Avatar billede JAHT Nybegynder
15. september 2011 - 23:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ændre / Slet data i userform

Hej....
Jeg har en Userform, som laver et opslag på nogle værdier som jeg har i et ark. Der er tre ark (køb, salg og renter). I Userformen er der en frame for henholdsvis ark køb, salg og renter. Når man laver et opslag (pt. er opslagsværdien  bilagsnummeret) i en textbox, så bliver der i en listbox vist de bilag som er anført i arket. Når man begynder at indkredse sin søgning, bliver antallet af valgmuligheder i listboxen mindre. Jeg har i den forbindelse 3 udfordringer.

1. Vis ikke blanke værdier.
Listboxen viser blanke celler. Hvis jeg f.eks. i arket har følgende værdier:
Blank

Så viser listboxen det samme som ovenfor. Kunne dog godt tænke mig, at den kun viste de celler der indeholdte en værdi. Kan man gøre noget ved dette?

2. Ikke visning af værdier i listbox.
I Framen Køb er alle bilagsnummer vist, hvilket også er ok (med undtagelse af ovenstående problem). Når man klikke på de øvrige frames (Salg og renter), så er listboxen tom, der kommer først noget frem, når man begynder at indtastet en værdi i textboxen, hvor opslagsværdien indtastes. Er det muligt, at man også kan få vist alle bilagsnummerne, som i Frame Køb?

3. Samme bilagsnummer
I nogle tilfælde vil samme bilagsnummer fremgår flere gange i samme ark. Når man taster et Bilagsnummer (opslagsværdien) ind i textboksen, og vælger bilaget i listboksen, så bliver de enkelte dataoplysninger vist, hvilket også er ok. Problemet er, hvis bilaget fremgår flere gange, så viser userformen dataoplysningerne på det bilagsnummer som står først. Er det muligt at man evt. kunne udvide søgningen yderligere, hvis dette var tilfældet. Det skal bemærkes at navnet vil være forskelligt, idet tilfælde der er flere bilag med samme bilagsnummer.?
Håber at ovenstående gav mening.

Nedenfor fremgår hele koden som er i Userformen.

-------------------------------------------------------------

Dim curcell As Range  'den aktuelle celle i kolonne A på arket Køb

'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx KØB XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

' ----------------------------------------- BOGFØR ÆNDRINGER -----------------------------------------------------

Private Sub CommandButton2_Click()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

'gem kun, hvis textbox1 er forskellig fra tom = der er søgt på et bilagsnummer
    If UserForm4.TextBox1.Text <> "" Then

            'gem ændringer i arket Køb ... foretaget i textboxene på userformen
            curcell.Offset(0, 1).Value = UserForm4.TextBox1.Value

            curcell.Offset(0, 2).Value = Format(UserForm4.TextBox2.Value, "dd. mmmm yyyy")

            curcell.Offset(0, 3).Value = UserForm4.TextBox3.Value * 1
            TextBox3.Value = Format(CDbl(TextBox3.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 4).Value = UserForm4.TextBox4.Value * 1
            TextBox4.Value = Format(CDbl(TextBox4.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 5).Value = UserForm4.TextBox5.Value * 1
            TextBox5.Value = Format(CDbl(TextBox5.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 6).Value = UserForm4.TextBox6.Value * 1
            TextBox6.Value = Format(CDbl(TextBox6.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 0).Value = UserForm4.TextBox7.Value

            End If

        MsgBox "Du har nu fortaget ændringer i bilagsnummer: " & curcell.Text, vbInformation

        Unload Me

        ThisWorkbook.Save

'slå skærmopdatering til igen
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

' ---------------------------------------------- SLET BILAG ----------------------------------------------------

Private Sub cmdSletRækkeP1_Click()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

'Hvis der ikke er valgt et bilagsnummer på listen
    If UserForm4.lstBilagsNr.ListIndex = -1 Then

        Exit Sub

    Else

'slet hele række, hvori den aktuelle celle findes
        curcell.EntireRow.Delete

            'tøm textboxe på userformen
            With UserForm4

            .lstBilagsNr.RemoveItem (.lstBilagsNr.ListIndex)

