Avatar billede Jonas Nybegynder
06. oktober 2011 - 22:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Begynder: tilslut til JDBC

Hejsa

Jeg sidder og leger lidt med javabog.dks jdbc kapitel...
Jeg kan godt lide ideen om at splitte sin database conn ud i en klasse og så oprette en klasse til hver af sine tabeller. Jeg har prøvet med at oprette følgende klasser:

dbConn
Test
Hent

Fra dbConn har jeg fået forbindelsen til databasen til at virke - det testede jeg ved at prøve en simpel "opret tabel" query. Nu forsøger jeg så at gøre klar til at kalde den fra "Hent"-klassen. Min metode til det i dbConn ser således ud:

    public void test101(Test t) {
        try {
            stmt.executeUpdate("insert into test (id,symbol) values(" + t.i +",'" + t.symbol +"')");
        } catch (SQLException e) {
            // TODO Auto-generated catch block
            e.printStackTrace();
        }

Min Test klasse ser således ud:

public class Test {
    String symbol;
    int i;

    public Test(int i2, String s) {
        symbol = s;
        i = i2;
    }

Og min metode i Hent klassen ser således ud:

                String symbol = "kegle";
                Random r = new Random();
                int n = 1000;
                int i = r.nextInt(n);
                System.out.println(i);
                dbf.test101( new Test(i, symbol) );
                System.out.println(i + symbol);

Men når jeg forsøger at køre den får jeg en nullPointerException... Er der en der kan se hvorfor? Jeg kan simpelthen ikke gennemskue det :)

Jeg tænker det er et rookie problem;)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2011 - 23:49 #1
Hvilken linie giver NullPointerException?

Hvis det er:

stmt.executeUpdate("insert into test (id,symbol) values(" + t.i +",'" + t.symbol +"')");

saa er det nok stmt som er null, fordi paa en eller anden maade er det ikke samme stmt som du har lavet.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2011 - 23:49 #2
Hvis du poster hele koden er det nemmere at sige praecist.
Avatar billede Jonas Nybegynder
07. oktober 2011 - 09:08 #3
Hej Arne,

Jeg tror faktisk måske godt du kan have ret - Eclipse siger, at jeg i min dbConn() klasse (hvad kalder man den?) ikke benytter stmt variablen til noget... Og det er jo løgn, da jeg bruger den i metoden længere nede, så måske har jeg deklareret den forkert? - jeg postede ikke hele koden, fordi jeg tænkte det var uoverskueligt :) Men her kommer min dbConn klasse:

import java.sql.*;

public class dbConn{
        private Statement stmt;

        public dbConn() {
                try {
                Class.forName("com.mysql.jdbc.Driver").newInstance();
            Connection conn = DriverManager.getConnection("jdbc:mysql://localhost:3306/test102","root","password");
            Statement stmt = conn.createStatement();
                } catch (SQLException e) {
                        // TODO Auto-generated catch block
                        e.printStackTrace();
                } catch (InstantiationException e) {
                        // TODO Auto-generated catch block
                        e.printStackTrace();
                } catch (IllegalAccessException e) {
                        // TODO Auto-generated catch block
                        e.printStackTrace();
                } catch (ClassNotFoundException e) {
                        // TODO Auto-generated catch block
                        e.printStackTrace();
                }

public void test101(Test t) {
                try {
                        stmt.executeUpdate("insert into test (id,symbol) values(" + t.i +",'" + t.symbol +"')");
                } catch (SQLException e) {
                        // TODO Auto-generated catch block
                        e.printStackTrace();
                }

Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2011 - 16:29 #4
public class dbConn{
        private Statement stmt; // <---- her opretter du en instans variabel ved navn smtmt

        public dbConn() {
                try {
                Class.forName("com.mysql.jdbc.Driver").newInstance();
            Connection conn = DriverManager.getConnection("jdbc:mysql://localhost:3306/test102","root","password");
            Statement stmt = conn.createStatement(); // <---- her opretter du en lokal variabel med samme navn, men den har intet med den anden stmt at goere!!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2011 - 16:29 #5
Saa:

public class dbConn{
        private Statement stmt;

        public dbConn() {
                try {
                Class.forName("com.mysql.jdbc.Driver").newInstance();
            Connection conn = DriverManager.getConnection("jdbc:mysql://localhost:3306/test102","root","password");
            stmt = conn.createStatement();
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2011 - 16:30 #6
Jeg er ioevrigt ikke helt glad for konstruktionen hvor connection ogsaa er en lokal variabel.
Avatar billede Jonas Nybegynder
07. oktober 2011 - 17:51 #7
Ahhhhr. Så jeg har simpelthen deklareret variablen to gange... Dumt!!:)

Hvorfor er du ikke glad for at connection er en lokal variabel? Jeg har lært det i javabog.dk kapitel 16 eksemplet....

Jeg tester det i morgen tidlig - men smid et svar så jeg kan give dig point! Tak for hjælpen med skarpt øje!!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2011 - 18:02 #8
Hvordan faar du closet den connection naar du ikke har en ref til den?

Og det er slemt ikke at close sine database connections!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2011 - 18:02 #9
og et svar
Avatar billede Jonas Nybegynder
07. oktober 2011 - 19:20 #10
Ehhhrm.... Det ved jeg sgu ikke liiiige....:) Hvordan gør man det normalt? Hvad ville du gøre?
Avatar billede Jonas Nybegynder
08. oktober 2011 - 10:32 #11
Så fik du point :) Jeg har nu forsøgt at lukke mine connections efter hvergang jeg kører programmet. Jeg opretter et nyt spørgsmål til at spørge om den mest optimale løsning på mit åben/lukke connections :)

http://www.eksperten.dk/spm/948830