Avatar billede exil Nybegynder
03. august 2001 - 20:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hvordan sætte focus

Jeg har ingen pejling på JavaScript, så om nogen kunne være behjælpelig med en lille kodesnut og nogle retningslinjer ville jeg være evig taknemlig (samt uddele nogle pointer, selvsagt ;-))

Dette er mit case:

Jeg har altså en defaultside (a) hvor man klikker på nogle linker og får op et nyt browservindue i en bestemt størrelse (b)

Nu vil jeg gerne have en link i det tilpassede browservindue (b) sådan at når man klikker der, får defaultvinduet (a) i fokus i stedet for at åbne et nyt defaultvindue.

Det bedste ville selvsagt være at browseren tjekker om der er et defaultvindue åben og setter det i fokus hvis det er tilfælde og hvis det ikke er tilfælde, at der så åbnes et nyt vindue.
Avatar billede dark-nisse Nybegynder
03. august 2001 - 21:36 #1
lidt hjælp:
<body onLoad=\"formnavn.feltnavn.focus();\">

:o)
Avatar billede stigc Nybegynder
03. august 2001 - 22:33 #2
<body onLoad=\"document.formnavn.feltnavn.focus();\">
Avatar billede exil Nybegynder
04. august 2001 - 00:02 #3
formnavn og feltnavn? Nu er jeg som sagt ikke kendt med Javascript, men det er bare et vanlig html-dokument, uden formularer etc..
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. august 2001 - 08:13 #4
Det er vist også et andet spørgsmål de svarer på :-)

for at få linkt til at åbne i samme vindue bruger du et lille script i head sektionen i din side:

<script language=\'javascript\'>

var nytWin = null;

function openOrReuse( url, bred, hoj ) {
    if ( nytWin && !nytWin.closed ) {  // hvis vinduet allerede er der
        nytWin.location.href = url;    // ny side til eksisterende vindue
        nytWin.resizeTo(bred,hoj);
        if ( nytWin.focus ) nytWin.focus();
    } else {
        nytWin = window.open( url, \"etellerandetnavn\",
                \"location=1,menubar=1,toolbar=1,resizable=1,scrollbars=1\"
              + \",height=\" +hoj +\",width=\" +bred );
    }
}; //end openOrReuse( string, number, number )

</script>

nede i dokumentet laver du så dine links som:

<a href=\"java script:void(0)\" onclick=\"openOrReuse( \'heste.html\', 500, 400 )\">læs noget om heste</a>

mvh JakobA
Avatar billede exil Nybegynder
04. august 2001 - 09:48 #5
I mine øjne ser dette flot ud. Jeg får imidlertid ikke anledning til at prøve det ud før mandag. Jeg vender tilbage da :-)
Avatar billede fidusen Nybegynder
04. august 2001 - 14:31 #6
--> Jakoba
Hvad gør void(0) i linket?
(Jeg håber der er et kort svar, for egentligt var jeg jo nødt til at oprette et nyt spørgsmål til det...)
- FiDuSeN -
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. august 2001 - 17:01 #7
void(0) er en funktion i javascript der udmærker sig ved slet ikke at returnere noget. Her er den der for at undgå den normale linkopførsel med at linket hopper til det i href.

Du ser også ofte folk bruge  href=\"#\" med samme hensigt. Det virker fint sålænge der ikke er scroll på siden. Men hvis der er scroll vil
<a href=\"#\"
få siden til at hoppe op forrest i dokumentet.
Avatar billede fidusen Nybegynder
04. august 2001 - 20:04 #8
(Undksyld jeg stjæler plads igen...)
Hvad er forskellen så på
<A href=\"java script:minFunktion()\"> og
<A href=\"java script:void(0)\" onClick=\"minFunktion()\">
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. august 2001 - 20:48 #9
At  minfunktion()  vil returnere en eller anden default værdi, som så bliver lavet til en tekststreng og skrevet i det vindue hvor siden er.

Prøv det :-))

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. august 2001 - 20:50 #10
Ups.  \"... det vindue hvor linket er.\"
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. august 2001 - 21:48 #11
Ups. igen: i et nabospørgsmål \'http://www.eksperten.dk/spm/95134\' fik vi afsløret en fejl i scriptet ovenfor. Det går i skoven hvis brugeren minimizer det popopede vindue.
Grab det rettede script her:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp95134.html

mvh JakobA
Avatar billede exil Nybegynder
06. august 2001 - 18:59 #12
Jakoba > det virket ikke helt som jeg havde håbet.
Defaultsiden (a) blev fremdeles liggende bagerst (den skal for resten også åbnes i fuld størrelse eller hvad nu brugeren foretrækker)
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. august 2001 - 19:25 #13
Det er det der med at læse indenad. det er lidt svært.
prøv denner:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp94957.html

mvh JakobA
Avatar billede exil Nybegynder
06. august 2001 - 19:36 #14
Næmmen, din fungerede jo helt perfekt :-D (glis der går fra øre til øre). Så må jeg jo bare sætte mig ned for at prøve at få det tilpasset min egen side.