                .TextBox1.Text = ""
                .TextBox2.Text = ""
                .TextBox3.Text = ""
                .TextBox4.Text = ""
                .TextBox5.Text = ""
                .TextBox6.Text = ""
                .TextBox7.Text = ""
                .txtSøgefelt.Text = ""

    End With

    'sæt tom linie som default
    UserForm4.lstBilagsNr.ListIndex = -1

    End If

    MsgBox "Bilaget er nu slettet.", vbInformation

    Unload Me

        ThisWorkbook.Save

End Sub

' ------------------------------------------ SØG BILAG FREM --------------------------------------------------

Private Sub txtSøgefelt_Change()
Dim a As Integer                'tællevariabel
Dim c As Range                  'objekt variabel
Dim talstreng As String        'variabel til talstreng
Dim talstrengsLængde As Variant 'variabel til længden på talstrengen
Dim talstrengLeft As Variant    'variabel til talstrengen fra venstre mod højre
Dim status As String            'txtSøgefelt status

'set status = værdien i textbox1
status = Me.txtSøgefelt.Text

'vælg udfra status
Select Case status

    'hvis txtSøgefelt er tom
    Case ""

            'fyld listen med alle bilagsnumre fra kolonne A på arket Køb
            For a = 2 To Sheets("Køb").Range("A65536").End(xlUp).row

                    'set C = den næste celle i kolonnen
                    Set c = Worksheets("Køb").Cells(a, 1)

                    UserForm4.lstBilagsNr.AddItem (c.Value)

            Next

            'sæt tom linie som default
            UserForm4.lstBilagsNr.SetFocus

            'tøm alle textboxe på userformen
            With UserForm4

                .TextBox1.Text = ""
                .TextBox2.Text = ""
                .TextBox3.Text = ""
                .TextBox5.Text = ""
                .TextBox6.Text = ""
                .TextBox7.Text = ""

            End With

    'hvis txtSøgefelt ikke er tom
    Case Else

            'hele den aktuelle talstreng i txtSøgefelt
            talstreng = Me.txtSøgefelt.Text

            'aktuel talstrengs længde i txtSøgefelt
            talstrengsLængde = Len(talstreng)

            'aktuel talstreng fra venstre mod højre
            talstrengLeft = Left(talstreng, talstrengsLængde)

                'ryd listen
                Me.lstBilagsNr.Clear

                'fyld listen med bilagsnumre fra kolonne A på arket Køb
                For a = 2 To Sheets("Køb").Range("A65536").End(xlUp).row

                        'set C = den næste celle i kolonnen
                        Set c = Worksheets("Køb").Cells(a, 1)

                            'Tjek cifre fra venstre i den aktuelle celleværdi på arket Køb
                            'Hvis de matcher de indtastede cifre i txtSøgefelt på userformen
                            If Left(c.Value, talstrengsLængde) = talstrengLeft Then

                                'tilføj den aktuelle celleværdi til listen
                                UserForm4.lstBilagsNr.AddItem (c.Value)

                            End If

                Next

                'giv txtSøgefelt fokus
                Me.txtSøgefelt.SetFocus

    End Select

End Sub

Private Sub lstBilagsNr_Change()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

Dim counter As Integer 'tælle variabel til cellerne i kolonne A på arket Køb

    'for hver celle i kolonne A på arket Køb
    'start i celle A2
    For counter = 2 To Sheets("Køb").Range("A65536").End(xlUp).row

        'set curcell = den næste celle i kolonnen
        Set curcell = Worksheets("Køb").Cells(counter, 1)

            'hvis den aktuelle celleværdi = værdien i testbox1 på userformen
            If curcell.Text = UserForm4.lstBilagsNr.Value Then

                'sæt textbox1 = værdien i den aktuelle celle (bilagsnummer)
                UserForm4.TextBox1.Value = curcell.Text

                'sæt textbox3 = værdien i cellen 1 til højre for den aktive celle
                UserForm4.TextBox1.Text = curcell.Offset(0, 1)

                'sæt textbox2 = værdien i cellen 2 til højre for den aktive celle
                'formater værdien således: "dd. mmmm yyyy"
                UserForm4.TextBox2.Text = Format(curcell.Offset(0, 2), "dd. mmmm yyyy")

