Hov, måske jeg lige skulle få afsluttet den her :-)
Jeg havde prøvet at rode lidt med nogle værktøjer til at genskabe filerne, men uden held.
Jeg kontaktede derfor Iomega's tekniske afdeling, de har faktisk et servicecenter der tager sig af den slags problemer. Jeg snakkede med en meget flink englænder, som insisterede på at ringe mig op, så jeg ikke skulle betale den dyre telefontakst til England, god service.
Han blev sat ind i tingene, hvordan det var sket og at jeg bare var nødt til at få de billeder tilbage. Ingen problem, det sker tit og han ville garantere at filerne kunne genskabes og det ville koste ca. 600 Euro. Fragten med TNT skulle de også nok betale. God service.
Samme eftermiddag jeg havde snakket med ham og aftalt at sende harddisken til genoprettelse, kom TNT forbi min hjemmeadresse og hentede den, det gik sku stærkt :-)
Efter 3 dage modtager jeg en mail om at nu er den ankommet i Holland, og de vil begynde at scanne den. Og så høre jeg ikke mere fra dem, før jeg 3 uger senere skriver til dem og spørger på hvordan det går?? Der går så en uges tid før jeg får et svar, at ham jeg tidligere mailede med, var taget på ferie og derfor var der sat en ny mand på sagen. Jeg fik også et prisoverslag som nu pludselig var på 1200 Euro uden yderligere forklaring. Dårlig service.
Da jeg spørger til prisstigningen, er svaret bare at det var lidt mere besværlig en først antaget og at jeg havde fået lovet en pris på ca. 600 Euro, kunne de ikke rigtig bruge til noget.
Jeg beslutter så at jeg vil have harddisken hjem igen, og selv give det et forsøg. I mellemtiden har jeg søgt en del after løsninger på nettet, og mener at kunne finde noget software der kan klare det.
Da jeg skriver til ham den nye mand at jeg gerne vil have harddisken retur, sker der ikke noget og først 14 dage after hvor jeg skriver til Iomega's serviceafdeling og forklare at jeg ikke kan få kontakt til en af deres medarbejder og gerne vil have min harddisk retur, bliver den sendt mod DK. Dårlig service.
Jeg kan konkludere at den første kontakt og service fra Iomega var rigtig positiv og forholdsvis billig, men efterfølgende var det godt nok op ad bakke. Det kan ikke anbefales og der findes et MEGET billiger alternativ.
Da jeg fik min harddisk retur, havde jeg fået pløjet nettet i gennem efter software som kunne scanne disken og fundet noget som skulle kunne gøre det.
Jeg downloadede en prøveversion af det her:
http://www.datarecoveryuk.co.uk/software/linux/xfs-recovery-software.aspxOg for at få forbindelse til harddisken, brugte jeg et SATA til USB sæt, så jeg kunne koble disken direkte til min bærbar. Det krævede godt nok at jeg skruede harddisken fra hinanden, men den består stort set kun af en alu skal med en harddisk inden i og en lille blæser og lidt print.
Grunden til at jeg koblede disken til min bærbar på den måde er at da jeg prøvede at få forbindelse gennem netværkskablet ville programmet ikke genkende den?
Hele setuppet stod så ca. 12 timer for at scanne 1TB disk og vupti! der var mine billeder jo :-)) Men da det var en prøveversion kunne de selvfølgelig ikke gendannes, kun ses på skærmen. Det tog selvfølgelig ikke mange split sekunder at få købt en lisens til ca 1200 Kr og så bare i gang med at gendanne billeder.
Jeg kunne desværre ikke får programmet til at genoprette hele mappestrukturen fra mit billede bibliotek, så alle billederne lå i en stor stak. Dog sorteret efter optagelsesdato. Der er også gået nogle enkelte tabt undervejs, men jeg vil tro at jeg har fået 98% af billederne genskabt.
Så hvis man har en lille smule computer snilde, er der mange penge at spare.