Avatar billede heal Nybegynder
16. maj 1999 - 00:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udskrift i windows

Hvordan producerer man en wysiwyg side til udskrift. Jeg antager at den foerst bygges op i memory og saa derefter udskrives?
Avatar billede hojben Novice
17. maj 1999 - 10:37 #1
Hmmmmm hvad mener du helt nøjagtig???
Avatar billede heal Nybegynder
18. maj 1999 - 04:31 #2
Jeg er ikke windows programmoer og mit spoergsmaal er helt generelt ment; hvordan opbygger jeg en side til udskrift, som pkt. kan vises paa skaermen foer udksrift og, pkt. 2. anvender Windows egne printer drivere?
Avatar billede thomas Nybegynder
19. maj 1999 - 09:32 #3
hvis du ikke er vant til at programmere under windows, så vil det være næsten umuligt at forklare.

jeg bruger C++/MFC, så
begreber som serialize som kan benyttes til at printe, og andre windows ting ved jeg en smule om, men hvis du vil lave det selv vil jeg råde dig til at sætte dig meget godt ind i hvordan windows fungererer og MFC klasserne(forudsat at C++ er dit andet modersmål).

Men det er delvist korrekt at siden opbygges i hukommelsen, hvis det er en inkjet du skriver ud til bruges din computers hukommelse i et stort omfang, men skriver du ud på f.eks. store farvelaser printere (300.000+ kr og opefter i mit tilfælde) spooles hele printjobbet(jeg arbejder i et reklamebureau, så printjob på 1GB .. ja Gigabyte .. er helt normale) til en såkaldt RIP(mini computer med masser af ram og risc procesorrer, som oversætter printjobbet til postscriptformat som printeren kan udskrive, og RIPen har ikke 1GB ram så den kan håndtere hele printjobbet i hukommelsen, det klares på helt andre måder. Men det behøves du heldigvis ikke at bekymre dig om hvis du bruger C++/MFC.

som du kan se er det absolut ikke simpelt, at forklare hvordan en udskrift foregår, og det er noget du selv bliver nød til at sætte dig ind i, hvis du vil forstå principperne!
Avatar billede soepro Nybegynder
31. august 1999 - 13:41 #4
Hvis du bruger f.eks. C++ Builder, medfølger QREPORT som er en hel samling VCL'er der tillader dig direkte at "designe" din formular som du ville designe en form. VCL'erne indeholder også pre-view metoder osv. så du kan se hvad du laver.

Den generelle idé, er at opbygge en preview form som indeholder et antal grafik-kompenenter som hver for sig lige præcis fylder een side, tegne på deres "canvas" og derefter benytte form'en Print metode til at få hele skidte printet ud. Fidusen er så blot at indbygge i preview formens draw metoden, at den skalere de enkelte elementer i udskriften, efter den valgte printers side-størrelse.

Efter min mening er den største omvæltning i forhold til alm. DOS print, at man ikke længere har kontrol over printeren - det sætter nogle begrænsninger i forhold til f.eks. at afsende specielle ESC-sekvenser for at få printeren til at skifte skuffe mindt i udskriften osv.