Avatar billede Bjarneib Nybegynder
16. september 2011 - 12:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Afrund til hel tal - på en nem måde?

Jeg har 100 ark med pris-udregninger i flere celler. Sidst hævede vi priserne med 2%, hvilket har resulteret i afrunding afvigelser på 1 kr. på produkter der skulle koste det samme.

Er der nogen der kender en nem måde at afrunde alle priser op eller ned, uden at skulle skrive afrundingsformlen i alle celler, eller manuelt ændre cellerne til den ønskede værdi fremfor forme?

Eks:
Udregnet pris: 1024,25 = 1024 (uden decimaler)
Udregnet pris: 1024,51 = 1025 (uden decimaler)
Avatar billede NielsBod Nybegynder
16. september 2011 - 13:00 #1
Hvis du I feltet A1 har en beregnet pris på 1024,51 han du i en kolonne ved siden af skrive =heltal(A1). Det giver 1024,00. Den formel kan du kopiere til alle øvrige priser. Hvis du vil runde priserne op kan til skrive =heltal(a1)+1.
NielsBod
Avatar billede boro23 Forsker
16. september 2011 - 13:06 #2
Prøv denne formel

Hvis 1024,25 eller 1024,51 er i celle A1: =AFRUND(A1;0)
Avatar billede Bjarneib Nybegynder
16. september 2011 - 14:05 #3
Tak for forslagene.

Problemet er jeg skal rette i 100 ark med ca. 20 celler hver (som selvfølgelig ikke har samme placering på alle ark...) Det giver 2000 celler der skal rettes/tilføjes formel, så en løsning uden brug af formel ville være at foretrække.
Avatar billede NielsBod Nybegynder
16. september 2011 - 19:54 #4
Hvis dine priser ligger hulter-til-bulter på de mange regneark, tror jeg ikke der findes en hokus-pokus løsning.
Måske kan du få en forenkling således:
A5 lig med gammel pris, B5 lig med prisforhøjelse i % (skrevet på Ark1), C5 lig med ny pris. Brug følgende formel i C5 og for alle nye priser i alle regneark: =heltal(A5+(A5*'Ark1!$b$5)). Ny pris i hele kr. kommer så i C5.
Alle priser rettes så, når der tastes ny % i Ark1, B5.
Men det løser ikke problemet, hvis dine beregninger fx viser 1023,95 og 1024,05 kr.
Det undrer mig, at der kommer forskellige resultater når du forhøjer priserne med 2%.
Prøv at tjek om den gamle pris (i A5) skulle have flere (skjulte) decimaler end 2.
Hvis det er tilfældet skal du have afrundet de gamle priser.
NielsBod
Avatar billede Bjarneib Nybegynder
17. september 2011 - 09:37 #5
Jeg var bange for at der ikke var nogen hokus-pokus løsning. Tak for forslagene. Jeg må i gang med =heltal formlen og det manuelle arbejde.

Smid er svar så jeg kan komme af med lidt point, NielsBod.
Avatar billede finb Ekspert
17. september 2011 - 09:51 #6
Hvis du kan vba, kan vba selv finde og rette i alle ark, uanset hvor data står, og uanset om der skal rundes op/ned.

mvh finb
Avatar billede NielsBod Nybegynder
17. september 2011 - 12:33 #7
God arbejdslyst :-)
NielsBod
Avatar billede Bjarneib Nybegynder
17. september 2011 - 16:51 #8
Jeg kender desværre ikke noget til vba og min deadline er ved at nærme sig. Så jeg må vist smøge ærmerne op denne gang :-(

Jeg kan ikke se jeg kan give dig point NielsBod. Har du skrevet et svar eller kun en kommentar?
Avatar billede NielsBod Nybegynder
17. september 2011 - 18:13 #9
Hermed et svar. Jeg er ikke så fortrolig med proceduren.
God arbejdslyst.
NielsBod
Avatar billede Bjarneib Nybegynder
17. september 2011 - 21:35 #10
Jeg roder også altid rundt i det med point ;-)

Tak for hjælpen.