Avatar billede mrkaynex Nybegynder
12. september 2011 - 20:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PHP Join hjælp

Hejsa,

Jeg har 2 tabeller, hvori eksistensen af en given ting bliver tjekket af samme variabel, og jeg skal bruge ting fra begge tabeller.

Er det muligt at lave dette til én query?

Altså, for at skære det ud i pap:
$var = "bla";
$query1 = mysql_query("select * from tabel 1 where something=$var");
$query2 = mysql_query("select * from tabel 2 where something=$var");

Hvis det giver pote i begge quries, bruger jeg ting fra begge, ellers bruger jeg kun noget fra den der giver bid, og hvis der slet ikke er noget, bruger jeg intet.

Kan det laves til én?

På forhånd tak! :)
Avatar billede majbom Novice
12. september 2011 - 21:00 #1
SELECT tabel1.*, tabel2.* FROM tabel1 JOIN tabel2 ON tabel1.something = tabel2.something WHERE tabel1.something = $var
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 21:25 #2
Kan være du er ude efter en UNION, hvis tabellerne ellers har de samme kolonne navne:

SELECT *
FROM tabel1
UNION ALL
SELECT *
FROM tabel2

Men det fremgår ikke helt klart hvad du vil opnå, så splazz kan også have fat noget af det du er ude efter.
Avatar billede inteeeL Nybegynder
12. september 2011 - 21:26 #3
Kan også gøres med LEFTJOIN. Det har samme virkning som splazz' eksempel - det er bare for at indikere, at der er flere muligheder.

SELECT table1.attribut FROM table1 LEFT JOIN table2 ON table1.attribut=table2.attribut GROUP BY table1.id, table2.DBdate ORDER BY table.id DESC LIMIT X
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 21:29 #4
Glemte lige din WHERE-clause:

SELECT *
FROM tabel1
WHERE something = $var
UNION ALL
SELECT *
FROM tabel2
WHERE something = $var
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
12. september 2011 - 21:40 #5
Hej splazz,

Super!

Smid et svar, tak :)
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
12. september 2011 - 21:41 #6
I andre skal ligeledes have et tak for jeres bidrag - jeg tog dog det første svar (og det eneste sidst jeg opdaterede :)
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 21:48 #7
Fint nok. :)
Avatar billede majbom Novice
12. september 2011 - 22:29 #8
kommer her :)
Avatar billede majbom Novice
13. september 2011 - 08:37 #9
tfp :)