Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 20:02 Der er 19 kommentarer

DropDown-problem i IE

Hej Eksperter,

Jeg har et problem med dropdown-menuen på www.pederholt.dk

Den virker som den skal i alle andre browsere end Internet Explorer (what a surprise..), og jeg skal hurtigst muligt ha' fikset den.

Er der én der lige kan spotte en fejl et sted i kildekoden?

Tak :)

Mvh.
Nikolaj Nørbæk
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 20:13 #1
<ole>

Mon en beskrivelse af problemet ville bringe dig tættere på en løsning?

Langt de fleste problemer i IE opstår nu om dage p.gr.a. dårlig kode - så ja, det ville være lidt af en overraskelse, hvis det ikke også skulle være tilfældet her. Det er dog ikke til at sige uden en problembeskrivese  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 20:31 #2
Problemet ligger i at det kun er første undermenupunkt der bliver vist i IE - alle andre browsere viser alle undermenupunkterne som de skal vises...

F.eks. under "Ydelser" vises kun punktet " - regnskab" - men der er 15 mere...

Trouble =)
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 20:38 #3
Jeg ser dem alle 16 i IE9/Win7
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 21:03 #4
Lyder godt, men prøv IE 8 og ned...
Avatar billede softspot Forsker
17. oktober 2011 - 21:10 #5
Jeg ser dem også allesammen (i IE7+ tilstand i IE 9 på en Vista).
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 21:17 #6
Jeg har ikke andre IE'er på den maskine, jeg sidder ved lige nu. Uden at jeg har kikket din kode efter i sømmene, bemærker jeg dog, at du bruger text-shadow, som jo hører til CSS3. Det er absolut ikke det, der laver fejl, men det kunne tænkes, at det ikke er den eneste CSS3 property, du bruger(?)
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 21:18 #7
CSS3 har ingen indflydelse på javascript eller html på den måde ...
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 21:24 #8
a-hvaaaaad ...?!??!! Så har du vist en del at lære  =)
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 21:26 #9
Hvorfor får 'de indre' UL-elementer i øvrigt z-index:10000?
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 21:32 #10
Text-shadow i CSS3 kan ikke gå ind og skade en javascript-dropdown så den kun viser første element - det holder jeg fast i =)

Jeg har blot smækket en masse z-index på for at være sikker på at jeg aldrig ville give et andet element højere z-index end menuen...
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 21:33 #11
..det skrev du også selv, så jeg lige - sorry :)

Men jeg vædder min allerbedste hat på at det ikke er css'en der laver problemer med dropdownen..
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 21:48 #12
Udfra det, du skriver om zIndex, tyder det på, du ikke har helt styr på CSS. Ethvert element, som ligger udenfor menuen - og som har z-index:2 - vil skygge for menuen. Til gengæld vil UL'en lægge sig over alle andre elementer i det omkransende LI element - hvis disse har et zIndex, der er lavere.

Vil du sikre dig, der ikke er noget udenfor menuen, der kan skygge for den, skal du give menuen et højt zIndex (og den skal naturligvis så positioneres først).

Hvad din 'allerbedste hat' angår, så tror jeg, du skal passe på med dine udfordringer. Du kan meget vel enden op med en Osso Hatto, ligesom Henrik Qvortrup  *o)

Det er jo i sidste ende CSS, der afgør, hvordan din side vises - hvad enten det er CSS, du sætter med JavaScript eller ej.
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 21:56 #13
Sorry, jeg så forkert! Det gælder naturligvis kun, hvis du har sat et zIndex på selve menuen  =)

Ikke desto mindre bør du stadig lægge dit zIndex på det yderste element. Så sikrer du dig mod problemer, hvis du af en eller anden grund sætter zIndex'es på omkransende elementer
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 22:00 #14
Jeg siger tak for det =)
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 22:10 #15
Det her er vist ikke meningen:

<div id="nav">
    <li><a href="index.php">Forside</a></li>
    <li><a href="#">Firmaet</a>
    <ul>
        <li><a href="omfirmaet.php">Om firmaet</a></li>
        <li><a href="nyheder.php">Nyheder</a></li>
        <li><a href="fjernsupport.php">Fjernsupport</a></li>
        <li><a href="links.php">Links</a></li>
        <li><a href="revisorinformerer.php">Revisor Informerer</a></li>
    </ul>
    </li>
    <li><a href="ydelser.php">Ydelser</a>
    <ul>
        <li><a href="regnskab.php">Regnskab</a></li>
        <li><a href="revision.php">Revision</a></li>
        <li><a href="bogfoering.php">Bogføring</a></li>
        <li><a href="oekonomiskraad.php">Økonomisk Rådgivning</a></li>
        <li><a href="oevrig.php">Øvrig Rådgivning</a></li>
        <li><a href="budgetter.php">Budgetter</a></li>
        <li><a href="skatteraad.php">Skatterådgivning</a></li>
        <li><a href="lonservice.php">Lønservice</a></li>
        <li><a href="generationsskifte.php">Generationsskite</a></li>
        <li><a href="koebsalg.php">Køb og salg af virksomhed</a></li>
        <li><a href="ivaerksaetter.php">Iværksætter</a></li>
        <li><a href="udlandsbeskatning.php">Udlandsbeskatning</a></li>
        <li><a href="it.php">IT</a></li>
        <li><a href="rekonstruktion.php">Rekonstruktion</a></li>
        <li><a href="">_______________________</a></li>
        <li><a href="virksomhedstyper.php">Virksomhedstyper</a></li>
        <li><a href="download.php">Download dokumenter</a></li>
    </ul>
    </li>
    <li><a href="medarbejdere.php">Medarbejdere</a></li>
    <li><a href="kontakt.php">Kontakt</a></li>

</div>

Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 22:11 #16
- eller det her:

<a href="ivaerksaetter.php">
<div id="ivaerk">
    <div class="ivaerk">Iværksætter - vi har ekspertisen »</div>
</div>
</a>

<a href="job.php">
<div id="job">
    <div class="job">Job hos Peder Holt »</div>
</div>
</a>

<a href="http://www.revisorgruppen-midtvest.dk/" target="_blank">
<div id="midtvest">
    <div class="midtvest">Revisorgruppen MidtVest »</div>
</div>
</a>

Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 23:11 #17
Hvad er det der ikke er meningen i de to koder?
Avatar billede olebole Juniormester
18. oktober 2011 - 00:36 #18
1) Du kan ikke have LI elementer som børn af et DIV. Du er nødt til at have dem liggende i et UL eller OL element
2) Du kan ikke have block elementer (DIV) i et inline element (A)

At nogen browser overhovedet viser menuen er 'some surprize'  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
18. oktober 2011 - 17:18 #19
Har det hjulpet at rette koden?