Avatar billede shjorth Nybegynder
18. oktober 2011 - 16:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tabel type ved megen trafik

Hejsa.

Jeg skal oprette en tabel (MySQL), som kommer til at få mange inserts / deletes, men ikke meget data.

Tabellen vil maks kunne bestå af 50 records, hvor der konstant bliver indsat nye records, og slettet records (for ikke at komme over 50).

Spørgsmålet er hvilken slags tabel der er optimal at bruge til den slags ? MyISAM - Memory etc ?

Håber der er nogen der ved lidt om det :)
Avatar billede anitavizdk Nybegynder
19. oktober 2011 - 12:18 #1
Hvis der aldrig kommer over 50 rækker i tabellen vil jeg helt sikkert anbefale en memory table. Man skal dog så vidt jeg husker være lidt obs på indexes, da memory tables default bruger hash indexes mens MyISAM og InnoDB bruger BTREE som default, det kan give dig lidt performance issues hvis du bruger denne tabel til mange joins.

MyISAM er generelt hurtigere end InnoDB, men supporter kun table wide locks (Så hvis der bliver skrevet/slettet i tabellen blocker de andre tråde imens), mens InnoDB er lidt langsommere, men har row locks så der kun låses en enkelt række. Så valget mellem dem kommer an på fordelingen af læsninge/skrivninger

Ellers kunne det måske være en ide at gå helt væk fra databasen og bruge f.eks. memcache, men da jeg ikke ved hvad det skal bruges til ved jeg ikke om det vil hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2011 - 00:25 #2
Der laases normalt ikke ved INSERT i MyISAM tabeller, saa disse er super hurtige.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2011 - 00:30 #3
Jeg tvivler lidt paa at valg af tabel type betyder ret meget med 50 raekker.

Alle data boer befinde sig i memory ved laesning. Og selv skrivningerne boer kunne caches i OS/controller/disk.
Avatar billede shjorth Nybegynder
19. november 2011 - 16:55 #4
Smider du et svar anit... og tak for hjælpen
Avatar billede shjorth Nybegynder
10. oktober 2012 - 20:00 #5
Lukker, skriv endelig hvis du vil have point