                'sæt textbox3 = værdien i cellen 3 til højre for den aktive celle
                UserForm4.TextBox3.Text = Format(curcell.Offset(0, 3), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 4 til højre for den aktive celle
                UserForm4.TextBox4.Text = Format(curcell.Offset(0, 4), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 5 til højre for den aktive celle
                UserForm4.TextBox5.Text = Format(curcell.Offset(0, 5), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 6 til højre for den aktive celle
                UserForm4.TextBox6.Text = Format(curcell.Offset(0, 6), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 7 til højre for den aktive celle
                UserForm4.TextBox7.Text = curcell.Offset(0, 0)

                'forlad proceduren
                Exit Sub

            End If

    'næste celle i kolonne A på arket Køb
    Next

'slå skærmopdatering til igen
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

'---------------------------------- FORMATERING AF SØGEFELT (BILAGSNR) --------------------------------------

' ----- FORMATERING AF TALVÆRDI

Private Sub txtSøgefelt_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

'--------------------------------------- FORMATERING AF DATO--------------------------------------------------------------

Private Sub TextBox2_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)

    'Dim dDate As Date
    dDate = DateSerial(Year(Date), Month(Date), Day(Date))
    TextBox2.Value = Format(TextBox2.Value, "d. mmmm yyyy")
    dDate = TextBox2.Value
End Sub

'---------------------------------- FORMATERING AF NOMINEL BEHOLDNING --------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub TextBox3_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ----- Formater til 0,00

Private Sub TextBox3_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(TextBox3.Value) Then
TextBox3.Value = Format(CDbl(TextBox3.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'---------------------------------- FORMATERING AF KURSVÆRDI -----------------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub TextBox4_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ----- Formater til 0,00

Private Sub TextBox4_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(TextBox4.Value) Then
TextBox4.Value = Format(CDbl(TextBox4.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'----------------------------- FORMATERING AF HANDELSOMKOSTNINGER --------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub TextBo5_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ---- Formater til 0,00

Private Sub TextBox5_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(TextBox5.Value) Then
TextBox5.Value = Format(CDbl(TextBox5.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'---------------------------------------- FORMATERING AF RENTER ---------------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub TextBox6_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ---- Formater til 0,00

Private Sub TextBox6_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(TextBox6.Value) Then
TextBox6.Value = Format(CDbl(TextBox6.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'--------------------------------------- FORMATERING AF BILAGSNR-------------------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub TextBox7_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx SALG XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

' ----------------------------------------- BOGFØR ÆNDRINGER -----------------------------------------------------

Private Sub cmbÆndre_Click()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

'gem kun, hvis textbox1 er forskellig fra tom = der er søgt på et bilagsnummer
    If UserForm4.txtNavnPage2.Text <> "" Then

            'gem ændringer i arket Køb ... foretaget i textboxene på userformen
            curcell.Offset(0, 1).Value = UserForm4.txtNavnPage2.Value

            curcell.Offset(0, 2).Value = Format(UserForm4.txtDatoPage2.Value, "dd. mmmm yyyy")

            curcell.Offset(0, 3).Value = UserForm4.txtNominelPage2.Value * 1
            txtNominelPage2.Value = Format(CDbl(txtNominelPage2.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 4).Value = UserForm4.txtVærdiPage2.Value * 1
            txtVærdiPage2.Value = Format(CDbl(txtVærdiPage2.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 5).Value = UserForm4.txtOmkPage2.Value * 1
            txtOmkPage2.Value = Format(CDbl(txtOmkPage2.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 6).Value = UserForm4.txtRenterPage2.Value * 1
            txtRenterPage2.Value = Format(CDbl(txtRenterPage2.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 0).Value = UserForm4.txtBilagsnrPage2.Value

            End If

        MsgBox "Du har nu fortaget ændringer i bilagsnummer: " & curcell.Text, vbInformation

        Unload Me

        ThisWorkbook.Save

'slå skærmopdatering til igen
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

' ---------------------------------------------- SLET BILAG ----------------------------------------------------

Private Sub cmbSletPage2_Click()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

'Hvis der ikke er valgt et bilagsnummer på listen
    If UserForm4.lstBilagsNrPage2.ListIndex = -1 Then

        Exit Sub

    Else

'slet hele række, hvori den aktuelle celle findes
        curcell.EntireRow.Delete

