Avatar billede manchild Nybegynder
28. september 2011 - 01:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Nøddeknækker til Excel

Excel nøddeknækker
jeg har et excel regneark fyldt med information i ca. 1000 række startende med en kode, i første kolonne (A) så data i henholdvis kolonne B,C,D,E osv. Hele rækken vedrøre den samme ting og alle rækker er lavet således at kolonne B,C,D osv ned igennem rækkerne har samme type data. fx vil hele kolonne(E) indeholde  navnet på en farve, Kolonne(D) en størrelse. osv.

i toppen at regnearket har jeg nogen tomme celler, der skal udfyldes automatisk fra listen. En af dem er en intastningscelle som ikke skal udfyldes. når jeg indtaster en kode fx. gt-100 i denne cellen, så skal en udløser (funktion)i excel finde koden i listen med rækker lægere nede i regnearket.
når cellen med koden er fundet vil jeg have at de data der står i de næste celler til højre i rækken kommer ind i de forudbestemte tomme celler i toppen.
jeg ved at hver tom celle i toppen skal referer til noget. og at indtstningscellen er udløseren der udløser publisheringen af de tomme celler. toppen a regnearket er lavet med et layout så jeg kan printe ud med de nu automatisk udfyldte celler efter hver indtastning. hele listen for neden i regnearket er lavet udenfor printerområdet og jeg skal lave ca 1000 print, derfor tænker jeg at det kunne gøres nemt på denne måde med kun een indtastning.  håber nogen forstår hvad jeg mener og evt. kan hjælpe mig.

med venlig hilsen
bjarne
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2011 - 01:53 #1
I A1 skriver du koden, f.eks. gt-100

I B1 skriver du: =LOPSLAG(A1;A2:E1100;2;FALSK)
I C1 skriver du: =LOPSLAG(A1;A2:E1100;3;FALSK)
I D1 skriver du: =LOPSLAG(A1;A2:E1100;4;FALSK)
osv......

Skal selvfølgelig tilpasses dit regneark.....
Avatar billede manchild Nybegynder
29. september 2011 - 04:07 #2
Takker for et hurtigt svar og hjælp. og jeg har gjort følgende:
A1 er i mit tilfælde B18 og B1 er hos mig A16(den første celle der skal skrives i automatisk). alle koderne i listen står i kolonne A.(A500:A1500) excel er på engelsk.
jeg skriver følgende: i celle A16 =Vlookup(B18;A500:A1500;2,FALSE)
måske jeg har misforstået funktionen du skriver??

kan en celle fx (A16) der  skrives i automatisk og som er flere celler der er med (merge) til een celle, foråsage fejlen ??
takker igen og håber du stadig kan hjælpe mig.
Avatar billede manchild Nybegynder
29. september 2011 - 04:13 #3
jeg glemte at sige at kolonne B og fra B500 til B1500 indeholder den første info som skal skrives automatisk i B1 eller hos mig(A16)
kolonne C =info til c1 (A17) osv..
Avatar billede vejmand Juniormester
29. september 2011 - 07:06 #4
=Vlookup(B18;A500:A1500;2,FALSE) dur ikke, af flere årsager.

Det som står i B18 vil du slå op i kolonne A. Det er okay.
2 tallet fortæller at den skal returnere fra kolonne B, men den er ikke omfattet af din formel. Du skal have alle kolonner med som der skal være opslag i, f.eks. hen til kolonne E, hvis det er sidste kolonne.

Der er noget komma i stedet for semikolon i Engelsk udgave, så prøv lige denne:
=Vlookup(B18,A500:E1500,2,FALSE)

Det vil sige, du i dette tilfælde max kan søge i 4 kolonner, B, C, D og E, altså:
=Vlookup(B18,A500:E1500,5,FALSE)
vil returnere værdien fra kolonne E ud for den værdi du søger efter.

Et 2 tal søger i kolonne B
Et 3 tal søger i kolonne C
Et 4 tal søger i kolonne D
osv....
når du starter med kolonne A i formlen

Hvis du ikke forstår min forklarig, må du fortælle hvor mange kolonner der er tal i.

Om der er noget som forstyrer vedr. merge, kan du tjekke ved at skrive det du vil slå op i en ledig celle. Altså, hvis A1 er ledig, så prøv:  =Vlookup(A1,A500:E1500,2,FALSE)
når du skriver det du vil slå op i A1
Avatar billede manchild Nybegynder
02. oktober 2011 - 18:27 #5
jeg har nu endeligt løst opgaven og jeg takker for hjælpen og giver point som aftalt. dog har jeg et spørgsmål vedrørende mit næste skridt. ved ikke om jeg kan fortsætte tråden, nu du ved hvad det drejer sig om, selv om point er givet...???
Avatar billede manchild Nybegynder
02. oktober 2011 - 18:28 #6
avs... der gjorde jeg vidst noget forkert... fik du point ??
Avatar billede manchild Nybegynder
02. oktober 2011 - 18:33 #7
en af cellerne(fx. F500) har et billede.
i resultat cellen i toppen kommer der ikke noget billede men et nul 0... skal billeder håndteres anderledes
Avatar billede vejmand Juniormester
02. oktober 2011 - 19:39 #8
Du kan først give point nu hvor jeg har lagt et "Svar".

Ang. dit sidste spørgsmål: Vil du slå billedet op, eller hvad mener du?
Avatar billede manchild Nybegynder
02. oktober 2011 - 20:34 #9
hvis jeg i celle A1 skriver =A1000 og i A1000 har jeg indsat et billed.. så kommer det ikke op i celle A1. jeg kan læse på nette at man ikke kan binde et billede til en celle således at man kan
bruge formler og funktioner til at læse cellen som en enhed inclusive billede... men en alternativ måde må findes...
skal jeg oprette tråden for a give yderligere point ?
Avatar billede vejmand Juniormester
02. oktober 2011 - 20:40 #10
Ja, det må du hellere....Jeg ved ikke hvordan man indsætter et billede i en celle.
Hvordan har du gjort det?
Avatar billede manchild Nybegynder
02. oktober 2011 - 21:07 #11
jeg gør det manuelt det er hurtigere kan jeg se nu.
så jeg lukker tråden her.. for nu skal jeg igen med at taste
ca. 1000 koder ind og gemme regnearket for hver kode..
tror ikke sådan noget kan gøres automatisk :-) tak for hjælpen.