Avatar billede PeaceDealer Nybegynder
08. oktober 2011 - 14:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rewrite url med htaccess?

Hej

Jeg er ved at lave en url shortener for en side, og jeg vil gerne have det sådan at hvis man går ind på fx http://shortside.dk/blog/22/ at den ville redicte til http://langside.dk/blog.php?do=view&id=22

Så. hvad jeg har brug for er via htaccess at rewrite den adresse der komme ind fra http://side.dk/blog/ID og scriptet fanger den som http://side.dk/blog.php?id=ID - bare for at se ser bedere ud?

Håber jeg har kunne forklare det godt nok...
Avatar billede e-cart Nybegynder
09. oktober 2011 - 15:26 #1
det burde du kunne gøre på følgende måde

Options +FollowSymLinks
RewriteEngine On
RewriteRule ^(.*)/ID/(.*)$ blog.php?id=$2&%{QUERY_STRING}

identifier er ID og sender variabel af id ind i $2
Avatar billede e-cart Nybegynder
09. oktober 2011 - 15:27 #2
Undskyld.  Options +FollowSymLinks er ikke nødvendigt. i denne sammenhæng.
Avatar billede PeaceDealer Nybegynder
09. oktober 2011 - 17:48 #3
Så ved brug af dette, skal jeg bare i min blog.php bruge $2?
Avatar billede PeaceDealer Nybegynder
09. oktober 2011 - 18:45 #4
Og nu når vi er ved det, hvad ville jeg skulle putte ind hvis jeg vil fjerne .php extensionen også?

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^([^\.]+)$ $1.php [NC,L]

lader ikke til at virke?
Avatar billede e-cart Nybegynder
09. oktober 2011 - 22:38 #5
med den ovenstående har du fjernet php skal .php fjernes fra andre filer ?

jeg kan se at jeg har lavet en fejl. og den skal hedde
RewriteRule ^(.*)/blog/(.*)$ blog.php?id=$2&%{QUERY_STRING}

så vidt jeg kan forstå så er det ID du ønsker skal indeholde den unikke id ?

således at en url kunne hedde site.dk/blog/03 skal vise indholdet af site.dk/blog.php?id=03

betyder at når en kunde går ind på side.dk/blog/033 får vist indholdet af side.dk/blog.php?id=03

du skal blot tolke det som en redirect. du skal derfor ikke ændre noget i dit script andet end de urls som linker internt skal omsættes fra blog.php?id=XXX til blog/XXX
Avatar billede e-cart Nybegynder
09. oktober 2011 - 22:41 #6
din kode til fjernelse af php extension burde virke. har du husket at indsætte "RewriteEngine On"
Avatar billede PeaceDealer Nybegynder
11. oktober 2011 - 07:38 #7
Det lader ikke til at virke.

Notice: Undefined index: id in G:\xampp\htdocs\dkgc\blog.php on line 3

med

echo $_GET['id'];
Avatar billede PeaceDealer Nybegynder
27. november 2011 - 12:37 #8
Lukker spørsmål, ingen brugbar løsning kom, beklager e-cart men din metode virker ikke for mig