Avatar billede peterhp Nybegynder
10. oktober 2011 - 17:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Adgang til lokalnet fra internettet via mobilt bredbånd - er det muligt?

Hej eksperter!

Jeg har fået fingrene i et IP-kamera, som jeg har tænkt mig at sætte op i sommerhuset, så jeg kan sidde derhjemme og tjekke, at alt er OK deroppe.

Dog har jeg ikke fast internet i sommerhuset, men bruger mobilt bredbånd. Jeg har derfor anskaffet mig en 3G router (Netgear MBRN3000), som får fin forbindelse til nettet via mit CBB mobilt bredbånd og deler den ud via wifi. Fra lokalnettet kan jeg nu se mit kamera - so far so good.

Desværre kan jeg ikke få adgang til hverken kameraet eller til routeren fra internettet. Jeg har åbnet de relevante porte i routeren og sat dem til at pege på kameraets faste ip. Det undrer mig også, at routeren tror, den får tildelt en anden ip på WAN-siden (10.x.x.x) end den, jeg får oplyst, når jeg går ind på f.eks. http://whatismyipaddress.com (94.x.x.x).

Er det bare sådan, mobilt bredbånd fungerer? Er det CBB, som er noget skod? Eller er der noget, jeg kan gøre for at få mit setup til at spille?

Mvh
Peterhp
Avatar billede giweo Juniormester
10. oktober 2011 - 17:21 #1
På WAN siden kan du se både den interne og externe IP adresse

Det er ikke ualmindeligt at mobilt bredbånd skifter extrrn adressen uden du opdager det.

Derfor kan det være svært "læs: næsten umuligt" at forbinde til den hjemmefra, da du ikke aner hvilken IP den kører med.
Avatar billede peterhp Nybegynder
10. oktober 2011 - 17:44 #2
Den er jeg med på.

Det er vel det samme problem, man har, hvis man ikke har en fast ip via f.eks. ADSL.

Derfor har jeg oprettet en konto hos DynDns, som understøttes af routeren, og netop burde løse problemet med dynamisk tildelt ekstern ip.

Jeg har prøvet at tilgå routeren både via denne DynDns-adresse og direkte via de to ip'er, alt sammen med samme negative resultat.
Avatar billede m_soender Nybegynder
12. oktober 2011 - 21:12 #3
Det kan godt være at der er CBB som blokere for din trafik nu. Synes at have set ved nogle udbydere at du kan anvende et andet opkaldspunkt således at det du ønsker er muligt. Grunden til de gør det nu er for at beskytte din computer i det tilfælde at du ikke har nogen firewall aktiveret og hvis du så satte et modem direkte til din computer så ville få en offentlig ip og derved øge chancen for angreb på din maskine.

Den adr. 10.x.x.x som du ser er den ip du får tildelt fra CBB som så bliver nattet ud på 94.x.x.x ip'en og derved giver dig en forbedret beskyttelse.
Avatar billede peterhp Nybegynder
13. oktober 2011 - 08:28 #4
Det lyder som den rigtige forklaring.

Jeg må nok have fat i CBB kundeservice, selv om jeg havde håbet at undgå det...
Avatar billede peterhp Nybegynder
25. oktober 2011 - 09:43 #5
Det viser sig, at det er de færreste udbydere af mobilt bredbånd, der giver en "åben IP", som kan tilgås udefra. CBB gør i hvert fald ikke. Hos Telenor kan det tilkøbes, men kun til deres erhvervsprodukter. Jeg endte hos 3, hvor man selv kan vælge APN og dermed også, om man vil have en åben IP. Dobbelt pris for den samme datamængde, men deres produkt kan til gengæld bruges til det, jeg havde i tankerne.

m_soender, du fik peget mig i den rigtige retning, så pointene er dine, hvis du vil have dem. Læg et svar.
Avatar billede peterhp Nybegynder
30. oktober 2011 - 11:54 #6
Jeg lukker her.