Avatar billede kimbk Nybegynder
14. oktober 2011 - 13:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

basic mySQL - load data & unknown column

Hej

Er der nogen, som kan hjælpe en newbie inden for mySQL.

Jeg har oprettet en database og tabel og kørt følgende kode i mySQL Workbench/SQLeditor:

USE kundedb;
DELETE FROM kundedb.alphatool;
ALTER DATABASE kundedb CHARACTER SET latin1 COLLATE latin1_danish_ci;
ALTER TABLE alphatool AUTO_INCREMENT = 1;
DESCRIBE alphatool;
Alt ser fint ud med angivelse af felter, type osv.

LOAD DATA LOCAL INFILE 'C:/AlphaTool.txt' INTO TABLE alphatool;
FEJL 1:  kolonne ID (primary key)- incorrect integer value

SELECT * FROM alphatool;
Det viser sig at alle poster er loadet ind.

SELECT * FROM alphatool WHERE KUNDENR = 1111111;
Der udføres en korrekt søgning.

SELECT * FROM alphatool WHERE LICENS = 1Q2W3E4R5T6Y7U8I;
FEJL 2: Unknown column '1Q2W3E4R5T6Y7U8I' in 'where clause'

Hvad gør jeg forkert??

Billeder siger som bekendt mere end ord - hele proceduren kan ses i form af skærm dumps mySQL Workbench:

http://www.webvisionaire.dk/download/sql_error.pdf

På forhånd tak

Kim
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. oktober 2011 - 14:05 #1
SELECT * FROM alphatool WHERE LICENS = '1Q2W3E4R5T6Y7U8I';

Måske ;o)
14. oktober 2011 - 14:06 #2
Feltet licens har datatype varchar(100) og indeholder derfor tekststrenge.  Eftersom i din select du ikke presenterer 1Q2W3E4R5T6Y7U8I som en tekststreng tror systemet det drejer sig om navnet på en 'column'.  Prøv med

SELECT * FROM alphatool WHERE LICENS = "1Q2W3E4R5T6Y7U8I";
14. oktober 2011 - 14:07 #3
Det fandt michael_stim også ud af mens jeg sendte mit indlæg.  "Great minds think alike."
Avatar billede kimbk Nybegynder
14. oktober 2011 - 14:50 #4
Hej Alle mand

Ja det var jo en helt oplagt Fehler - Tilbage står så fejlmeddelelse 1 ved indlæsning af data - men da min database nu kører som den skal, bør det naturligvis udløse 30 point til hver af besvarelserne.
Nu er spørgsmålet så hvordan disse point uddeles/tildeles til de rette modtagere.

Kim
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. oktober 2011 - 14:59 #5
Da jeg ikke samler på point, beder du Christian om at lægge et svar, som du så skal acceptere ;o)
Avatar billede kimbk Nybegynder
14. oktober 2011 - 15:10 #6
Hej Christian

Tak for inf. - du er hermed berettiget til at høste nogle point.

Som nævnt hvordan det praktisk gøres ved jeg ikke - så her må du hjælpe igen.

Kim
14. oktober 2011 - 15:52 #7
Svar fra mig.

Forklaring på pointsgivning og lukning af spørgsmål:  Man lukker et spørgsmål og afgiver points ved at acceptere et svar, et indlæg markeret med gult.  Sådan et har jeg lige lavet.  Du sætter et 'flueben' i feltet 'Accepter dette svar' og klikker derefter på feltet 'Accepter svar og afgiv points.'

Hvis på et spørgsmål du har modtaget hjælp, men i form af kommentar (ikke markeret med gult) beder vedkommende om at oprette svar og, når svaret kommer, accepter det.  Hvis man på et spørgsmål ikke får noget hjælpsomme indlæg, eller slet ingen indlæg, opretter man selv et svar og accepterer det.  Dit #4 og #6 har du oprettet som svar.  Det er egenligt ukorrekt (men det gør i dette tilfælde ikke noget.)  Du skulle først have oprettet et svar hvis du havde brug for selv at lukke spørgsmålet og give dig selv pointene tilbage.

Men som sagt, hvis du nu accepterer dette mit svar har du afsluttet spørgsmålet på korrekt maner.
14. oktober 2011 - 15:52 #8
Undskyld, det er mig der en klokker.  Her er mit svar til at acceptere.