Avatar billede mrdj Nybegynder
26. september 2011 - 20:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Select med dato kriterie

Jeg sidder med en lille vrider der driller mig lidt.

Skal lave en select fra en tabel i en access DB hvor der kun skal returneres poster som ligger maks 1 dag fra dags dato.

Altså noget ala Date()+1day

Håber der er nogen der kan hjælpe med hvordan den lige skal se ud

På forhånd tak
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2011 - 20:18 #1
Kig på dateadd, now og between.

Noget á la:

SELECT dato FROM tabel WHERE dato BETWEEN now AND dateadd("d", 1, now);

Absolut ikke testet, og bare taget ud fra hukommelsen. Er 100 år siden jeg har siddet med access.
Avatar billede mrdj Nybegynder
26. september 2011 - 21:03 #2
Kan samme kode bruges i ASP select sætning ?

Glemte at skrive at det er ikke i selve Access DB jeg skal lave det men i noget ASP kode der henter fra DB.
Avatar billede mrdj Nybegynder
26. september 2011 - 21:41 #3
har lavet denne

Dim dagsdato,udregnetdato
dagsdato=Date
Response.Write "Dags dato er " & dagsdato & "<br>"
udregnetdato=DateAdd("d",14,dagsdato)
Response.Write "Dato om 14 dage " & udregnetdato & "<br><br>"

strSQL2 = "Select * from oversigt where Dato Between "&dagsdato&" and "&udregnetdato&""
Set rs2 = Conn.Execute(strSQL2)

Response.Write strSQL2 & "<br><br>"

Response.Write &rs2("navn")

Her burde den så returnere een post da der ligger en post med dato 08-10-2011 MEN denne post vises ikke.

Output fra STRSQL2 er som følger:
Select * from oversigt where Dato Between 26-09-2011 and 10-10-2011
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2011 - 22:09 #4
Prøv at sætte "havelåger" om datoerne:

strSQL2 = "Select * from oversigt where Dato Between #"&dagsdato&"# and #"&udregnetdato&"#"
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
27. september 2011 - 12:08 #5
står din dato i db som dansk datoformat dd-mm-yyyy ?

så dette

Dim dagsdato,udregnetdato
dagsdato=Date
Response.Write "Dags dato er " & dagsdato & "<br>"
udregnetdato=DateAdd("d",14,dagsdato)
Response.Write "Dato om 14 dage " & udregnetdato & "<br><br>"
hent_dagsdato = month(dagsdato) &"-"& day(dagsdato) &"-"& year(dagsdato)
hent_udregnetdato = month(udregnetdato) &"-"& day(udregnetdato) &"-"& year(udregnetdato)
strSQL2 = "Select * from oversigt where Dato Between #"&hent_dagsdato&"# and #"&hent_udregnetdato&"#"
Set rs2 = Conn.Execute(strSQL2)

bemærk at i SQL sætningen er dd og mm vendt om (kommer fra hent_dagsdato)