Avatar billede Sami420 Nybegynder
15. oktober 2011 - 21:21 Der er 2 kommentarer

Asp.net photo rating system - Hvordan ?

Godaften alle sammen,

Jeg er ved planlægge lave en porta l og har i denne forbindelse brug for jeres hjælp.
Jeg er næsten wn ny programmør og har derfor brug for råd og hjælp til "hvordan" man gøre tingene!

Jeg har tænkt mig lave en photo ratting system, altså brugerne skal upload billeder og rate hinandens billeder.
Jeg har tænkt mig kode det i Asp.net 3.5 eller 4.0

Jeg kan tænke mig følgende:

Når man en bruger oploader et billede, skal jeg gemme den i to str small og large ?

Skal billederne gemmes i basen eller på serveren ?

Der findes vist et upload control, men problemet er brugeren kan se hvilket billede de har  uploadet efter de har uploadet...
Findes et control som viser billedet, før det bliver gemt ?

Her til sidste,har nogen en ide om koden tille denne photo ratting .net findes på nettet ?
Avatar billede keysersoze Guru
15. oktober 2011 - 23:49 #1
Der er ikke én måde at gøre sådan nogle ting på - men mit umiddelbare forslag;

du skal gemme det originale billede - og først når billederne vises skal du skalere dem og evt cache dem. På den måde får du mest fleksibilitet. Gemmer du i databasen får lettest ved at flytte data.

Der findes ikke kontroller til alt - det du søger kræver noget javascript, men der findes en del eksempler til det på nettet allerede. Er du ny til ASP.NET så pas på ikke at blive slave af kontroller ;)

Mit gæt er at der findes en god del ratings-scripts allerede men må desværre melde pas på at kunne henvise til nogle.
Avatar billede simsen Mester
20. oktober 2011 - 11:52 #2
Hej Sami,

Mht. rating, kan du bruge Ajax Control Toolkit, og så gemme svaret i en database : http://www.asp.net/ajaxLibrary/AjaxControlToolkitSampleSite/Rating/Rating.aspx

Som keysersoze skriver, er der rigtig mange måder at løse din opgave på og jeg er så rasmus modsat keyzersoze. Jeg ville, når brugeren uploader billedet generere de størrelser der skal bruges - gemme dem som filer i mappesystem under de enkelte brugere og så i en database gemme data om de enkelte brugere/billeder.