Avatar billede lineriber Praktikant
14. september 2011 - 11:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VLOOKUP med textstreng der angiver "table array"

Hej Eksperter

Jeg har brug for lidt formel hjælp.
Jeg bruger Excel 2007 engelsk version

Jeg har et regneark med ca 20 faner der alle er benævnt med et 6 cifret nummer.
Data fra disse 20 faner (samme område i alle faner nemlig B1:P100) skal samles i en tabel i en nye fane. I denne tabel har jeg i kolonne B skrevet en liste med de 20 fanerners navne (altså de 6 cifrede number) og i kolonne C en liste med kontonumre.

Jeg vil nu gerne lave en VLOOKUP formel i den nye tabel der i hver af de 20 faner slår op og finder værdien ud for den korrekte konto (kolonne C5).

Min VLOOKUP lyder fx:
=VLOOKUP(C5;'510408'!$B$1:$P$100;4;FALSE)

Jeg vil gerne at min VLOOKUP formel selv finder det korrekte table array (fx '510408'!$B$1:$P$100) ved at aflæse fanens navn i kolonne B. Jeg forsøgte derfor at skrive henvisningen til min table array således:

="'" & +$B3 & "'" & "!$B$1:$P$100"

Hvor B3 altså indeholder nanvnet (dvs. det 6 cifrede nummer) på fanen. Dette returnere netop hvad jeg ønsker, nemlig '510408'!$B$71:$P$102
MEN jeg kan ikke få lov at indsætte denne formel i VLOOKUP formlens table array del..... jeg får fejlen #VALUE!

Nogen der kan hjælpe mig videre???

Mvh
Line
Avatar billede martpe Nybegynder
14. september 2011 - 11:46 #1
Hej Line,

Virker den her ikke? Hvis altså fane-navnet står i A1

=VLOOKUP(C5;INDIRECT(A1"!$B$1:$P$100");4;FALSE)
Avatar billede martpe Nybegynder
14. september 2011 - 11:48 #2
Hov, lille fejl - prøv nu!

=VLOOKUP(C5;INDIRECT(A$1&"!$B$1:$P$100");4;FALSE)
Avatar billede lineriber Praktikant
14. september 2011 - 12:26 #3
Det virker perfekt. Hvad er det den der INDIRECT formel gør??

Smider du et svar, så du kan blive begavet med point ;-)
Avatar billede martpe Nybegynder
14. september 2011 - 12:48 #4
Super!

Indirect indsætter bare, det som står i cellen, i formlen.

Så =INDIRECT(A1&"!"&B1) kan bruges til variable faneblad i A1 og variable celle i B1 fx.

Husk på at arknavn altid skal have &"!" bag sig... det er fordi at arket jo hedder 501048!, hvis du bare linker normal.

Alternativt fjerner man &"!" og skriver bare 501048! i cellen...
Avatar billede lineriber Praktikant
14. september 2011 - 12:50 #5
Takker, så er jeg med :-)