Avatar billede NielsBod Nybegynder
14. september 2011 - 20:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Find mindste afvigelse fra 0 (nul)

Jeg har en talrække med positive og negative tal.
Vil gerne finde det tal der ligger tættest ved nul.
Har lavet en formel, der omdanner negative tal til positive.
Har kopieret resultatet af formlerne til værdier via kopier, indsæt speciel, værdier.
Når jeg bruger formlen =min(xx:xx) sker der intet.
Hvis jeg i stedet bruger =maks(xx:xx) virker det OK.
Hvad gør jeg forkert?
Er der en anden løsning?
NielsBod
Avatar billede vejmand Juniormester
14. september 2011 - 21:19 #1
Hvis din talrække står i A1 til A8

=INDEKS(A1:A8;SAMMENLIGN(MIN(ABS(A1:A8-0));ABS(A1:A8-0);0))

Matrix formel, afslut med Ctrl + Shift + Enter så der kommer "Tuborg-klammer" omkring.  {}

På denne måde er det ikke nødvendig at ændre fortegn, den returnerer tallet tættest på nul.
Avatar billede vejmand Juniormester
14. september 2011 - 21:24 #2
Den viser dog et negativt tal som negativt.
Hvis den ikke skal det, så:=ABS(INDEKS(A1:A8;SAMMENLIGN(MIN(ABS(A1:A8-0));ABS(A1:A8-0);0)))
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2011 - 22:20 #3
Hvad ligger tættest på nul, 2 eller -2?

Hans
Avatar billede vejmand Juniormester
14. september 2011 - 22:37 #4
De ligger lige tæt på.
Hvis den altid skal vise positive tal, er det jo ligegyldig, ikke?
Avatar billede NielsBod Nybegynder
15. september 2011 - 12:50 #5
Hej Vejmand
Tak for din løsning.
Men det er stadig en gåde for mig, hvorfor MIN(xx:XX) ikke fungerer.
Hvad skal jeg gøre for at du får mine points?
NilsBod
Avatar billede vejmand Juniormester
15. september 2011 - 14:38 #6
Velbekomme, men: Du skal ikke selv sende som "Svar", men derimod som "Kommentar".
Nu har du jo taget dine point tilbage...... :-(

Normalt ber man hjælperen om et "Svar" når problemet er løst.

Det kan du rette op på ved at oprette et spørgsmål med point til mig, ligesom jeg har gjort her: http://www.eksperten.dk/spm/947226