Avatar billede LGg Nybegynder
19. oktober 2011 - 22:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk - udvidelse med ekstra AP

Jeg er ved at være godt opgivende.

Mit trådløse netværk hjemme i hytten rækker ikke længere nok. Signalstyrken længst væk fra routeren er ikke specielt imponerende, og da jeg vil begynde at streame musik, er det lettere kritisk.

Routeren - en Netgear WDR 3700 - er ellers temmelig kraftig. Jeg har forsøgt at opsætte en 4 år gammel Siemens trådløs router som AP på samme SSID,anden kanal, således at jeg på en måde kunne udvide netværket. DHCP i Siemens routeren er selvfølgelig slået fra.

Siemens routeren/AP'et er forbundet kablet med Netgear routeren, og jeg kan som sådan godt connecte til det og få fin dækning. Såfremt jeg dog bevæger mig i huset og kommer tættere på Netgear routeren, forbliver sinalstyrken meget fin - men jeg er nødt til at lave en ip reconfig for atter at komme på nettet.

Skal det virkelig være sådan - er det helt håbløst det jeg er ude i?

Jeg var af den opfattelse at en trådløs router, opsat som router med dhcp, kombineret med et AP/trådløs router opsat som AP, med samme SSID og forskellig trådløs kanal burde kunne løse mit dækningsproblem. Men er det nu også sådan? Nogen der ha erfaring hermed?

Håber I kan hjælpe mig - tak!

Vh LGg
--
Avatar billede wise Seniormester
19. oktober 2011 - 23:28 #1
Har desværre ingen konkret erfaring, meeeeen.

Jeg er ret sikker at du IKKE umiddelbart kan det som du vil.

Du kan fint connecte til hver af de 2 AP's hver for sig, men når du liige vil kunne gå fra den ene til den anden er du jo ude i det som i mobilverden hedder ROAMING, altså at du vil skifte mellem forskellige sendemaster uden at miste signal - og det understøtter 2 forskellige AP's mig bekendt ikke.

Jeg så for mange (5+) år siden at cisco's linksys AP'er havde en mulighed for at blive konfigueret sammen i "Extender" mode fremfor stand-alone mode - og der skulle de kunne kunne det som du ønsker. Men jeg fik det ikke afprøvet...
Avatar billede wise Seniormester
19. oktober 2011 - 23:32 #2
Hmmm, de taler dog i dette link somom man kan gøre det du er i gang med ...
http://homecommunity.cisco.com/t5/Wireless-Routers/Roaming-with-Multiple-Access-Points/td-p/44873

Bemærk dog screendump hvor det er muligt at konfiguere AP som "Wireless reapeater"...
Avatar billede LGg Nybegynder
03. november 2011 - 09:14 #3
Hey Wise

Dit navn siger det hele - og du har ret, det virkede. Hele huset er nu med perfekt dæking qua en trådløs router og et AP med samme SSID. Roamingen mellem de to fungerer bare perfekt.
Tak!
Avatar billede wise Seniormester
03. november 2011 - 09:36 #4
he he cool, fedt det virkede ;-)

Lige for nysgerrigheden, hvad ændrede du?
Satte du det extra AP op på en anden måde (noget extender) eller er det bare samme SSID (samme kanal / anden kanal?)
Avatar billede LGg Nybegynder
03. november 2011 - 10:44 #5
Jeg købte først og fremmest et AP fra samme leverandør. Dvs faktisk en router magen til den anden. Fjernede DHCP, valgte en anden kanal (den ene på kanal 11, den anden på kanal 6), valgte samme kryptering, samme nøgle (store/små bogstaver), og samme ssid. Derefter sikrede jeg mig at det nye AP var connectet direkte til routeren i den anden ende og ikke via en switch imellem de 2. AP' connected i en alm switch port, ej wan porten - og bim bam busse, det spillede..... Nemt og effektivt... Jeg har dog i AP'et givet den en fast IP, som ligger udenfor ranget i den almindelige dhcp routing.