Avatar billede friiiiis Novice
13. september 2011 - 08:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

combobox

Hej,

jeg har sat en simpel combobox på en form og sat følgende tekst ind

Itemindex=0: Glas
Itemindex=1: Måtter
Itemindex=2: Kulfiber
Itemindex=3: PET tråde

I koden arbejder jeg nu videre med teksten f.eks. "Kulfiber". Men når jeg nu åbner formen igen så vil jeg gerne have comboxen til at vælge "kulfiber". Hvordan gør jeg det?

Altså; skal jeg i koden have 2 variable pr combobox? - både en variabel for teksten og en variabel for itemindex  og når comboxen skal indstilles så skal jeg bruge variablen for itemindex?

hmmm... ved ikke om jeg har forklaret det ordentligt... et andet eksempel er følgende:

Comboxen indeholder følgende tekst:

Batch 30727
Batch 30756
Batch 30828
Batch 30921

Hvis jeg vælger Batch 30828 og lukker den form som comboxen er på og dernæst lukker formen opigen; hvordan vælger jeg så den itemindex i comboxen som passer til Batch 30828? Igen; skal jeg i koden have 2 variable pr combobox? - både en variabel for teksten og en variabel for itemindex??

Er det forklaret forståeligt?
Avatar billede a_nor Nybegynder
13. september 2011 - 11:30 #1
Hvis du har di tekst i xx kan du indsætte:

combobox1.Itemindex  := combobox1.Items.indexof(xx);

mvh
Avatar billede kroning Nybegynder
13. september 2011 - 11:36 #2
Sidder ikke med min delphi nu så koden skal måske tilpasses lidt. Du behøver ikke have 2 variabler men kan nøjes med en integer for det valgte itemindex, eller en streng, hvis du har en string som indeholder den valgte tekst:
Combobox.itemindex:=combobox.items.indexof[valgtstreng];
Avatar billede kroning Nybegynder
13. september 2011 - 11:42 #3
Typisk :-) spørgsmålet har været ubesvaret i 3 timer men så lige mens jeg sidder og taster et svar ind på min mobil telefon så kommer der et andet svar.