Avatar billede kongfjong Nybegynder
20. oktober 2011 - 23:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Backup

Hej

Jeg har en RAID server hvor jeg selv skal stå for backuppen. Nu er mit problem så, at jeg har nada erfaring i forhold til servervedligeholdelse. Jeg har ladet mig fortælle, at det kan gøres via et cronjob i Plesk med noget shell script. Problemet er bare, at jeg ikke før har arbejdet med Shell Script, så jeg ved ikke præcis hvordan jeg skal gribe det an og hvor jeg skal begynde.

Derfor håber jeg at I kan hjælpe mig på vej. Jeg skal have lavet backup, (interval ikke fastlagt) af både database og kode, på den bedste måde hvilket vil sige den måde der koster færrest resourcer, men samtidig giver den bedste backup (konsistens).

På forhånd tak :)
Avatar billede gnowak Nybegynder
21. oktober 2011 - 11:41 #1
Ja, der er selvfølgelig forskellige muligheder, men alt kan køres vi cronjobs.

Når du skriver kode, antager jeg, at det er nogle data, der ligger i en bestemt mappe. Her kan du bruge rsync. Du kan læse mere om rsync på mikerubel.org: http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/

Angående databasen, så afhænger det af hvilken type database det er. Til webdatabaser, plejer jeg at lave et dump af hver MySQLDB og komprimerer derefter.

VH. GrN.dk
Avatar billede kongfjong Nybegynder
21. oktober 2011 - 12:10 #2
Tak for dit svar:)

Det er en mysql så jeg kan bruge mysqldump, men ved ikke hvordan eg eksekverer det fra cronjob :)

Har du i øvrigt et tip til backup af mails?
Avatar billede gnowak Nybegynder
21. oktober 2011 - 12:45 #3
Du får adgang til dine cronjobs via [code]crontab -e[/code]
Avatar billede gnowak Nybegynder
21. oktober 2011 - 12:45 #4
Hov, dine mails ligger formentlig i en mappe. Den kan du blot tage backup af.. evt. med rsync.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
21. oktober 2011 - 14:20 #5
Ah okay sejt :)

Læg et svar, så håber jeg at jeg kan bruge det til noget :)
Avatar billede kongfjong Nybegynder
21. oktober 2011 - 14:21 #6
Hov du skriver crontab -e. Er det en kommando der køres i et terminal vindue eller? Har ikke den store erfaring ud i den verden nemlig :)
Avatar billede kongfjong Nybegynder
21. oktober 2011 - 14:23 #7
Skal siges, at jeg kan styre serveren via Plesk, så ved ikke om jeg via de muligheder der er for cronjobs der, at sætte cronjobs op der kan tage backup uden at skulle bruge f.eks. PHP.

Med andre ord: Kan man via Plesks cronjob-administration, køre f.eks. rsync og mysqldump?
Avatar billede gnowak Nybegynder
22. oktober 2011 - 11:41 #8
Ja, crontab -e køres via en konsol/terminal.

Hvis rsync og mysqldump er installerede på serveren, så burde du kunne køre disse programmer via Plesk.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
22. oktober 2011 - 12:23 #9
Okay tak :)