Avatar billede fredskov Nybegynder
13. september 2011 - 23:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

.JS som tillader scroll med mus i iFrame uden scrollbars. Virker ikke i IE

Hey

Min side www.fredskov.com er baseret på en hoved iFrame og så nogle sider der loader der i. For at undgå de dumme grimme scrollbars fandt jeg mig et js på nettet som egentligt også virker fint... På Firefox og IE (Ikke fordi jeg egentligt supporter IE, men det var inkluderet i scriptet).

Jeg har ingen forstand på .js men hva jeg mangler er at få scriåtet til at fungere i Chrome også (webkit baseret browser).

Selve scriptet:

<script type="text/javascript">
            /** This is high-level function.
            * It must react to delta being more/less than zero.
            */
            function handle(delta) {
            var d=delta*-10;
            window.scrollBy(0,d);
            }

            /** Event handler for mouse wheel event.
            */
            function wheel(event){
                    var delta = 0;
                    if (!event) /* For IE. */
                            event = window.event;
                    if (event.wheelDelta) { /* IE/Opera. */
                            delta = event.wheelDelta/120;
                            /** In Opera 9, delta differs in sign as compared to IE.
                            */
                            if (window.opera)
                                    delta = -delta;
                    } else if (event.detail) { /** Mozilla case. */
                            /** In Mozilla, sign of delta is different than in IE.
                            * Also, delta is multiple of 3.
                            */
                            delta = -event.detail/3;
                    }
                    /** If delta is nonzero, handle it.
                    * Basically, delta is now positive if wheel was scrolled up,
                    * and negative, if wheel was scrolled down.
                    */
                    if (delta)
                        handle(delta);
                    /** Prevent default actions caused by mouse wheel.
                    * That might be ugly, but we handle scrolls somehow
                    * anyway, so don't bother here..
                    */
                    if (event.preventDefault)
                        event.preventDefault();
                    event.returnValue = false;
            }

            /** Initialization code.
            * If you use your own event management code, change it as required.
            */
            if (window.addEventListener)
                    /** DOMMouseScroll is for mozilla. */
                    window.addEventListener('DOMMouseScroll', wheel, false);
            /** IE/Opera. */
            window.onmousewheel = document.onmousewheel = wheel;
        </script>

www.fredskov.com/portfolio.html deri ligger den også i headeren.
Avatar billede fredskov Nybegynder
13. september 2011 - 23:37 #1
Jeg fandt problemet at det slet ikke var scripted, men nærmere at jeg slet ikke kan få lov interragere med iFramen (kan ikke markere tekst eller trykke på links etc etc).

Er stadig ret ny på siden og kan ikke rigtigt finde ud af hvordan man sletter tråden (så jeg kan oprette en i rigtige kategori nu hvor jeg selv fandt løsningen var en anden end hva jeg først havde skønnet)
Avatar billede olebole Juniormester
14. september 2011 - 00:02 #2
<ole>

Der er ikke så få fejl i din kode. Til at begynde med giver det ikke mening at bruge CSS, når du ikke anvender en valid DTD. En valid og fuld DTD er et helt grundlæggende krav for brugbar HTML.

Derudover er det yderst uklogt ikke at understøtte markedets ubetinget mest udbredte browser. Det kunne virke, som om du ikke understøtter IE, fordi du ikke magter at lave X-browser kompatible sider - og det magter du ikke, fordi du ikke prioriterer at skrive valid markup. Det er i dag ikke særlig svært at skrive sider, der vises rimelig ens i alle gængse browsere, men det kræver, man skriver god og valid kode.

En rigtig god begyndelse er at validere sin kode hos W3C.

Tråden lukkes ved, at du accepterer dit eget svar

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
14. september 2011 - 00:08 #3
Dit skilpaddebillede fylder over 300.000 bytes, hvilket er vildt overkill. Det bør komprimeres voldsomt!

Formatet svg er ikke generelt understøttet og bør derfor undgås, med mindre du har rigtig gode grunde - og det har du ikke  =)
Avatar billede fredskov Nybegynder
14. september 2011 - 10:43 #4
Takker for svaret :)

Grunden til at der ikke er en DTD/doctype på var at jeg igår havde leget med lidt php, men ændrede tilbage til php. Det blev desværre lidt sent så nåede ikke rigtigt at få doctype tilbage på :)

Mht. til skilpadden var det fordi det til at starte med fungerede som en test på lytebox, men da den ikke længere bruges til formålet skal den selvfølgelig komprimeres - takker for reminderen.

mht. til det med IE, så skyldes det at jeg (udemærket klar over at den i Danmark stadig står ret stærkt - desværre) generelt er modstander af den da jeg ikke anser den som en specielt moderne browser.
- Grunde heraf skyldes bl.a den ikke læser koderne som den burde. Med det mener jeg fx at den ikke kan finde ud af margin auto som det bedste eksempel.

Mht. til .svg format er det da jeg finder det lidt overkill at have flere filformater til samme enkle billede. - med -svg som er understøttet af FF og Chrome (Opera også?) samt safari kan jeg nøjes med at have én fil liggende, som jeg kan ændre med en tekst editor frem for at skulle have fat på illustrator og gemme en jpeg for sig selv+illustrator filen :)

Jeg får lige indsat en doctype igen og ser om det hjælper, så vender jeg tilbage til tråden :)
Avatar billede fredskov Nybegynder
14. september 2011 - 12:32 #5
Det hjalp at få indsat doctype igen - Takker for rådene og lukker tråden ;)
Avatar billede olebole Juniormester
14. september 2011 - 23:16 #6
Hvad du mener om IE er helt uden interesse for brugerne af WWW - og det er meget langtfra kun i Danmark, IE er vidt udbredt. Det er den globalt.

