Avatar billede simsen Mester
19. september 2011 - 22:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse til MSSql database

Hej,

Jeg er kommet så langt, at jeg vil lave en forbindelse til en MSSql database....Men aner ikke hvordan :-)

Jeg har lavet en forbindelse til en paradox database og kan også hente data ud i en TDBGrid. Jeg har også lavet Master/detail view uden problemer ....altså med Paradox Database.

Jeg søger nu en vejledning til hvordan jeg connecter til en MSSql database og henter data ud. Det jeg aller helst vil have er en vejledning der er lig med, hvordan jeg altid har lavet det i asp.net:

Altså ét sted sætter jeg forbindelsen for hele projektet (det hænder jeg ændrer forbindelsen).

Så  har jeg i asp.net lavet mig en dll fil (klasse), der opretter forbindelsen og og udfører den commando type, jeg har valgt og selvfølgelig lukker forbindelsen igen.

I en ny klasse fil (hvor jeg har alle mine DAL'er) kalder jeg så ovennævnte metode med de valgte data og smider dem over i f.eks. en tabel.

Håber I forstår ovennævnte - det vigtigste er dog for mig lige nu, at jeg overhovedet kan få forbindelse til min MSSql database og hente data ud.

Det jeg har lavet indtil nu - er smide en TQuery, en TButton, en Memo og en TDBGrid på en form. Jeg ville så skrive en eller anden query i Memo (som f.eks. select * from myTable) og når jeg så klikkede på knappen, ville den udføre queryen og vise den i mit Grid.

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  Query1.Close;
  Query1.SQL.Text := Memo1.Text;
  Query1.Open;
end;

Men som I kan se - så mangler jeg slet og ret hvordan jeg opretter forbindelsen. Jeg aner ikke om jeg skal bruge TQLConnection eller andet :-)

mvh
simsen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2011 - 03:34 #1
Jeg kender ikke meget til Delphi og databaser, men umiddelbart vil jeg mene at Delphi TSQLConnection+TSQLQuery virker meget lig med .NET XxxConnection+XxxCommand+XxxDataReader.
Avatar billede spil2vind Nybegynder
20. september 2011 - 08:41 #3
Ja, hvis du bruger ODBC forbindelse kan de se således ud:

ConnectionString := 'DRIVER={MySQL ODBC 5.1 Driver}; SERVER=DNS DATABASE=databasenavn; UID=brugerid;;PASSWORD=password; OPTION=3;"';
Avatar billede simsen Mester
20. september 2011 - 20:43 #4
Hej Arne,

Som vanligt har du hjulpet mig endnu engang. Jeg har ikke fået det i forskellige metoder/klasser endnu, men det skal nok komme :-)

Smid dit svar og rigtig mange tak for hjælpen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2011 - 21:37 #5
svar
Avatar billede kloge Nybegynder
26. september 2011 - 10:45 #6
Du skal bruge ADO komponenterne, ikke BDE.
Læg forbindelseslinket til databasen i en ekstern UDL-fil.