Avatar billede jens_k Nybegynder
06. oktober 2011 - 19:05 Der er 6 kommentarer

Hjælp til Linq query

Hej,

Jeg har et website lavet i ASP.NET MVC 3 (C#), databasen er en MS SQL 2008.

I min database har jeg to tabeller Users og Messages.

Users har følgende kolonner:

- Id (PK)
- Username (varchar)
- Age (varchar)
- City (varchar)

Messages har følgende kolonner:

- Id (PK)
- SentTo (int - indeholder Id på en bruger i Users)
- SentBy (int - indeholder Id på en bruger i Users)
- Content (text - indeholder beskeden)
- SentDate (datetime - tidspunkt for afsendelse)

Det skal så være sådan at i indbakken listes en afsender kun én gang, også selvom der er flere beskeder fra den samme afsender. I selve listen kan man se et kort udsnit af den sidste besked fra den pågældende afsender, noget i stil med Facebook.

Jeg har forsøgt mig, men er meget ny i dette, så jeg er ikke nået længere end til dette:

var Messages = (from r in db.Messages
    where r.SentTo == Basic.SessionUserID()
    select r.SentBy).Distinct().ToList();

Hvordan får jeg dette skrev færdigt (med et join til users) så jeg i samme sætning også kan få Messages.Content, Messages.SentDate og Users.Username med ud fra databasen.

Håber der er en ekspert som kan hjælpe.

/JensK
Avatar billede Syska Mester
07. oktober 2011 - 02:10 #1
var list = db.Message.Where(a => a.SentTo == Basic.SessionUserID()).ToList();

Problemet i den query du har lavet er sin select. ( Du tager kun r.SentBy ... altså får du en IQueryable<string> (Antaget at SentBy er en string)

Hvad du kan gøre er:
var Messages = (from r in db.Messages
    where r.SentTo == Basic.SessionUserID()
    select r).Distinct().ToList();

Så burde du få en IQueryable<Message> og dermed kan du lazy load user properties etc.

mvh
Avatar billede janus_007 Nybegynder
09. oktober 2011 - 00:33 #2
hmmm...

Hvis Users er den som skal vises med tilhørende en message så:

var users = db.Users(
x => new{x.Id, x.Username, x.Age, x.City, SidsteBesked = x.Messages.LastOrDefault()});

Du sætter selv din where clause ik :)

når du så skal have din user med besked frem så...
....
users.SidsteBesked.SentTo, users.SidsteBesked.SentBy osv.

Du har din relation modelleret så der er ingen grund til oldschool joins :)
Avatar billede solle Nybegynder
13. oktober 2011 - 22:24 #3
måske ude i noget GroupBy(...) ?
Avatar billede jens_k Nybegynder
15. oktober 2011 - 17:59 #4
Hej buzzzz og janus_007,

Jeg fik det lavet på en helt anden måde, men vil i ikke lige smide et svar?

/Jens_K
Avatar billede Syska Mester
15. oktober 2011 - 18:04 #5
Hvad er en helt anden måde? Måske andre kan bruge det til noget hvis de finder dit spm via Bing

mvh
Avatar billede jens_k Nybegynder
15. oktober 2011 - 18:18 #6
var db = new TestDB();
            var list = new List<MessagesOverview>();
            int UserId = Basic.SessionUserID();

            var Messages = (from m in db.Messages
                        where (m.SentTo == UserId && m.DeletedSentTo == false) || (m.SentBy == UserId && m.DeletedSentBy == false)
                        orderby m.Id descending
                        select new { m.SentTo, m.SentBy, m.Content, m.SentDate, m.ReadDate }).ToList();

            foreach (var item in Messages)
            {
                int tmpId;
                string tmpUsername;

                if (item.SentBy == UserId)
                {
                    tmpId = item.SentTo;
                    tmpUsername = Basic.Username(item.SentTo);
                }
                else
                {
                    tmpId = item.SentBy;
                    tmpUsername = Basic.Username(item.SentBy);
                }

                int info = list.Where(m => m.UserId == tmpId).Count();

                if (info == 0)
                {
                    var obj = new MessagesOverview();
                    obj.UserId = tmpId;
                    obj.Username = tmpUsername;
                    obj.ReadDate = item.ReadDate;
                    obj.SentDate = item.SentDate;
                    obj.Content = item.Content;
                    list.Add(obj);
                }

            return View(list);