Avatar billede Andisch Nybegynder
23. september 2011 - 16:52 Der er 12 kommentarer

HTML Charset problemer

Hey!

Jeg går i 1.g på Roskilde Tekniske skole, og er ved at lave en hjemmeside i Kommunkation/IT. Jeg synes selv det går ret godt med at lave noget simpelt HTML, men jeg har et problem.

Jeg skriver mit HTML i Notepad++. Jeg har lavet en lille side med et par links, billeder og tekst, men jeg kan simpelthen ikke få den til at vise ÆØÅ. Jeg har angivet et charset (Har prøvet med både UTF-8 og iso-8859-1) og trykket på "encode" => "Encode in UTF-8" i notepad++. Det virker fint nok da jeg åbner .html filen fra skrivebordet, men når jeg har uploadet den via. WinSCP, kan den ikke  læse tegnene.

De første par koder i mit HTML dokument ser sådan ud:

<html>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<head>
<html lang="da">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;    charset=UTF-8"/>
<title>Fysik - Anders N.</title>
</head>

Link til siden her: http://www.rtgkom.dk/~andersfn11/

Jeg skal aflevere min lille hjemmeside på Søndag, hvor jeg skal have charsettet med.

På forhånd tak!
- Anders
Avatar billede Andisch Nybegynder
23. september 2011 - 17:00 #1
Hmm.. Nu har jeg lige encoded den som en ISO-8859-1, og angivet charssettet som ISO-8859-1, og nu ser det ud til at det virker. Men min lærer brugte UTF-8, og kunne godt få det til at virke. Nogen som ved hvorfor?
Avatar billede Wally73 Mester
23. september 2011 - 17:06 #2
De fleste FTP-programmer er sat op til at konvertere tekstfiler fra klientens format til serverens, hvis disse ikke er ens.

Jeg kender ikke lige WinSCP, men funktionen hedder normalt noget med ASCII/Binary conversion, så prøv at kigge efter det.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
23. september 2011 - 17:39 #3
Hvis du har noget tekst åbent i notepad++ med iso-8859-1 encoding og du gerne vil lave det om til UTF-8 så skal du vælge "Convert to UTF-8 without BOM".

Hvis du vælger "Encode in UTF-8 without BOM" så kan du se at æøåÆØÅ kommer til at stå forkert.

Også prøv lige og put nogen æøåÆØÅ tegn på din hjemmeside så vi kan se om det virker.

Du kan se nederst til højre i notepad++ hvilken encoding den aktuelle fil er i.
Avatar billede keysersoze Guru
23. september 2011 - 18:31 #4
En helt anden ting, så er din HTML mildt sagt invalid - så enten er læreren ikke helt med på noderne eller også har du ikke fulgt med i alle timerne :)
Avatar billede Andisch Nybegynder
23. september 2011 - 18:52 #5
Tak for svarene, jeg vil prøve mig frem!

Hvad mener du med at min HTML er invalid, keysersoze?
Avatar billede keysersoze Guru
23. september 2011 - 19:01 #6
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.rtgkom.dk%2F%7Eandersfn11%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx

Forkert placering af doctype, stavefejl, manglende attributter, forkert start og stop af tags... der er lidt at vælge imellem :)

Samtidig kan man så diskutere om hvorvidt det er nødvendigt at benyttes tables - tables er til opsætning af tabulerede data hvor du benytter det til design. Til styring af design bør benyttes divs.
Avatar billede Andisch Nybegynder
23. september 2011 - 19:12 #7
Okay så, der er lidt at tage fat på :P

Men man skal jo starte et sted :).
Avatar billede Andisch Nybegynder
23. september 2011 - 19:15 #8
Tak ;)
Avatar billede Andisch Nybegynder
23. september 2011 - 19:16 #9
Hov, hold da op hvor jeg trykker forkert herinde.
Avatar billede keysersoze Guru
23. september 2011 - 20:54 #10
klart - jeg nævner det også bare så du ikke kommer ind på det forkert spor allerede fra dag 1 for det bliver kun sværere at rette op på med tiden.
Avatar billede Andisch Nybegynder
20. november 2011 - 12:23 #11
Fik det til at virke, kan bare ikke give point herinde når du kun har skrevet dit svar som en kommentar, keysersoze! :)
Avatar billede keysersoze Guru
20. november 2011 - 13:14 #12
svar :)