Avatar billede nedergaard73 Nybegynder
03. august 2001 - 15:53 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Opgradering / CPU / Køler / MB

Hej!

Jeg skal i gang med at opgradere min computer - dvs, at jeg har købt flg ind:
MB: Soltek SL-75KAV
CPU: Thunderbird 1333MHz , 266MHz FSB
KØLER: Volcano II, Aircooler til Socket A

Og dét skal så smækkes ned i et nyt kabinet sammen med min gl. harddisk og gl. cd/diskette-drev.

Jeg har aldrig rodet med den basale opbygning af en PC før, så jeg har i den grad brug for gode råd - især til følgende emne: Hvordan monterer man køleren på CPUen- hvordan undgår man, at CPUen går i stykker????

Men også andre mere generelle råd til opsætningen af det hele er jeg meget interesseret i...hvad skal først? Skal jeg boote op på en start-diskette og installere Win98 (jeg har ikke Win2000) igen på min gamle harrdisk?

På forhånd tak for hjælpen og de bedste hilsner - Jenx
Avatar billede skwat Praktikant
03. august 2001 - 15:58 #1
du SKAL finde en der vil hjælp dig...

At sætte en køler på en Athlon kan nemt koste en CPU
Avatar billede nomiz Nybegynder
03. august 2001 - 15:59 #2
Dit sidste spørgsmål:
Nej, du behøves ikke at installere styresytem forfra, men det ville være en god idé. Windows 98 installerer selv de nye komponenter - MEN det bedste er nu at starte forfra.

/vh
Simon
Avatar billede dribble Nybegynder
03. august 2001 - 16:01 #3
det er ikke så slemt, du skal bare bruge hovedet og læse alle instruktionerer meget grundigt igennem......jeg har selv lige være igennem det samme, og jeg har nu en super computer....he he indtil i onsdags.....virus...jubii
Avatar billede martinmcfly Nybegynder
03. august 2001 - 16:20 #4
Jeg vil også råde dig til at få hjælp af en kyndig kammerat, men følgende basale råd følger her:
Fjern al strøm fra kabinettet.
Åben kabinettet så meget som muligt( den ene side + top )
Læg det på siden, så det er til at arbejde med.
Fjern statisk elektricitet fra dig selv, ved at røre ved en radiator (jordforbindelse).
Monter CPU og køler på bundkort. Køleren monteres først i den ene side, hvorefter klipsen presses forsigtigt ned i den anden side. Brug den ene hånd til at holde køler på plade, og pres med en finger eller 2 klipsen ned. Det er måske det mest \"kritiske\" ved installationen.
Montér RAM - kan kun vende én vej.
Montér bundkortet på de dertil indrettede \"øer\" i kabinettet der gerne skulle passe med hullerne på bundkortet. Brug ikke vold til at stramme skruerne.
Monter ATX strøm stikket. Kan kun vende én vej.
Monter diverse front LED´s ( se manual for forbindelser) Vender diss forkert er det ikke farligt. Dioden lyser blot ikke!
HDD tilsluttes optimalt IDE 1 og CD-ROM tilsluttet IDE2. Kræver selvfølgelig 2 kabler. Alt. begge til IDE1. Kabler monteres på drev, så rød side vender mod strømstik. Kan dog på de fleste kabler ikke vende forkert p.g.a. tab.
Monter strømkabler på drev.
Nu monteres diverse indstikskort, og systemet er klar til at starte.
Hvis du ikke har windows 2000, bliver du jo nødt til at boote på en win98startdisk, og herefter installere.
Men da det er din gamle HDD, så ligger det hele der jo endnu!
God fornøjelse, og held og lykke!!
Avatar billede nedergaard73 Nybegynder
03. august 2001 - 18:53 #5
Hej igen og tak for de mange besvarelser - flere gode råd modtages selvfølgelig stadig om monteringen af køleren, men jeg tillader mig lige at sparke endnu et spørgsmål ind i debatten:
Sagen er den, at jeg har en gammel computer, som jeg har to harddiske i...men den nyeste, en quantum på 60gb kan min computer ikke \'forstå\' at boote fra (computeren er for gammel), så derfor har den fungeret som slave, og win98 ligger på den gamle harddisk.
Jeg vil selvfølgelig flytte den nye HD over i den nye computer, og derfor har jeg flg. spørgsmål:

Den nye HD er partitioneret i flere stykker - vil den nye CPU forstå det? Eller bliver jeg nødt til at boote op på startdisketten og formatere harddisken og først derefter installere win98 på den...eller skulle det være muligt blot at sætte HD i, boote op på startdisketten og derefter installere win98????

Endnu engang tak for besvarelserne...jeg deler point ud i løbet af weekenden!

Alt godt - Jenx
Avatar billede martinmcfly Nybegynder
03. august 2001 - 19:11 #6
Din nye PC kan sagtens forstå opdelingen af HDD. FAT16 eller FAT32, hvilket er de formater Win98 forstår. Så du kan blot sætte den i den nye PC.
Husk blot at ændre den til master (jumper på HDD).
Avatar billede palomino Nybegynder
04. august 2001 - 12:49 #7
Ang. 60GB harddisken så er informationer om partitioner lagret på harddisken og ikke på cpu\'en... Selvfølgelig kan den nye cpu forstå det...
Hvis du vil boote fra den skal være sikker på at du har oprettet en primær partition på den...da denne kan boote. Du kan installere den i din nye maskine og derefter boote med en floppy...
Hvis der befinder sig en primær partition på den kan du installere windows98 nu...

Palomino
Avatar billede nedergaard73 Nybegynder
04. august 2001 - 13:09 #8
Tak for HD-tipsne - jeg venter stadig på, at de nye dele skal komme med posten - og har i mellemtiden tjekket en artikel ud på overclocking.dk, hvor skribenten anbefaler, at man monterer en pap-skive ovenpå processoren, før man sætter køleren på...er der nogen, der har erfaringen med dén rutine?
Se evt. her:
http://www.overclocking.dk/dk/asp/views.asp?id=190&table=artikler

Alt godt - Jenx
Avatar billede nedergaard73 Nybegynder
06. august 2001 - 15:25 #9
Hej igen!

Blot lige til orientering for folk, der er i samme situation som mig:
Nu har jeg fået sat køleren på cpuen og det hele på motherboardet - det var slet ikke så svært, som det så ud, selv om der skulle en del fingerpower til for at sætte køleren på!
Den bedste guide til problemet fandt jeg her:
http://www.amd.com/products/cpg/athlon/pdf/23986.pdf
Især rådet om, at man IKKE må presse på selve køleren men KUN på de klips, som køleren skal monteres til soklen med, tror jeg er et topråd!

Såeh - tak for denne gang - nu skal jeg bare smide alt lortet ind i kabinettet osv osv...

Alt godt - Jenx
Avatar billede martinmcfly Nybegynder
08. august 2001 - 18:00 #10
Tak for point:-)