Avatar billede Simkj Nybegynder
22. september 2011 - 22:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mit SATA DVD/Bluray drev er forsvundet i Win XP pro

Det kan ikke ses i Diskhåndtering under computeradministration
Det bliver ikke fundet i BIOS
Har tjekket alle stik
Har testet med helt nyt drev... samme problem.
Har prøvet at slette upper og lower filters.

Under opstart med dvd stik i, fucker XP op ved ca. hver anden opstart og kommer aldrig ind i XP. De gange jeg kommer ind, tager opstarten meget længere tid end normalt, og så er drevet ikke synligt(uanset om det er det helt nye dvd drev, eller det gamle dvd/Bluray drev. Har i dette scenarie haft en enkelt BSOD.

DVD drvet sad i SATA 3, har testet med SATA 4 på bundkortet med samme resultat.

Har haft monteret ekstern DVD brænder via USB, dette kører fint, men vil gerne have det interne igang igen.

Nogle løsningsforslag, eller tanker om hvor problemet kan være???

Bundkortet er 3 år gammel kan det være det?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. september 2011 - 00:28 #1
Ja det kunne da tænkes? men ikke alderen på bundkortet men bios Batteri da det er bios der styrer hardvare kunne du jo starte med at forny dit Biosbatteri.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2011 - 16:27 #2
Ja eller bare at resette bios.
Prøv at tage batteriet ud i 15 minutter.
Fjern strømmen fra den når du gør det og hold startknappen nede i 10 sek så den aflades.

PS Har aldrig skiftet bios batteri, på de pc'ere vi har haft, og den ældste kunne da køre i 8 år med det samme.
Avatar billede Simkj Nybegynder
23. september 2011 - 18:51 #3
Har resettet BIOS til standard konfiguration via BIOS softwaren. Dette virkede ikke. Er det ikke det samme som at tage batteriet ud?

Jeg har ingen problemer med at tiden går forkert eller andre tegn på at batteriet skulle være dødt. Bundkortet er et ASrock Penryn1600SLI-110dB

Hvilket batteri skal man egentlig bruge... har ikke lige prøvet at skifte sådan et før,. og er der noget der kan gå galt, eller man skal huske at gøre inden batteriet pilles ud og evt. udskiftes med et nyt? Kan ikke fidne vejledning i udskiftning i manualen til MB.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. september 2011 - 19:18 #4
Prøv at opdatere din All in one driver
http://kortlink.dk/9m2g
Avatar billede Simkj Nybegynder
23. september 2011 - 19:26 #5
Har haft maskinen formateret i et forsøg på at rette fejlen... under reinstall brugte jeg de nyeste drivere du henviser til.
Avatar billede Simkj Nybegynder
23. september 2011 - 19:29 #6
vil prøve det med at hive CMOS batteriet ud og vente 15 sek, samt trykke på on/off knappen i 10 sek. Er der noget jeg skal være opmærksom på eller noget der kan gå galt når jeg gør det? Vil lige være sikker inden jeg gør det, da jeg ikke har prøvet før.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2011 - 22:58 #7
Det eneste der sker er at du skal ind i bios og ændre på boot rækkefølgen, samt at tiden skal indstilles igen.
Men jeg er ikke sikker på at 15 sekunder med batteriet ude er nok. Jeg skrev 15 minutter.
Avatar billede Simkj Nybegynder
06. november 2011 - 18:11 #8
Fik det aldrig løst tror jeg køber nyt MB, RAM, CPU, og skifter det hele uf. så ryger der også et nyt BR drev i hvis nødvcendigt