Avatar billede lisc Juniormester
28. september 2011 - 11:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

NAS eller hvad??

Hej.
Jeg kunne godt tænke at have en central enhed
- der kan være tændt det meste af tiden,
- der kan fungere som HD + backup,
- alle computere i hjemmet har trådløs adgang til,
- kan rumme billeder, video og musik

og så de vilde ønsker:
- der kan afspille video via HDMI til tv'et??
- der måske også kan streame video fra nettet??
- der måske kan kobles til mit anlæg og afspille musik??

Er det et NAS drev der kan sådan noget? Det med at streame video er ikke det vigtigste punkt, det kan vi jo også via PC'en.

Og hvilket NAS drev ville kunne dække det behov? Best value for money.

Ser frem til jeres svar.
Vh
Lisbeth
Avatar billede Cypern Nybegynder
28. september 2011 - 12:08 #1
Ja det er en NAS server du skal investere i.
Der er så pokkers mange løsnings muligheder at vælge imellem og derfor vil det være umuligt at kunne vejlede dig til at træffe det rigtige valg.
Men her kan du læse mere om enkelte enheder samt om teknologie og funktionaliteten.
Personligt vil jeg foretrække en løsning der under støtter Raid 1, netop for at sikre dine data maksimalt. Husk du ligger jo alt ned i en hat og det vil være pokkers ærgeligt at miste din NAS data, som jeg er sikker på at du også vil bruge som backup løsning.

http://www.pcworld.dk/tag/nas
Avatar billede Wally73 Mester
28. september 2011 - 12:12 #2
En NAS kan generelt det du sætter som dine primære krav.
En NAS er normalt ikke trådløs, men den kan jo tilsluttes kablet til din trådløse router og så kan alle de trådløse enheder få fat på den.

Ang. de sekundære krav, så findes der NAS drev der kan det, men det er ofte en løsning, der hverken er en god NAS eller en god media-afspiller.

Det bedste er en separat NAS og en separat media-afspiller.
En media-afspiller der er separat har den fordel at det er dens primære formål, så den vil typisk fra producenten blive holdt opdateret.
En NAS med media-afspiller indbygget risikere at blive set som en sekundær funktion på produktet og dermed nedprioriteret.

Specielt for media-afspillere er det vigtigt at de holdes opdateret fra producenten af, da der hele tiden kommer nye formater og de gamle udbygges og opdateres.
Avatar billede magic-mouse Novice
28. september 2011 - 12:20 #3
Jeg tror det du skal kigge på er en HTPC,
Avatar billede lisc Juniormester
28. september 2011 - 14:25 #4
Ja, både Cypern og Wally73 kom med et godt svar, da det er de primære krav der kommer i første række. En HTPC ville også være en løsning, men nok kun til mine sekundære ønsker.
Tak for linket til PC-world og tak for info om trådløs tilkopling og ulempen med NAS + media. Men hvem af jer to skal jeg nu give point? Den der først skriver "svar"...

Uanset, så siger jeg tak til jer alle.
:0)
Lisbeth
Avatar billede Cypern Nybegynder
28. september 2011 - 18:04 #5
I dont care :-)