Avatar billede ole_andersen Nybegynder
29. september 2011 - 09:49 Der er 4 kommentarer

Hvilket web-sprog?

Hej Eksperter.
Jeg har rodet en del med wordpress, og skeler også til joomla, men alt sammen på hobbyplan. Jeg at tillært mig html og css, men det er jo efterhånden forældet.
Mit spørgsmål er! Hvilket websprog er mest anvendt i dag?
Hvad vil være bedst at tillære sig som det næste?

Jeg skal bruge den nye viden til at lave blogs, og forenings-hjemmeside med, men i ny og næ også en firma hjemmeside.
Et godt svar på mine spørgsmål vil være et svar som uddyber de forskellige sprogs pros/kons ... jeg er trods alt newbie!
Avatar billede PeteSK Nybegynder
29. september 2011 - 09:56 #1
Er html og css forældet? :S

til at lave blogs osv, skal du kigge på sprog som php, python, asp, osv. som "programmerings sprog" og ellers lære sql(til databaser)
Jeg startede med php og MySQL og de ting sammen kan det du efterspørger. www.w3schools.com er en rigtig god start side.
Avatar billede keysersoze Guru
29. september 2011 - 10:47 #2
Hvis du mener at HTML og CSS er ved at være forældet tror jeg med al respekt at du har en større brist i din viden om HTML og CSS, for du når ikke særlig langt inden for webudvikling uden at kunne disse punkter - det samme gælder for så vidt også javascript.

Kan man sin HTML, CSS og helst også javascript kan man begynde at gøre siderne mere dynamiske med en serverside-teknologi som fx ASP.NET eller PHP - hvilken der er at foretrække er en religionssag så det vil jeg ikke komme ind på. Jeg selv programmerer ASP.NET hvilket giver mig den fordel at udvikling af windows-applikationer ikke ligger fjernt.

Vil du programmere fra bunden er det bare at komme i gang med den valgte teknologi - vil man have "hjælp" fra et CMS så kig på muligheder og extensions til en del forskellige inden du beslutter dig. Til PHP er joomla, drupal, typo3 og wordpress gode muligheder mens til ASP.NET er composite og umbraco gode og tilgængelige.
Avatar billede olebole Juniormester
29. september 2011 - 11:58 #3
<ole>

Det er langt fra utænkeligt, at det HTML og CSS, du har lært dig selv, er forældet. Som de to foregående indlæg påpeger, er det dog absolut ikke tilfældet med sprogene.

Du kan ikke lave websider uden HTML og CSS (og til dels JavaScript), så det bedste, du kan gøre for dig selv, er nok at få læst op på disse teknologier. Derefter kan du overveje at lære et server sprog  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede majbom Novice
29. september 2011 - 19:52 #4
jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide hvorfor du mener at HTML og CSS er forældet...