Vidste du i øvrigt, at:

*) IE stadig er den browser med langt de færreste sikkerhedshuller?

*) teknologier som CSS og XML er opfundet af Microsoft?

*) Microsoft er et af de firmaer, som har været drivende i udviklingen af WWW?

*) WWW bugner med 'reliøst' bavl, der er skrevet af folk med yderst begrænset viden?
Avatar billede olebole Juniormester
14. september 2011 - 23:18 #7
- og til det, med det 'moderne', så ser jeg problemet sådan, at du ikke tænker som en moderne webudvikler - men som en fra 'Den Store Browserkrig' tilbage i slutningen af forrige århundrede
Avatar billede fredskov Nybegynder
15. september 2011 - 18:58 #8
Var en del facts som jeg ikke var klar over der :) Jeg argumenterede ud fra hva jeg vidste men benægter heller ikke de hårde fakta som du her kommer med :)

Men selve siden virker skam også udemærket på alle browsere som den er nu. Selv min android 1.6 viser den udemærket. Eneste problem der er på android browseren er min Lytebox der ikke viser helt som den skal. Og så at android browseren på trods af at den er webkit baseret ikke viser .svg logoet.
Avatar billede olebole Juniormester
15. september 2011 - 21:00 #9
Det er hævet over enhver tvivl, at logoer altid bør fremstilles/designes i vektorgrafik. Når det er sagt, er det stadig en rigtig god idé at bruge de gængse grafikformater til webbrug (i uprioriteret rækkefølge): jpg, gif, png-8 eller png-24.

Til dit logo vil det klart være en fordel at bruge png-8 eller gif, da disse to formater er bedst til grafik, primært bestående af streger og farveflader. Derimod er jpg og png-24 bedst til grafik med stor detailrigdom - f.eks. fotografier. Desuden understøtter png-24 som bekendt semitransparens, hvilket kan være nødvendigt til visse ting.

Overholder du disse regler, opnår du største kvalitet med mindste filstørrelse.
Avatar billede fredskov Nybegynder
16. september 2011 - 10:12 #10
Kender udemærket forskellen på de forskellige billede formater :) men tak for at fortælle alligevel.

Som før nævnt ligger begrundelsen for at bruge .svg fremfor et bitmap format i at jeg kan nøjes med én fil i stedet for en original+billede og i at jeg kan redigere det alle steder vha. en tekst-editor og ikke nødvendigvis skal tage brug af illustrator/photoshop.

.svg bliver også fint vist på IE9, FF og Chrome. Safari har jeg ikke selv testet, men fik en ven til at teste og der viser den også fint.
Avatar billede olebole Juniormester
16. september 2011 - 14:29 #11
Jamen, hvis du har tænkt dig at redigere dit logo midt under din deltagelse i Eremitageløbet - eller under den ugentlige middag på Noma - kan jeg da godt forstå, du prioriterer at kunne redigere dine billeder i programmer til tekstbehandling.

Er webkode derimod noget du beskæftiger dig bare en smule seriøst med, burde det næppe være et problem at skulle bruge professionelle værktøjer, beregnet til billedbehandling.

Når nu vi har begrebet 'seriøsitet' på bordet, kan det være rystende ligegyldigt, hvad de allernyeste browsere kan rendere. Seriøse webudviklere udvikler naturligvis altid til browsere, der ligger to-tre generationer tilbage  =)
Avatar billede fredskov Nybegynder
17. september 2011 - 14:48 #12
Kan se din pointe :)

Har også ændret til .gif nu. Kom lidt i tanke om at min SugarSynch (bedre alternativ til DropBox) account er til for delvist samme grund.
Avatar billede olebole Juniormester
17. september 2011 - 15:06 #13
- og hvis man ved, man skal være væk hjemmefra, men har brug for nogle dokumenter, man ikke lige kan have i lommen, kan man jo altid bruge en eller anden webmail konto.

Send 'skidtet' til dig selv - så er det tilgængeligt over hele kloden. Måske ikke den mest fancy løsning, but it works  *o)
Avatar billede fredskov Nybegynder
17. september 2011 - 15:21 #14
yeah :) det jeg har min SugarSync konto til :) Da jeg både arbejder på min side privat såvel som fra min EGU plads til hverdag funker det fint at have.

Den synkronisere sig selv i de udspecificerede mapper (min hj. side samt et portefølje i pdf form som således også kan åbnes på min mobil hvis der skulle være brug for det.

SugarSync kan så vidt jeg ved synkroniseres til alle platforme, og får en 5gb gratis (+750mb hvis man afprøver nogle af funktionerne). Rigeligt til det formål jeg bruger til
Avatar billede olebole Juniormester
17. september 2011 - 21:12 #15
Tak for tippet. Den vil jeg lige tjekke ud  =)
Avatar billede fredskov Nybegynder
18. september 2011 - 01:01 #16
Fu dinder SugarSync her https://www.sugarsync.com/ :)