Avatar billede madand Nybegynder
21. oktober 2011 - 15:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvornår har man brug for ASP.NET Controlls?

Hej :)

Jeg ser mange spørgsmål her på eksperten om User kontroller i ASP.NET Web forms.

Jeg sidder bare hver gang og tænker, hvorfor bruger man dem?

Eks.
Gridview, Repeater osv.

I langt de fleste tilfælde er det nemmere bare at bruge:
<%foreach (var product in Products) {%>
  <li><%: product.ProductName %></li>
<%}%>
osv.. U get the point.

Jeg syntes selv jeg har langt mere styr over min kode på den måde.

Skal sige jeg ikke er den bedste udvikler og har ikke udviklet ret længe, så derfor kan det være jeg stiller et dumt spørgsmål her :)

Skyd mig ned..

Mvh,
Mads :)
Avatar billede madand Nybegynder
21. oktober 2011 - 15:33 #1
Bevares, man skal mange gange kode en del mere selv (gridview)..
Men du har stadig langt mere styr over din kode, end når du bruger gridview imo..
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2011 - 15:47 #2
Du bruger user controller for at genbruge din egen kode.

Du bruger controller fremfor script kode for at separere markup fra kode.

(med ASP.NET MVC er inline script kode saa kommet lidt tilbage igen)
Avatar billede madand Nybegynder
21. oktober 2011 - 15:53 #3
Ja du har ret..
Jeg glemte lige at inkludere: "ASP.NET's user kontroller" og ikke dem du selv laver (.ascx) Jeg laver også selv nogle ala SendEmail.ascx, MostPopularProducts.ascx etc.
Avatar billede keysersoze Guru
21. oktober 2011 - 16:17 #4
Som arne_v skriver, så benytter du dem for at få separation mellem kode og markup - men også for at få features uden at du selv skal kode. Ved simple kontroller, fx forskellen mellem en TextBox eller en input type text, gør det selvfølgelig ikke den store forskel hvad du benytter, men når vi ud i de mere avancerede kontroller, som fx GridView, får du smidt ting i nakken som at du fx ikke selv skal programmere dig ud af farveskift på rækker eller få paging.

Selvfølgelig er ikke alt godt ved kontroller, fx kan manglende omtanke omkring ViewState være dræbende for en applikation.

I dit eksempel ville jeg nok benytte en Repeater netop for at få separationen - men ellers vil jeg mene at det er overordentligt fornuftigt at være kritisk i valget hvad man benytter af kontrol og om kontroller i de enkelte situationer overhovedet er nødvendige.
Avatar billede madand Nybegynder
24. oktober 2011 - 10:21 #5
Jeg takker for svarene. Keysersoze, vil du smide svar? :)
Avatar billede keysersoze Guru
24. oktober 2011 - 22:06 #6
svar :)