Avatar billede Klaus123 Mester
09. oktober 2011 - 19:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Layout/opbygning af hjemmeside

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside med div og har lavet en menudel og en indholdsdel. Menuen skal hurtigt kunne opdateres så jeg vil helst kun rette den et sted, samtidig er det kun indholdsdelen der skal opdateres når der klikkes på menuen. Hjemmesiden afvikles lokalt og der må ikke benyttes SSI. Jeg vil gerne have ideer til, hvordan det kan gøres.
Avatar billede majbom Novice
09. oktober 2011 - 19:27 #1
du kan enten benytte en iframe, eller div-elementer der bliver skjult vist alt efter hvilket menu-punkt man vælger...
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
10. oktober 2011 - 09:42 #2
Det optimale valg for dig, vil være at benytte dig af iframes, som splazz også skrev.

Dog kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor SSL-forbindelsen overhovedet kommer ind i billedet?
Avatar billede majbom Novice
10. oktober 2011 - 11:27 #3
-> #2 - han skriver SSI, som er noget HELT andet :)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
11. oktober 2011 - 06:42 #4
Woops, my bad. ;)
Avatar billede Klaus123 Mester
21. oktober 2011 - 21:36 #5
Er iframe ikke en dårlig ide hvis søgerobotter skal finde hjemmesiden.

Jeg kan ikke få div elementerne til at virke.

Mit Javaskript.

funktionskifte(id){
dokument.getElementById(id).stil.synlighed=»synlige«;
if(document.getElementById(id).style.display=="ingen"){
dokument.getElementById(id).stil.display='';}Else{
dokument.getElementById(id).stil.display='none';
}

Min HTML kode

<html>

<head>

  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">

  <title>Kases</title>

  <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style1.css">

  <Script language="JavaScript" type="text/javascript" src="skifte.Js"></script>

</head>

<body>

  <div id="layout">

    <div id="topmenu">
        <h1>Sidens toptekst</h1>

        <hr />
        <a href="java script:;" onclick = "toggle ('indhold');"> Vis / skjul </a>
        <hr />
    </div>

        <Div id = "indhold" style = "synlighed: skjult; display: none"> Tekst og billeder, vil enten blive vist eller skjult, når Vis / skjul klikkes på linket.</Div>

  </div>

<div id="footer">Bundtekst</div>

</body>
</html>
Avatar billede majbom Novice
21. oktober 2011 - 22:21 #6
du kan da starte med de første 4 (ret åbenlyse) fejl:

<Script> -> <script>

dokument.getElem... -> document.getElem...

stil.display -> style.display

onclick = "toggle ('indhold');" -> onclick = "funktionskifte('indhold');"
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
22. oktober 2011 - 11:44 #7
Om det skader din rating hos diverse søgemaskiner, hvis du benytter frames? Nej. Det gør det ikke.

Søgemaskiner følger alle links den støder på, og siden du indskriver stien til det dokument som skal vises i din frame, vil det ikke være noget problem for dem. Jo måske for Microsoft's klamme Google klon - Bing, men who cares? Den er sikkert bagefter og outdated anyway, ligesom resten af deres l*rt.

Jeg vil foreslå dig at benytte jQuery. Det vil spare dig for meget.

<html>
    <head>
        <meta charset="ISO-8859-1" />
        <title>Kasses</title>
        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style1.css" />
        <style type="text/css">
            div#indhold{ display: none; }
        </style>
        <script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.js"></script>
        <script type="text/javascript">
            $(document).ready(function(){
                $("a#link").click(function(){
                    $("div#indhold").toggle();
                });
        </script>
    </head>
    <body>
        <div id="layout">
            <div id="topmenu">
                <h1>Sidens toptekst</h1><hr />
                <a id="link" href="#">Vis / Skjul</a><hr />
            </div>
            <div id="indhold">Tekst og billeder, vil enten blive vist eller skjult, når Vis / skjul klikkes på linket.</div>
        </div>
        <div id="footer">Bundtekst</div>
    </body>
</html>
Avatar billede Klaus123 Mester
23. oktober 2011 - 13:30 #8
Nu har jeg næsten fået det til at virke. Jeg mangler at den åbne div skal lukkes når der trykkes på et andet link.

Mit Javaskript.

function toggle(targetId) {
target = document.all(targetId);
if (target.style.display == "none"){
target.style.display="";}
else {
target.style.display="none";
}

En del af html

<div id="topmenu">
        <h1>Kases</h1>

        <hr />
        <a href="java script:toggle('forside')" class="vlink">Forside</a>
        <a href="java script:toggle('ydelser')" class="vlink">Ydelser</a>
        <a href="java script:toggle('nyheder')" class="vlink">Nyheder</a>
        <a href="java script:toggle('kontakt')" class="vlink">Kontakt</a>
        <a href="java script:toggle('profil')" class="vlink">Profil</a>
        <hr />
    </div>

    <div id="menu">Denne menu</div>

    <div id="indhold">

        <div id="forside" style="display: none">
        <div>Here is the text you would like to show for Link 1.</font></div>
        </div>

        <div id="ydelser" style="display: none">
        <div>Here is the text you would like to show for Link 2.</font></div>
        </div>

        <div id="nyheder" style="display: none">
        <div>Here is the text you would like to show for Link 3.</font></div>
        </div>

        <div id="kontakt" style="display: none">
        <div>Here is the text you would like to show for Link 4.</font></div>
        </div>

        <div id="profil" style="display: none">
        <div>Here is the text you would like to show for Link 5.</font></div>
        </div>
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
23. oktober 2011 - 14:50 #9
Igen, vil jeg foreslå dig at bruge jQuery.

<html>
    <head>
        <meta charset="ISO-8859-1" />
        <title>Kasses</title>
        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style1.css" />
        <style type="text/css">
            div#forside-item,
            div#ydelser-item,
            div#nyheder-item,
            div#kontakt-item,
            div#profil-item{
                display: none;
            }
        </style>
        <script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.js"></script>
        <script type="text/javascript">
            $(document).ready(function(){
                $("div#topmenu a").click(function(){
                    $("div#indhold").children("div").each(function(){
                        if($(this).is(":visible")){ $(this).hide(); }
                    });

                    var id = $(this).attr("id");
                    $("div#"+id+"-item").show();
                });
        </script>
    </head>
    <body>
        <div id="layout">
            <div id="topmenu">
                <h1>Kases</h1><hr />
                <a id="forside" href="#" class="vlink">Forside</a>
                <a id="ydelser" href="#" class="vlink">Ydelser</a>
                <a id="nyheder" href="#" class="vlink">Nyheder</a>
                <a id="kontakt" href="#" class="vlink">Kontakt</a>
                <a id="profil" href="#" class="vlink">Profil</a>
            </div>
            <div id="menu">Denne menu</div>
            <div id="indhold">
                <div id="forside-item">... 1 ...</div>
                <div id="ydelser-item">... 2 ...</div>
                <div id="nyheder-item">... 3 ...</div>
                <div id="kontakt-item">... 4 ...</div>
                <div id="profil-item">... 5 ...</div>
            </div>
    </body>
</html>
Avatar billede Klaus123 Mester
24. oktober 2011 - 17:55 #10
Point til den der ligger et svar sker det ikke inden weekenden lukker jeg selv tråden
Avatar billede majbom Novice
25. oktober 2011 - 20:29 #11
springer over...
Avatar billede Klaus123 Mester
08. november 2011 - 21:22 #12
Så lukker jeg den