Avatar billede spil2vind Nybegynder
13. september 2011 - 17:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Få adgang til svar fra mysql server efter kald / execute

Hej

Jeg vil gerne have at vide hvorledes mit sql statement bliver udført (execute), kommer der fejl eller kunne det gennemføres.

Bruger ADOConnection og ADOQuery således:

  ADOConnection1.Destroy;
  ADOConnection1 := TADOConnection.Create(Self);
  ADOConnection1.ConnectionString := '...';
  ADOConnection1.Open();
  ADOQuery1.Connection := ADOConnection1;
  ADOQuery1.SQL.Text := 'Update ...';
  Res := AdoQuery1.ExecSQL;
  if Res > 0 then begin
  end
  else begin
  end;
  ADOQuery1.Close;

Ovenstående går godt hvis sql koden er korrekt og data svarer til forventet, men jeg kunne nu godt tænke mig at få svaret fra sql serveren, så jeg ved hvad der er sket, manglende forbindelse klares med exceptions

Res værdien bliver ikke null selvom der ikke bliver opdateret noget.

Håber nogen kan hjælpe mig igang med nogle værktøjer til at styre slagets gang.

Pft
Carsten
Avatar billede kroning Nybegynder
13. september 2011 - 19:59 #1
Fejlen får du også i exceptions:
  except
        on E: Exception do begin
            showmessage('Fejl: '+E.Message);
    end;
Avatar billede spil2vind Nybegynder
13. september 2011 - 23:42 #2
Tak, smider du et svar Kroning..havde ikke set at exceptions også kunne bruges til det, men klart, kan nu også forstå at værdien for res ikke gav mening, det gør den nu.
Avatar billede kroning Nybegynder
13. september 2011 - 23:53 #3
og svar