Avatar billede mokrir Nybegynder
27. oktober 2011 - 08:36 Der er 5 kommentarer

FOTO STREAM MED FLICKR

Hej exps.

Jeg sidder og er ved at lave min hjemmeside, og er faldet over et sindssygt fedt plugin kaldet snow stack, til at vise noget artwork.

http://www.satine.org/research/webkit/snowleopard/snowstack.html
(kan vist kun ses af mac brugere)

resten af jer kan se det på
http://www.youtube.com/watch?v=3R6sb4NO25E

Snow stack er et CSS 3D Visual effect with webkit script.
Jeg har igennem tiden lært at bruge jquery så småt, men er ude på dybt vand her.
Selve snowstack fungerer præcis som det skal på min hjemmeside, MEN det viser, og jeg ved ikke engang hvad der viser, en forkert foto stream fra flickr.

Billederne bliver hentet ind i scriptet med følgende

function flickr(callback, page)
{
    var url = "http://api.flickr.com/services/rest/?method=flickr.interestingness.getList&api_key=f3d407006a51f2f429515ed4cb59170a&per_page=12&extras=url_o,url_m,url_s&page=" + page + "&format=json&jsoncallback=?";

    jQuery.getJSON(url, function(data)
    {
        var images = jQuery.map(data.photos.photo, function (item)
        {
            return {
                thumb: item.url_s,
                zoom: 'http://farm' + item.farm + '.static.flickr.com/' + item.server + '/' + item.id + '_' + item.secret + '.jpg',
                link: 'http://www.flickr.com/photos/' + item.owner + '/' + item.id
            };
        });

        callback(images);
    });
}

Er ikke helt sikker på præcis hvordan man benytter en API-key, men jeg har oprettet den på min flickr konto. Derudover er jeg ikke sikker på hvordan jeg retter scriptet mod min foto stream på

http://www.flickr.com/photos/69164488@N08/

som indtil videre godt nok kun indeholder et billede, men der kommer flere med tidens løb.

På forhånd tak for hjælpen!
/Morten
Avatar billede olebole Juniormester
27. oktober 2011 - 15:53 #1
<ole>

Vil du aktivt udelukke langt den største del af nettets brugere?

/mvh
</bole>
Avatar billede mokrir Nybegynder
27. oktober 2011 - 16:05 #2
Jeg har allerede brugt css3 på hele hjemmesiden, hvilket udelukker bedstemor og bedstefar på explorer. Men alle de nyere browsere understøtter scriptet. Også chrome på windows har jeg testet. Så folk der stadig sidder med explorer kan ikke se den fuldt funktionel. De kan dog se billederne, bare ikke med de helt ønskede effekter, men dem vil jeg gerne udelukke for at lave noget fedt.
Avatar billede olebole Juniormester
27. oktober 2011 - 16:29 #3
Nu er jeg selv bedstefar til fem børnebørn, og det undrer mig, hvorfor jeg som professionel webudvikler skal afskæres, blot fordi jeg er bedstefar.

Nej, det virker i ikke på Windows maskiner. I FF, Opera, Chrome eller Safari kan man til nød se billederne. Men det er overordentlig besværligt, når man skal trække billederne på tværs af skærmen (og de lægger sig helt ude i højre side ved load).

I IE9 er den helt katastrofal. Her lægger billederne sig i nederste højre område af skærmen. De lægger sig ovenpå hinanden i en stak, uden mulighed for at flytte på dem.

PS: Jeg sidder på en Win7 med de nyeste browsere. Måske, jeg skulle tjekke, om BR har en småbørns-PC, der kan håndtere koden - eller skal vi finde en mindre aldresracistisk tone?  *o)
Avatar billede mokrir Nybegynder
28. oktober 2011 - 07:54 #4
jeg undskylder til jer bedsteforældre. Jeg tror alle vi ved hvilke bedsteforældre jeg snakker om. Så du er en af de få der faktisk forstår at have opdaterede browsere.

På min hjemmeside, som hovedsageligt viser et arkitekturportfolio, har jeg benyttet tvær-browser kompatible scripts.

Det her er bare leg(som når man lige køber en fjernstyret helikopter), som nok er lidt top of the art til hvad browsere kan, men det viser trods alt en fremtid som bliver aktuel på et tidspunkt.

Så det her handler ikke så meget om at folk med nød SKAL kunne se det. En gammel computer kan heller ikke trække det nyeste computerspil. Og jeg kender trods alt min brugergruppe.

Hvis i har nogle alternative forslag til et godt jquery galleri må i endelig sige til.

MEN for ikke at fortsætte den her snak, handler det ikke om kompatibiliteten, MEN om det stykke kode der henter billederne fra Flickr. Det er det område jeg gerne vil have svar på.
Avatar billede mokrir Nybegynder
26. november 2011 - 11:59 #5
Svaret lå i koden. Den henter en billedstrøm fra flickr, MEN den oprindelige bruger en funktion der henter tilfældige top billeder. Her henviser jeg til photosets.getPhotos, som er en funktion der henter billeder i forhold til et billed sets kode sammen med ens egen API kode. Derudover er der redigeret i nogle små ting, som styrer hvor mange billeder der henter osv. Skriv hvis der er spørgsmål til det.

function flickr(callback, page)
                                            {
                                                var url = "http://api.flickr.com/services/rest/?method=flickr.photosets.getPhotos&api_key=60746a125b4a901f2dbb6fc902d9a716&photoset_id=72157627857124151&per_page=21&extras=url_o,url_m,url_s&format=json&jsoncallback=?";

                                                jQuery.getJSON(url, function(data)
                                                {
                                                    var images = jQuery.map(data.photoset.photo, function (item)
                                                    {
                                                        return {

                                                            thumb: item.url_s,
                                                            zoom: 'http://farm' + item.farm + '.static.flickr.com/' + item.server + '/' + item.id + '_' + item.secret + '.jpg',
                                                            link: 'http://www.flickr.com/photos/69164488@N08/' + item.id
                                                        };
                                                    });

                                                    callback(images);
                                                });
                                            }