            'tøm textboxe på userformen
            With UserForm4

            .lstBilagsNrPage2.RemoveItem (.lstBilagsNrPage2.ListIndex)

                .txtNavnPage2.Text = ""
                .txtDatoPage2 = ""
                .txtNominelPage2 = ""
                .txtVærdiPage2.Text = ""
                .txtOmkPage2.Text = ""
                .txtRenterPage2.Text = ""
                .txtBilagsnrPage2.Text = ""
                .txtSøgefeltPage2.Text = ""

    End With

    'sæt tom linie som default
    UserForm4.lstBilagsNrPage2.ListIndex = -1

    End If

    MsgBox "Bilaget er nu slettet.", vbInformation

    Unload Me

        ThisWorkbook.Save

'slå skærmopdatering til igen
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

' ------------------------------------------ SØG BILAG FREM --------------------------------------------------

Private Sub txtSøgefeltPage2_Change()
Dim a As Integer                'tællevariabel
Dim c As Range                  'objekt variabel
Dim talstreng As String        'variabel til talstreng
Dim talstrengsLængde As Variant 'variabel til længden på talstrengen
Dim talstrengLeft As Variant    'variabel til talstrengen fra venstre mod højre
Dim status As String            'txtSøgefelt status

'set status = værdien i textbox1
status = Me.txtSøgefeltPage2.Text

'vælg udfra status
Select Case status

    'hvis txtSøgefelt er tom
    Case ""

            'fyld listen med alle bilagsnumre fra kolonne A på arket Køb
            For a = 2 To Sheets("Salg").Range("A65536").End(xlUp).row

                    'set C = den næste celle i kolonnen
                    Set c = Worksheets("Salg").Cells(a, 1)

                    UserForm4.lstBilagsNrPage2.AddItem (c.Value)

            Next

            'sæt tom linie som default
            UserForm4.lstBilagsNrPage2.SetFocus

            'tøm alle textboxe på userformen
            With UserForm4

                .txtNavnPage2.Text = ""
                .txtDatoPage2 = ""
                .txtNominelPage2 = ""
                .txtVærdiPage2.Text = ""
                .txtOmkPage2.Text = ""
                .txtRenterPage2.Text = ""
                .txtBilagsnrPage2.Text = ""

            End With

    'hvis txtSøgefelt ikke er tom
    Case Else

            'hele den aktuelle talstreng i txtSøgefelt
            talstreng = Me.txtSøgefeltPage2.Text

            'aktuel talstrengs længde i txtSøgefelt
            talstrengsLængde = Len(talstreng)

            'aktuel talstreng fra venstre mod højre
            talstrengLeft = Left(talstreng, talstrengsLængde)

                'ryd listen
                Me.lstBilagsNrPage2.Clear

                'fyld listen med bilagsnumre fra kolonne A på arket Køb
                For a = 2 To Sheets("Salg").Range("A65536").End(xlUp).row

                        'set C = den næste celle i kolonnen
                        Set c = Worksheets("Salg").Cells(a, 1)

                            'Tjek cifre fra venstre i den aktuelle celleværdi på arket Køb
                            'Hvis de matcher de indtastede cifre i txtSøgefelt på userformen
                            If Left(c.Value, talstrengsLængde) = talstrengLeft Then

                                'tilføj den aktuelle celleværdi til listen
                                UserForm4.lstBilagsNrPage2.AddItem (c.Value)

                            End If

                Next

                'giv txtSøgefelt fokus
                Me.txtSøgefeltPage2.SetFocus

    End Select

End Sub

Private Sub lstBilagsNrPage2_Change()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

Dim counter As Integer 'tælle variabel til cellerne i kolonne A på arket Køb

    'for hver celle i kolonne A på arket Køb
    'start i celle A2
    For counter = 2 To Sheets("Salg").Range("A65536").End(xlUp).row

        'set curcell = den næste celle i kolonnen
        Set curcell = Worksheets("Salg").Cells(counter, 1)

            'hvis den aktuelle celleværdi = værdien i testbox1 på userformen
            If curcell.Text = UserForm4.lstBilagsNrPage2.Value Then

                'sæt textbox1 = værdien i den aktuelle celle (bilagsnummer)
                UserForm4.txtNavnPage2.Value = curcell.Text

