Avatar billede simsen Mester
20. september 2011 - 23:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DLL og hvilke offentlige metoder der er

Hej,

Et lille (let) spørgsmål....er der en måde man kan se hvilke offentlige metoder, der er i en DLL?

I ASP.NET når jeg importerer og bruger en dll, så har jeg mulighed for at se hvilke metoder, der er til rådighed;

DBUtility DAL = new DBUtility();
DAL.(og her kommer så en dropdown med de offentlig tilgængelige metoder)

Er der sådan en mulighed i Delhi - eller skal man bare altid huske hvilke metoder, man har i hvilke dll man opretter? .....håber godt nok I siger ja til der er sådan en mulighed.....jeg er frygtelig til at huske metode navne nemlig :-)
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. september 2011 - 00:10 #1
Du kan også importere i delphi, hvis din dll stiller et interface tilrådighed :-)
Avatar billede simsen Mester
21. september 2011 - 11:40 #2
Hej Martin,

Det er bare så pinligt, jeg ikke kan huske, hvad den funktion hedder i asp.net.

Men det er ligesom hvis du har en label i delphi. I Code vinduet skriver du så Label. (og nu dukker der så en rullepanel frem, der fortæller hvilke properties og metoder, du kan bruge for Label)......

Det er sådan en funktion jeg efterlyser for DLL (klasser).

Lad os nu sige, jeg har en dll (klasse) som har 25 metoder. Det er for mig fuldstændig umuligt at huske eksakt hvad alle metoder hedder.....Og ja, jeg kunne selvfølgelig pænt lave mig et regneark, hvor jeg skriver metodenavnet ind og en beskrivelse af metoden.....Men synes det er lidt omstændigt, hvis nu Delphi også har en måde, man kan aflæse (når man skal bruge dem) hvilke metoder der er i en bestemt DLL (klasse).
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. september 2011 - 15:34 #3
Delphi's udviklings miljø kan det samme som .net
Du kan også se en dropdown, hvis du skriver Form1. vælter der en masse muligheder frem, det samme gælder for dine egne klasser, det funker helt fint, og via menu'en ( kan ikke lige huske hvilken ) kan du importere dll/ativeX/com osv. ingen problemmer der...

Men hvorfor skifter du fra .net til delphi, delphi er på vej ud af "job-markedet" til fordel for .net :-)
Avatar billede simsen Mester
21. september 2011 - 21:33 #4
Martin

Tak for svar - så må jeg bare finde ud af hvordan - altså med klasser.

Og jeg skifter fordi jeg har fået nyt arbejde, hvor de stadig arbejder med cobol og delphi - så i første omgang er det delphi og senere er det så cobol, jeg skal i gang med. (De har dog også lidt C# - og derfor jeg er kommet i betragtning) :-)

Smid et svar og tak for hjælpen :-)
Avatar billede martinlind Nybegynder
22. september 2011 - 00:18 #5
Delphi er ret kritisk med at du kan compilere dertil hvor du vil ha' "hjælp" :-)

Må man spørge hvor du arb. ?
Avatar billede simsen Mester
22. september 2011 - 21:17 #6
Hej Martin,

Debugging (hvis det er det du hentyder til) har jeg læst om - og vil helt sikkert også bruge det (bruger det ret meget i asp.net)

Og jo, du må gerne spørge, hvor jeg arbejder - men du får ikke noget svar lige på det spørgsmål her i åbent forum :-)
Avatar billede martinlind Nybegynder
22. september 2011 - 23:09 #7
Det var nu det med klasse hjælpen ( dropdown ) jeg tænkte på :-)

Er født nysgerrig : martin at e-lind.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2011 - 05:40 #8
.NET DLL'er og COM DLL'er indeholder henholdsvis tilgaengelig meta information og et API for at hente alle oplysninger om hvordan DLL kan bruges.

Win32 DLL'er kan man kun hente funktions navnet fra.

Saa hvis Delphi skal kunne hjaelpe med mere, saa skal der vaere mere end selve DLL'en til raadighed.

Det maa vaere muligt fordi information er tilgaengelig for alt det som kommer med Delphi.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2011 - 05:40 #9
Cobol bliver noget mere af en omvaeltning end Delphi.

(jeg formoder at det ikke er Cobol for .NET du skal bruge)
Avatar billede simsen Mester
21. oktober 2011 - 08:31 #10
lukker