Avatar billede Malika Nybegynder
24. september 2011 - 20:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Gemme data i php database

Hej skal lige have hjælp til noget php...
Jeg har noget data som skal gemmes ned i databasen, når man trykker på knappen...
Hvordan kan det gøres....????
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. september 2011 - 21:04 #1
Tag et kig på:

http://www.freewebmasterhelp.com/tutorials/phpmysql

En meget vigtig detalje der dog ikke er med i den tutorial er nødvendigheden af sikring mod sql injeqtions.

Dette gøres typisk ved at lave følgende før data indsættes i DB:

$safe_title = mysql_real_escape_string($_GET['title']);

Ellers risikere du at hackere kan udnytte dit site til at ændre data, eller det der er værre: slette alt i din database.
Avatar billede Malika Nybegynder
24. september 2011 - 21:11 #2
ok tak ser på det...:)
Avatar billede Malika Nybegynder
24. september 2011 - 21:37 #3
Jeg skal ikke sætte værdier ned i databasen sådan her... Skal gør det fra fx en tekstfelt og ned i databasen... Det skal være dynamisk...
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. september 2011 - 21:41 #4
Så kombiner det du lige har læst med følgende:

http://www.tizag.com/phpT/examples/formvar.php

Der omhandler brugen af <form>-elementet
Avatar billede Malika Nybegynder
24. september 2011 - 21:52 #5
Jeg har alt det der connenction på plads.. Hvordan vil man gøre det samme med en tabel og en knap....???

<?php
    include('DB_Connection.php');
    $FName  = $_Post['FName'];
    $LName  = $_Post['Lname'];
    $PHON  = $_Post['PHON'];

    $query="Insert Into TabelNavn(Fname) VALUES ('NULL')
?>

<html>
<head>
<title> update database </title>
</head>
<body>
<form method="post" action="update.php">

first name: <input type"text" name"Fname" size"30"/>
last name: <input type"text" name"Lname" size"30"/>
Phone number: <input type"text" name"PHON" size"30"/>
Avatar billede NielsErikP Mester
24. september 2011 - 22:24 #6
Hej...
Et eksempel opret 2 php filer (OPRET_DATABASE.php og OPRET_TABEL.php).

OPRET_DATABASE.php  :

<?php

$MySql_connect= mysql_connect("localhost","root","") or die(mysql_error());

mysql_query("
    CREATE DATABASE kartotek

") or die(mysql_error());

$MySql_select_db= mysql_select_db("kartotek") or die(mysql_error());
include("OPRET_TABEL.php");

?>

Og OPRET_TABEL.php :

<?php
$MySql_connect= mysql_connect("localhost","root","") or die(mysql_error());
$MySql_select_db= mysql_select_db("kartotek") or die(mysql_error());

mysql_query("

        CREATE TABLE besked (
                nr        INTEGER NOT NULL AUTO_INCREMENT,
                besked  VARCHAR(1024) NOT NULL,
                PRIMARY KEY(nr))

")or die (mysql_error());

?>

Kør OPRET_DATABASE.php og tjek evt. gennem PhpMyAdmin at den er oprettet.

Så opretter du en php fil, som evt kan se sådan ud :

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
<head>
    <title>
    </title>

    <link rel="stylesheet" href="Navn_på_din_css_fil" type="text/css">
</head>
<body>

<?php
/*  Tilpas variablerne til dine oplysninger */
    $host = "localhost";     //skal ikke ændres i 90% af tilfældende
    $bruger = "root";        //"navn på din bruger"; //se de udleverede papirer/spørg dit wehotel
    $kodeord = "";             //dit personlige password
    $database = "";    //"navn på din database"; //se de udleverede papirer/spørg dit wehotel

/* Herfra ændres på eget ansvar - Der forbindes til databasen */
    $db = mysql_connect($host,$bruger,$kodeord)or die ('Der kunne ikke forbindes til databasen. Fejl: ' . mysql_error());    //der connectes til databasen
    mysql_select_db($database,$db);

/*Tjekker om besked er udfyldt */
        if($besked != ""){

/* Sikkerheds script mod SQL injektions*/
            $besked = mysql_real_escape_string($besked);

/* Der tester på om besked er postet før. For at undgå ens indlæg, når man  opdaterer  siden */
            $sql = "SELECT * FROM kartotek";
            $sql .= "WHERE besked = " . $besked;
            $result= mysql_query($sql);

            if($row = mysql_fetch_row($result)){
                echo "<p style='margin-top:0;margin-left:50px;color:red;' >Indlægget findes allerede, og blev ikke gemt igen.</p>";
            }else{
                mysql_query("INSERT INTO kartotek (besked) VALUES($besked)") or die(mysql_error());  //data skrives til tabellen bog
            }

?>

    <form  method="post" id="gaestbog" action="/gb2.php">
            <p>
                <span>Besked:</span> <br>
                <textarea name="besked" cols="50" rows="10"></textarea>
                <br>
                <input type="submit" value="Send">
            </p>
    </form>

<?php

    $foresp = mysql_query("SELECT besked FROM kartotek ORDER BY nr DESC") or die(mysql_error()); //Data hentes i tabellen bog
    echo "<table>";

    while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
        echo "<tr><td>";
        echo "<br />";
        echo nl2br($data["besked"]);  //nl2br = newline oversættes til html breaktag.
        echo "</td></tr>";
    }
    echo "</table>";
?>
</body>
</html>

Håber du kan bruge det til noget :-)
Avatar billede NielsErikP Mester
24. september 2011 - 22:28 #7
Hej..
Lille rettelse  :

    <form  method="post"  action="/Navn_på_denne_php_fil">
            <p>
                <span>Besked:</span> <br>
                <textarea name="besked" cols="50" rows="10"></textarea>
                <br>
                <input type="submit" value="Send">
            </p>
    </form>

Avatar billede NielsErikP Mester
24. september 2011 - 22:30 #8
Hej igen..
Endnu en rettelse:

$database = "kartotek";    //"navn på din database"; //se de udleverede papirer/spørg dit wehotel

Avatar billede Malika Nybegynder
24. september 2011 - 22:32 #9
Hvad er besked??
Avatar billede Malika Nybegynder
24. september 2011 - 22:34 #10
jeg har forstået det...
Avatar billede Malika Nybegynder
24. september 2011 - 22:36 #11
Tusind tak...:) Hvis man nu opretter rækker via javascript.. Er det så det samme kode jeg skal bruge...???
Avatar billede NielsErikP Mester
24. september 2011 - 22:58 #12
Hej...
Kunne du bruge det.. Har ikke testet det, har bare reduceret min egen gæstebog, for ligesom at give dig et eksempel!!
Avatar billede Malika Nybegynder
24. september 2011 - 23:02 #13
tusind tak, jeg igang med rette i det så det passer med mine data...:) Jeg skriver her, hvis jeg får problemer....
Avatar billede NielsErikP Mester
25. september 2011 - 00:20 #14
Hej...
Du kan bare købe en pose "Salte Fisk" til mig... Eller havd du nu finder ud af ;-)
Avatar billede NielsErikP Mester
25. september 2011 - 00:30 #15
Hej..
Til din php kode i #5, nu må du ikke glemme at bruge :

  mysql_real_escape_string($query);

Huske at bruge den alle de steder, hvor du inserter noget i din Database.
Avatar billede NielsErikP Mester
25. september 2011 - 19:36 #16
Hej...
Tak for point  :-)