Avatar billede MadsLundsen Nybegynder
14. september 2011 - 18:34 Der er 8 kommentarer

Html Spørgsmål

Hej når jeg vil lave divs i html til f.eks. at lave en main_content section skriver jeg...

<div id="main_content">
</div>

men der er nogen jeg har set der skriver..

<div class="main_content">
</div

er der nogen grund til at bruge class i stedet for id i sådan nogen tilfælde?

Tak:D
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2011 - 18:57 #1
Hvis det kun er ét sted det bliver brugt, kan både id og class bruges, men id er at foretrække. Ellers skal du bruge class, hvis det bliver brugt flere steder på samme html side.
Avatar billede MadsLundsen Nybegynder
14. september 2011 - 19:14 #2
Men noget som main_content bliver normalt ikke brugt flere gange på en html side.. så jeg ser ikke pointen men det bliver stadig brugt meget..?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2011 - 19:32 #3
Jeg kan heller ikke se nogen fordele ved at bruge class frem for id, når det kun bliver brugt et sted. Men jeg kan sagtens finde eksempler på hvor det er bedre at bruge id i stedet for class. I det simple eksempel du har givet, er der ikke nogen forskel på om du bruger det ene eller det andet, så måske er det bare dovenskab. :)
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2011 - 19:38 #4
Her er der en der hælder mest til at bruge class selvom den kun optræder én gang (sidste afsnit):
http://ryanfait.com/articles/the-difference-between-ids-and-classes/
Avatar billede MadsLundsen Nybegynder
14. september 2011 - 19:40 #5
Ja okay så det er vel lidt op til en selv i de tilfælde:)

Mange tak for svaret smid et svar så skal du få dine points:D
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2011 - 19:57 #6
Det var så lidt. Pointene beholder du selv.
Avatar billede MadsLundsen Nybegynder
14. september 2011 - 20:04 #7
Okay Mange Tak:D
Avatar billede olebole Juniormester
14. september 2011 - 23:54 #8
<ole>

CSS er opbygget omkring og på basis af klasser - primært element- og style-klasser. Derudover 'påklistrede' man muligheden for at bruge ID-selectors, men de er ment til brug i specialtilfælde. Grundlaget er klasser  =)

/mvh
</bole>