Avatar billede olekaare Juniormester
23. oktober 2011 - 10:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

WLAN kryptering, hvad nytter det ?

Vi får tudet ørene fulde af vigtigheden af at kryptere sit trådløse netværk med WPA-PSK eller allerhelst WPA2-PSK, som det vil tage adskillige tusinde år for en kriminel at bryde selv med det stærkeste udstyr.

Det har jeg ikke fantasi til at forestille mig en kriminel vil gå i gang med. Det jeg har fantasi til er imidlertid, at vedkommende, hvis han ønsker en overvågning/aflæsning af ens internet kommunikation fysisk, vil koble sig på ens net, eksempelvis telefonkablets udvendige stikdåse, altså før tilslutningen til AccesPointet og her er jeg så ved mit spørgmål.

I hvilken krypteret eller ukrypteret stand fiser informationsdataene rundt i telefonkablet og/eller fiberkablet og kan de aflæses ?
Avatar billede riversen Nybegynder
23. oktober 2011 - 21:16 #1
om data i kablerne er krypterede eller ej afhænger af den type trafik du genererer. Det kan aflæses med fysisk adgang. Der er også stråling fra kablerne, som i princippet kan aflæses.
Avatar billede olekaare Juniormester
23. oktober 2011 - 22:04 #2
Det forstår jeg ikke rigtigt. Du skriver, at krypteringen afhænger af den type trafik, jeg genererer. Kan du ikke uddybe det lidt mere; går ud fra du forstår mit spørgsmål, der går på hvordan dataflowet er skruet sammen i kablerne. Du afslutter med at strålingen fra kablerne i princippet også kan aflæses, kan de også det i praksis ?
Avatar billede riversen Nybegynder
24. oktober 2011 - 05:05 #3
Hvis du åbner en hjemmeside via https, eller sender pakker via VPN, så er din data krypteret. Har du IP-telefoni, åbner en http side, overfører via FTP eller lignende er din data ikk krypteret.

Ja, med det rette udstyr siges det, at det kan gøres. Sandsyndligheden er nok større for at man så forsøger at bryde din wlan kryptering istedet.
Avatar billede olekaare Juniormester
24. oktober 2011 - 09:29 #4
Tak for svaret