                'sæt textbox3 = værdien i cellen 1 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtNavnPage2.Text = curcell.Offset(0, 1)

                'sæt textbox2 = værdien i cellen 2 til højre for den aktive celle
                'formater værdien således: "dd. mmmm yyyy"
                UserForm4.txtDatoPage2.Text = Format(curcell.Offset(0, 2), "dd. mmmm yyyy")

                'sæt textbox3 = værdien i cellen 3 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtNominelPage2.Text = Format(curcell.Offset(0, 3), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 4 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtVærdiPage2.Text = Format(curcell.Offset(0, 4), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 5 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtOmkPage2.Text = Format(curcell.Offset(0, 5), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 6 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtRenterPage2.Text = Format(curcell.Offset(0, 6), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 7 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtBilagsnrPage2.Text = curcell.Offset(0, 0)

                'forlad proceduren
                Exit Sub

            End If

    'næste celle i kolonne A på arket Køb
    Next

'slå skærmopdatering til igen
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

'--------------------------------------- FORMATERING AF DATO--------------------------------------------------------------

Private Sub txtDatoPage2_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)

    'Dim dDate As Date
    dDate = DateSerial(Year(Date), Month(Date), Day(Date))
    TextBox2.Value = Format(TextBox2.Value, "d. mmmm yyyy")
    dDate = TextBox2.Value
End Sub

'---------------------------------- FORMATERING AF NOMINEL BEHOLDNING --------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtNominelPage2_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ----- Formater til 0,00

Private Sub txtNominelPage2_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(txtNominelPage2.Value) Then
txtNominelPage2.Value = Format(CDbl(txtNominelPage2.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'---------------------------------- FORMATERING AF KURSVÆRDI --------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtVærdiPage2_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ----- Formater til 0,00

Private Sub txtVærdiPage2_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(txtVærdiPage2.Value) Then
txtVærdiPage2.Value = Format(CDbl(txtVærdiPage2.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'----------------------------- FORMATERING AF HANDELSOMKOSTNINGER --------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtOmkPage2_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ---- Formater til 0,00

Private Sub txtOmkPage2_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(txtOmkPage2.Value) Then
txtOmkPage2.Value = Format(CDbl(txtOmkPage2.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'---------------------------------- FORMATERING AF RENTER --------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtRenterPage2_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ---- Formater til 0,00

Private Sub txtRenterPage2_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(txtRenterPage2.Value) Then
txtRenterPage2.Value = Format(CDbl(txtRenterPage2.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'--------------------------------------- FORMATERING AF BILAGSNR-------------------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtBilagsnrPage2_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx RENTER xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

' ----------------------------------------- BOGFØR ÆNDRINGER -----------------------------------------------------

Private Sub cmbÆndrePage3_Click()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

'gem kun, hvis textbox1 er forskellig fra tom = der er søgt på et bilagsnummer
    If UserForm4.txtNavnPage3.Text <> "" Then

            'gem ændringer i arket Køb ... foretaget i textboxene på userformen

            curcell.Offset(0, 0).Value = UserForm4.txtBilagsnrPage3.Value

            curcell.Offset(0, 1).Value = UserForm4.txtNavnPage3.Value

            curcell.Offset(0, 2).Value = Format(UserForm4.txtDatoPage3.Value, "dd. mmmm yyyy")

            curcell.Offset(0, 3).Value = UserForm4.txtKurs.Value

            curcell.Offset(0, 4).Value = UserForm4.txtValuta.Value * 1
            txtValuta.Value = Format(CDbl(txtValuta.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 5).Value = UserForm4.txtBrutto.Value * 1
            txtBrutto.Value = Format(CDbl(txtBrutto.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 6).Value = UserForm4.txtUdbytteskat.Value * 1
            txtUdbytteskat.Value = Format(CDbl(txtUdbytteskat.Value), " #,##0.00")

            curcell.Offset(0, 7).Value = UserForm4.txtNetto.Value * 1
            txtNetto.Value = Format(CDbl(txtNetto.Value), " #,##0.00")

            'Kolonne 8 = Nettoudbytte i DKK

            'Kolonne 9 = Udbytteskat i DKK

            curcell.Offset(0, 10).Value = UserForm4.txtRefusion.Value

            End If

        MsgBox "Du har nu fortaget ændringer i bilagsnummer: " & curcell.Text, vbInformation

