Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
20. september 2011 - 19:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til brug af script / sti fejl

Hejsa. Jeg vil gerne have stylet nogle select bokse, og jeg har også fundet ud af, hvordan man gør det med javascript - nemlig ved brug af bl.a. dette script: http://ryanfait.com/resources/custom-checkboxes-and-radio-buttons/

Det virker perfekt, hvis jeg bare laver en mappe på et andet domæne og putter filerne ind i samme niveau. Men ligeså snart jeg putter nogle filer ind i forskellige mapper, og der er noget .htaccess på, så bliver billedet ikke vist - men bortset fra det, så fungerer det. Derfor går jeg ud fra, at det er fordi, der er nogle fejl i stien. Men selvom jeg ligger billedet i nærmest alle mapper og har prøvet mange forskellige stier, så virker det bare ikke.

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre, jeg synes nærmest jeg har prøvet alt - så derfor spørger jeg her.

Oversigt over hvordan filerne ligger

/hentboksere.php (der hvor select skal vises)
/style.css
/ress/formstyling.php (der hvor js scriptet er i)
/ress/head.php (hertil hentes js scriptet + css scriptet. Denne fil bliver så lagt ind i alle filer, fx hentboksere.php)
/img/select.png (billedet)

Den relevante del af hentboksere.php

<!-- head.php er inkluderet korrekt -->

<select class="styled" name="osLand">
<option value="dk">Danmark</option>
<option value="de">Tyskland</option>
<option value="gb">England</option>
<option value="usa">USA</option>
</select>

Den relevenate del af style.css

.select {
    position: absolute;
    width: 158px; /* With the padding included, the width is 190 pixels: the actual width of the image. */
    height: 21px;
    padding: 0 24px 0 8px;
    color: #fff;
    font: 12px/21px arial,sans-serif;
    background: url("/img/select.png") no-repeat;
    overflow: hidden;
}

Formstyling.php

/*

CUSTOM FORM ELEMENTS

Created by Ryan Fait
www.ryanfait.com

The only things you may need to change in this file are the following
variables: checkboxHeight, radioHeight and selectWidth (lines 24, 25, 26)

The numbers you set for checkboxHeight and radioHeight should be one quarter
of the total height of the image want to use for checkboxes and radio
buttons. Both images should contain the four stages of both inputs stacked
on top of each other in this order: unchecked, unchecked-clicked, checked,
checked-clicked.

You may need to adjust your images a bit if there is a slight vertical
movement during the different stages of the button activation.

The value of selectWidth should be the width of your select list image.

Visit http://ryanfait.com/ for more information.

*/

var checkboxHeight = "25";
var radioHeight = "25";
var selectWidth = "190";

/* No need to change anything after this */

document.write('<style type="text/css">input.styled { display: none; } select.styled { position: relative; width: ' + selectWidth + 'px; opacity: 0; filter: alpha(opacity=0); z-index: 5; } .disabled { opacity: 0.5; filter: alpha(opacity=50); }</style>');

var Custom = {
    init: function() {
        var inputs = document.getElementsByTagName("input"), span = Array(), textnode, option, active;
        for(a = 0; a < inputs.length; a++) {
            if((inputs[a].type == "checkbox" || inputs[a].type == "radio") && inputs[a].className == "styled") {
                span[a] = document.createElement("span");
                span[a].className = inputs[a].type;

