Avatar billede sagi75 Nybegynder
23. september 2011 - 11:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

top10 liste problem

Hej

Jeg har lidt problemer med at lave en top10 liste hvor excel ikke blot tager data fra den første celle der matcher.

Eks.  hvis flere enheder i listen har samme antal.
A1
gulerødder
kartofler
rødbeder

B1

Så viser excel blot Gulerødder 2 gange.

Jeg bruger indeks og sammenlign i min formel.

Nogen forslag til hvordan jeg løser det problem?
23. september 2011 - 11:41 #1
Jeg ville bruge PLADS()-funktionen til at udvælge Top10:
=PLADS(B1;$B$1:$B$99)
Avatar billede sagi75 Nybegynder
23. september 2011 - 12:05 #2
jo men, det ændre ik så meget. Eller også er jeg ikke helt med -  Måske jeg formullerede det forkert. Sorry

Problemet er ik at finde den største antal osv.. der bruger jeg blot funtionen STØRSTE.

Jeg har data i et ark og laver en top10 af de data i et andet.

I A-kolonne har jeg formlen med indeks og sammenlign, som søger på  tallet B-kolonnen.

Men som sagt hvis flere har samme antal, viser excel kun navn på den første den rammer med det antal.
23. september 2011 - 12:18 #3
Ja, og hvis du med PLADS() udvælger de 10 største værdier, har du de poster der skal overføres.
Avatar billede sagi75 Nybegynder
23. september 2011 - 12:28 #4
? og hvad så når der er 2 eller flere med samme antal?

Excel vil jo blot liste dem

gulerødder  10

osv.  selv om den anden enhed med antallet 10 er kartofler.
Avatar billede Wally73 Mester
23. september 2011 - 20:21 #5
Hvis du sætter erikjull's formel ind i kolonne C, startende fra C1, så vil kolonnen se således ud.

Dermed angives Gulerødder med 10 i antal til en placering 1.
Kartofler med 10 i antal også til en placering 1.
Rødbeder med 2 i antal til en placering 3.
Der er ingen placering 2, da placering 1 er delt mellem 2.

Er det brugbart?
Avatar billede sagi75 Nybegynder
24. september 2011 - 12:39 #6
Hmm ok, jeg har nok ikke forklaret problem godt nok.

Problemet er ikke at finde frem til hvilke tal der er størst.  Det er let nok med STØRSTE eller PLADS funktionerne.

Problemet er at få overført dem til et sted i arket, med korrekt data.

Eks. en liste med forskellige vare ...

Kolonne A = navn  Kolonne B = antal

Gulerødder    10
Bananer      14
Æbler        5
Rødbeder      10
Blommer      2

Et andet sted laver jeg så en top10 liste med STØRSTE funktionen.
Og for at få navnet med bruger jeg indeks og sammenlign.

Problemet bare at den metode ikke tager højde for ens antal. Dvs. navnet den returner er det første i rækken.

Hvordan løser jeg det .. eller er der en anden metode?
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2011 - 08:04 #7
Er Gulerødder andenstørst og Rødbeder tredjestørst eller omvendt. Eller er det ligegyldigt?
Avatar billede sagi75 Nybegynder
26. september 2011 - 11:24 #8
ja, det er ligegyldigt.

Her er formlerne jeg bruger.

Kolonne B  (formel =HVISFEJL(INDEKS($B$21:(INDIREKTE("$J"&Info!$T$10));SAMMENLIGN($E4;INDIREKTE(Info!$S$9);0);1);"") )

Kolonne E  (formel =HVISFEJL(STØRSTE(INDIREKTE(Info!$S$9);A4);"")

(note. ta jeg ikke af indirekte, den bruger jeg så jeg kan gøre formlen variable)

Dvs jeg lister antallet i kolonne E  og  i kolonne B skal den så vise hvilke vare det er.

I nævnte eksempel vil excel blot skrive gulerødder to gange..

Bananer      14
Gulerødder  10
Æbler        5
Blommer      2

Fordi den ikke tager hensyn til at den allerede er listet en gang.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2011 - 11:43 #9
Med dine data:

Gulerødder 10
Bananer    14
Æbler    5
Rødbeder 10
Blommer    2

i A1:B5, prøv da at indsætte i

C1: =B1+RÆKKE()/(9^9).
D1: =STØRSTE($C$1:$C$5;RÆKKE(1:1))
E1: =INDEKS($A$1:$A$5;SAMMENLIGN(D1;$C$1:$C$5;0))

Kopier formlerne nedad til og med række 5.

Hans
Avatar billede sagi75 Nybegynder
26. september 2011 - 12:23 #10
yey tror det var løsningen

Takker dkhanknu
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2011 - 12:38 #11
OK
Hans