        Unload Me

        ThisWorkbook.Save

'slå skærmopdatering til igen
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

' ---------------------------------------------- SLET BILAG ----------------------------------------------------

Private Sub cmbSletPage3_Click()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

'Hvis der ikke er valgt et bilagsnummer på listen
    If UserForm4.lstBilagsNrPage3.ListIndex = -1 Then

        Exit Sub

    Else

'slet hele række, hvori den aktuelle celle findes
        curcell.EntireRow.Delete

            'tøm textboxe på userformen
            With UserForm4

            .lstBilagsNrPage3.RemoveItem (.lstBilagsNrPage3.ListIndex)

                .txtNavnPage3.Text = ""
                .txtDatoPage3 = ""
                .txtBrutto = ""
                .txtUdbytteskat.Text = ""
                .txtRefusion.Text = ""
                .txtNetto.Text = ""
                .txtValuta.Text = ""
                .txtBilagsnrPage3.Text = ""
                .txtSøgefeltPage3.Text = ""
                .txtKurs.Text = ""

    End With

    'sæt tom linie som default
    UserForm4.lstBilagsNrPage3.ListIndex = -1

    End If

    MsgBox "Bilaget er nu slettet.", vbInformation

    Unload Me

        ThisWorkbook.Save

End Sub

' ------------------------------------------ SØG BILAG FREM --------------------------------------------------

Private Sub txtSøgefeltPage3_Change()
Dim a As Integer                'tællevariabel
Dim c As Range                  'objekt variabel
Dim talstreng As String        'variabel til talstreng
Dim talstrengsLængde As Variant 'variabel til længden på talstrengen
Dim talstrengLeft As Variant    'variabel til talstrengen fra venstre mod højre
Dim status As String            'txtSøgefelt status

'set status = værdien i textbox1
status = Me.txtSøgefeltPage3.Text

'vælg udfra status
Select Case status

    'hvis txtSøgefelt er tom
    Case ""

            'fyld listen med alle bilagsnumre fra kolonne A på arket Køb
            For a = 2 To Sheets("Renter").Range("A65536").End(xlUp).row

                    'set C = den næste celle i kolonnen
                    Set c = Worksheets("Renter").Cells(a, 1)

                    UserForm4.lstBilagsNrPage3.AddItem (c.Value)

            Next

            'sæt tom linie som default
            UserForm4.lstBilagsNrPage3.SetFocus

            'tøm alle textboxe på userformen
            With UserForm4

                .txtNavnPage3.Text = ""
                .txtDatoPage3 = ""
                .txtBrutto = ""
                .txtUdbytteskat.Text = ""
                .txtRefusion.Text = ""
                .txtNetto.Text = ""
                .txtValuta.Text = ""
                .txtBilagsnrPage3.Text = ""
                .txtKurs.Text = ""

            End With

    'hvis txtSøgefelt ikke er tom
    Case Else

            'hele den aktuelle talstreng i txtSøgefelt
            talstreng = Me.txtSøgefeltPage3.Text

            'aktuel talstrengs længde i txtSøgefelt
            talstrengsLængde = Len(talstreng)

            'aktuel talstreng fra venstre mod højre
            talstrengLeft = Left(talstreng, talstrengsLængde)

                'ryd listen
                Me.lstBilagsNrPage3.Clear

                'fyld listen med bilagsnumre fra kolonne A på arket Køb
                For a = 2 To Sheets("Renter").Range("A65536").End(xlUp).row

                        'set C = den næste celle i kolonnen
                        Set c = Worksheets("Renter").Cells(a, 1)

                            'Tjek cifre fra venstre i den aktuelle celleværdi på arket Køb
                            'Hvis de matcher de indtastede cifre i txtSøgefelt på userformen
                            If Left(c.Value, talstrengsLængde) = talstrengLeft Then

                                'tilføj den aktuelle celleværdi til listen
                                UserForm4.lstBilagsNrPage3.AddItem (c.Value)

                            End If

                Next

                'giv txtSøgefelt fokus
                Me.txtSøgefeltPage3.SetFocus

    End Select

End Sub

Private Sub lstBilagsNrPage3_Change()

