Avatar billede ReneDahl Praktikant
28. oktober 2011 - 22:06 Der er 15 kommentarer

Indbakke c#, men hvordan laver man det?

Jeg er ved at lave et site hvor man kan logge ind, via session.
men jeg vil gerne have en funktion. hvor der indbakke med.

ved ikke lige hvordan jeg skal lave tabellen, nogle af jer der har nogle forslag :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. oktober 2011 - 23:05 #1
id, userid, topic, message, created, isread

?

En indbakke er jo et vidt begreb, så i bund og grund kan kun du vide hvad der skal til.
Avatar billede keysersoze Guru
28. oktober 2011 - 23:05 #2
senderid vil nok også være en god ide.
Avatar billede ReneDahl Praktikant
29. oktober 2011 - 00:30 #3
#1

du har nok ret, men nu har jeg ikke prøvet at lave en "indbakke" før

#2

og ja skal nok have et senderid med, så man kan se afsenderen.
Avatar billede keysersoze Guru
29. oktober 2011 - 01:09 #4
det vigtige er ikke om du har lavet en "indbakke" før eller ej - det er tilgangen der er den vigtige. Tænk løsningen igennem som du godt kunne tænke dig den og noter ned - på den måde vil du finde frem til at du har behov for at MODTAGER, at der er en AFSENDER, at AFSENDER skal skrive en BESKED, et EMNE og måske vedhæfter en FIL og når MODTAGER kigger i indbakken kan EMNE, DATO samt STATUS ses - så mangler du kun at normalisere dine data så du fx ikke gemmer navnene på afsender og modtager i din tabel men bare deres id.

Løsning kan være betydelig mere avanceret og derfor findes der ikke et endegyldigt svar - svaret er alene ud fra dine behov og selvom alle behov er kendt vil der ikke nødvendigvis findes kun en rigtig løsning.
Avatar billede ReneDahl Praktikant
29. oktober 2011 - 11:30 #5
Jeg har rodet lidt med det og er kommet frem til det her:

ID(primarykey) auto increment

IndBakkeID (som referer til den bruger der er logget ind, altså brugerens id)

Emne

Besked

Afsender
_________________________________________________________________

Herfra skal jeg nok lave en join som linker NyhedID'et sammen med  ID'erne i tabellen fra mine brugere?

Hvad synes i ? Ser det her nogen lunde fornuftig ud.

:)
Avatar billede keysersoze Guru
29. oktober 2011 - 11:45 #6
Hvis det er afsenderid og ikke afsendernavn ser det fint ud - og som nævnt tidligere kan dato for afsendelse være fornuftigt at have med.
Avatar billede ReneDahl Praktikant
29. oktober 2011 - 15:14 #7
Ja afsenderens ID.  Så man kan se hvilken afsender det er fra.

Men jeg kan vel godt bruge en almindelig join til at linke de to tabeller sammen?
Avatar billede ReneDahl Praktikant
29. oktober 2011 - 16:23 #8
Jeg prøver med en left join men det virker ikke. Nogle der er gode til joins her? :)

fra min tabel "tbluser" vil
jeg joine:

fldID og fldUser

med min anden tabel "tblindbakke" hvor jeg joiner felterne:

fldEmne, fldBesked, fldafsenderID
Avatar billede keysersoze Guru
29. oktober 2011 - 19:05 #9
jeg tror det er lettest hvis du kommer med din SQL.
Avatar billede ReneDahl Praktikant
29. oktober 2011 - 19:54 #10
hmm ja den jeg har her virker ikke efter hensigten.

select tbluser.flduser, tblindbakke.fldemne, fldbesked from tbluser inner join tblindbakke on tbluser.fldID=tblindbakke.fldindbakkeID order by tbluser.flduser

fx så viser den de samme mails i indbakken under hver bruger. På en eller anden måde skal man have den til at referer til brugerens ID.

Det så her det hele fucker op.. i det at man skal lave indbakke for hver bruger.
Avatar billede keysersoze Guru
29. oktober 2011 - 20:33 #11
sæt en where-statement på;

WHERE id = brugersession
Avatar billede ReneDahl Praktikant
30. oktober 2011 - 14:00 #12
Ja, har prøvet med jeg får en syntax fejl. hvor jeg laver Where og hvad den er "i lig med"

det her er hvad den skriver:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'where fldID=2' at line 1

Kan godt være det er en fejl i linjen, men jeg kan ikke finde den.

select tbluser.flduser, tblindbakke.fldemne, fldbesked from tbluser inner join tblindbakke on tbluser.fldID=tblindbakke.fldindbakkeID order by tbluser.flduser where fldID=?FldID?"
Avatar billede keysersoze Guru
30. oktober 2011 - 15:57 #13
where fldID=2 ser umiddelbart fint ud - hvilken datatype har kolonnen?
Avatar billede ReneDahl Praktikant
30. oktober 2011 - 16:02 #14
fldID er en int.  så den burde reger på det.
Avatar billede keysersoze Guru
02. november 2011 - 22:59 #15
Jeg har umiddelbart ikke noget bud ud fra de oplysninger du har givet - hvis du har forsøgt at sætte ' omkring værdien, altså 2, kræver det nok lidt kode at kunne komme med forslag.