                if(inputs[a].checked == true) {
                    if(inputs[a].type == "checkbox") {
                        position = "0 -" + (checkboxHeight*2) + "px";
                        span[a].style.backgroundPosition = position;
                    } else {
                        position = "0 -" + (radioHeight*2) + "px";
                        span[a].style.backgroundPosition = position;
                    }
                inputs[a].parentNode.insertBefore(span[a], inputs[a]);
                inputs[a].onchange = Custom.clear;
                if(!inputs[a].getAttribute("disabled")) {
                    span[a].onmousedown = Custom.pushed;
                    span[a].onmouseup = Custom.check;
                } else {
                    span[a].className = span[a].className += " disabled";
                }
        inputs = document.getElementsByTagName("select");
        for(a = 0; a < inputs.length; a++) {
            if(inputs[a].className == "styled") {
                option = inputs[a].getElementsByTagName("option");
                active = option[0].childNodes[0].nodeValue;
                textnode = document.createTextNode(active);
                for(b = 0; b < option.length; b++) {
                    if(option.selected == true) {
                        textnode = document.createTextNode(option\[b].childNodes[0].nodeValue);
                    }
                span[a] = document.createElement("span");
                span[a].className = "select";
                span[a].id = "select" + inputs[a].name;
                span[a].appendChild(textnode);
                inputs[a].parentNode.insertBefore(span[a], inputs[a]);
                if(!inputs[a].getAttribute("disabled")) {
                    inputs[a].onchange = Custom.choose;
                } else {
                    inputs[a].previousSibling.className = inputs[a].previousSibling.className += " disabled";
                }
        document.onmouseup = Custom.clear;
    },
    pushed: function() {
        element = this.nextSibling;
        if(element.checked == true && element.type == "checkbox") {
            this.style.backgroundPosition = "0 -" + checkboxHeight*3 + "px";
        } else if(element.checked == true && element.type == "radio") {
            this.style.backgroundPosition = "0 -" + radioHeight*3 + "px";
        } else if(element.checked != true && element.type == "checkbox") {
            this.style.backgroundPosition = "0 -" + checkboxHeight + "px";
        } else {
            this.style.backgroundPosition = "0 -" + radioHeight + "px";
        }
    },
    check: function() {
        element = this.nextSibling;
        if(element.checked == true && element.type == "checkbox") {
            this.style.backgroundPosition = "0 0";
            element.checked = false;
        } else {
            if(element.type == "checkbox") {
                this.style.backgroundPosition = "0 -" + checkboxHeight*2 + "px";
            } else {
                this.style.backgroundPosition = "0 -" + radioHeight*2 + "px";
                group = this.nextSibling.name;
                inputs = document.getElementsByTagName("input");
                for(a = 0; a < inputs.length; a++) {
                    if(inputs[a].name == group && inputs[a] != this.nextSibling) {
                        inputs[a].previousSibling.style.backgroundPosition = "0 0";
                    }
            element.checked = true;
        }
    },
    clear: function() {
        inputs = document.getElementsByTagName("input");
        for(var b = 0; b < inputs.length; b++) {
            if(inputs[b].type == "checkbox" && inputs[b].checked == true && inputs[b].className == "styled") {
                inputs[b].previousSibling.style.backgroundPosition = "0 -" + checkboxHeight*2 + "px";
            } else if(inputs[b].type == "checkbox" && inputs[b].className == "styled") {
                inputs[b].previousSibling.style.backgroundPosition = "0 0";
            } else if(inputs[b].type == "radio" && inputs[b].checked == true && inputs[b].className == "styled") {
                inputs[b].previousSibling.style.backgroundPosition = "0 -" + radioHeight*2 + "px";
            } else if(inputs[b].type == "radio" && inputs[b].className == "styled") {
                inputs[b].previousSibling.style.backgroundPosition = "0 0";
            }
    },
    choose: function() {
        option = this.getElementsByTagName("option");
        for(d = 0; d < option.length; d++) {
            if(option[d].selected == true) {
                document.getElementById("select" + this.name).childNodes[0].nodeValue = option[d].childNodes[0].nodeValue;
            }
window.onload = Custom.init;

[b]Head.php (2 ting trukket ud)

<link href="/style.css" type="text/css" rel="stylesheet">

<script type="text/javascript" src="/ress/formstyling.js"></script>

Det er meget at kigge på, det ved jeg godt - men jeg vil blive meget taknemmelig, hvis nogle kan hjælpe mig! :)

Mvh. Christian

PS: Hvis live eksempel ønskes, er det muligt.
PS2: Tråden køre sideløbende på udvikleren.dk. Det er lidt svært at overskue teksten her, så hvis du foretrækker det, kan det samme ses her: http://www.udvikleren.dk/forum/35420/hjaelp-til-brug-af-script-sti-fejl/
Avatar billede majbom Novice
20. september 2011 - 20:07 #1
umiddelbart vil mit gæt være at du ska exclude din billede-mappe fra din htaccess, men det er muligt jeg misforstår dit spørgsmål.

måske der er noget du kan bruge her: http://expressionengine.com/wiki/Remove_index.php_From_URLs
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
20. september 2011 - 20:21 #2
Jeg tror ikke helt jeg forstår, hvad du mener - billederne virker fint i andre sammenhænge på siden.

Jeg har dog fundet ud af noget undervejs. Jeg tror, der kan være en fejl, så den "span", som scriptet laver, ikke bliver lavet. Jeg kan nemlig ikke se den i koden, som jeg kan på scriptets hjemmeside ved eksemplet. Jeg forstår dog bare ikke, hvordan scriptet så kan lave det korrekt på den anden side uden htaccess og uden mapper og med nøjagtigt det samme så lave fejl her.
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
20. september 2011 - 20:22 #3
- Igen vil jeg lige anbefale jer at se indlægget på udvikleren.dk, for jeg kunne i hvert fald ikke se hvordan man sætter koden op her... den laver det bare fed og alt muligt.
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
20. september 2011 - 22:17 #4
Jeg ved godt, det var en meget forvirrende tråd. Det lykkedes mig dog at løse problemet ved at inkludere scriptet til selve filen og ikke til head.php. Tak for hjælpen.
Avatar billede majbom Novice
21. september 2011 - 07:50 #5
selv tak :)

godt du fik det løst