'slå skærmopdatering fra
Application.ScreenUpdating = False

Dim counter As Integer 'tælle variabel til cellerne i kolonne A på arket Køb

    'for hver celle i kolonne A på arket Køb
    'start i celle A2
    For counter = 2 To Sheets("Renter").Range("A65536").End(xlUp).row

        'set curcell = den næste celle i kolonnen
        Set curcell = Worksheets("Renter").Cells(counter, 1)

            'hvis den aktuelle celleværdi = værdien i testbox1 på userformen
            If curcell.Text = UserForm4.lstBilagsNrPage3.Value Then

                'sæt textbox1 = værdien i den aktuelle celle (bilagsnummer)
                UserForm4.txtNavnPage3.Value = curcell.Text

                UserForm4.txtBilagsnrPage3.Text = curcell.Offset(0, 0)

                'sæt textbox3 = værdien i cellen 1 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtNavnPage3.Text = curcell.Offset(0, 1)

                'sæt textbox2 = værdien i cellen 2 til højre for den aktive celle
                'formater værdien således: "dd. mmmm yyyy"
                UserForm4.txtDatoPage3.Text = Format(curcell.Offset(0, 2), "dd. mmmm yyyy")

                UserForm4.txtKurs.Text = curcell.Offset(0, 3)

                UserForm4.txtValuta.Text = Format(curcell.Offset(0, 4), " #,##0.00")

                'sæt textbox3 = værdien i cellen 3 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtBrutto.Text = Format(curcell.Offset(0, 5), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 4 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtUdbytteskat.Text = Format(curcell.Offset(0, 6), " #,##0.00")

                UserForm4.txtNetto.Text = Format(curcell.Offset(0, 7), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 5 til højre for den aktive celle
                UserForm4.txtRefusion.Text = Format(curcell.Offset(0, 10), " #,##0.00")

                'sæt textbox4 = værdien i cellen 6 til højre for den aktive celle

                'forlad proceduren
                Exit Sub

            End If

    'næste celle i kolonne A på arket Køb
    Next

'slå skærmopdatering til igen
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

'--------------------------------------- FORMATERING AF DATO--------------------------------------------------------------

Private Sub txtDatoPage3_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)

    'Dim dDate As Date
    dDate = DateSerial(Year(Date), Month(Date), Day(Date))
    txtDatoPage3.Value = Format(txtDatoPage3.Value, "d. mmmm yyyy")
    dDate = txtDatoPage3.Value
End Sub

'-------------------------------------------- FORMATERING AF BRUTTO----------------------------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtBrutto_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ----- Formater til 0,00

Private Sub txtBrutto_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(txtBrutto.Value) Then
txtBrutto.Value = Format(CDbl(txtBrutto.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'------------------------------------- FORMATERING AF UDBYTTESKAT----------------------------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtUdbytteskat_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ----- Formater til 0,00

Private Sub txtUdbytteskat_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(txtUdbytteskat.Value) Then
txtUdbytteskat.Value = Format(CDbl(txtUdbytteskat.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'------------------------------------- FORMATERING AF NETTOUDBYTTE----------------------------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtNetto_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ----- Formater til 0,00

Private Sub txtNetto_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(txtNetto.Value) Then
txtNetto.Value = Format(CDbl(txtNetto.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub

'------------------------------------- FORMATERING AF VALUTAKURS----------------------------------------------------------

'---- Tillad kun talværdi

Private Sub txtValuta_keypress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'Tillader kun tal, komma og minus
'Ascii 44 er komma, Ascii 45 er minus.
Select Case KeyAscii
  Case 44 To 57
  Case Else
      KeyAscii = 0
End Select

End Sub

' ----- Formater til 0,00

Private Sub txtValuta_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
If IsNumeric(txtValuta.Value) Then
txtValuta.Value = Format(CDbl(txtValuta.Value), " #,##0.00")
End If
End Sub
Avatar billede Ialocin Novice
16. september 2011 - 20:08 #1
Hej Jacob

Hvad er det for blanke værdier du gerne vil ha´ udeladt ?
Er det købspris eller ??

Kan du evt. poste et eksempel i en Excel 2003 version eller et screendump, jeg er ikke helt med angående dine frames ...

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede JAHT Nybegynder
21. januar 2012 - 20:46 #2
Lukket