Avatar billede emptry Nybegynder
11. september 2011 - 23:52 Der er 7 kommentarer

Hvordan bygger jeg min tabel op?

Jeg er ved at lave en kalender som andre end jeg kommer til at bruge
men er i tvivl om den bedste måde at bygge min tabel i databasen op. har idér

min plan var at lave en tabel der hedder calendar hvor  hver bruger får sin egen "linje" i tabelen. Hver bruger får nemlig en masse options der skal sættes før brug af kalenderen disse vil jeg også gemme her og der skal så være et felt der hedder schuled eller sådan noget hvor jeg skriver et array ind som er designet på denne måde: http://www.nomorepasting.com/getpaste.php?pasteid=37220

eller skal jeg lave en ny "linje" i tabelen calendar hver gang en bruger tilføjer noget til sin kalender ?

eller en hel 3éd måde ?
Avatar billede kjeldsted Novice
12. september 2011 - 08:09 #1
No, no... Dét vil du fortryde!!!

En række til hver kalenderpost. Hvis du har brug for en table med overordnet info om de enkelte kalendre, så skal du lave to tabeller.

Én med oplysninger om kalenderen. Hvem er der bruger, hvad titlen er, osv.

Og så en anden tabel med alle kalenderposterne. Alle rækker i denne tabel skal jo så indeholde oplysning om hvilken kalender de tilhører.

Og hvis du så skal lave fx. en oversigt over alle kalendre, skal du have fat i noget INNER JOIN.
Avatar billede majbom Novice
12. september 2011 - 08:44 #2
her vil jeg også holde med kjeldsted - du skal have en tabel kun med kalenderposter og så kan den relatere til en anden tabel, som indeholder kalenderne for dine brugere.

i din tabel med kalenderposter skal du så have kolonner med timestamps så du på den måde nemt kan hente aftaler osv. ud, ud fra et dato-interval
Avatar billede emptry Nybegynder
12. september 2011 - 09:59 #3
ja det nok den bedste måde, kan jo bare tilføje et array med alle personens indstillinger til kalenderen i tablen hvor han har en bruger.. tabelen der hedder users .. hvor hans burger ligger ..
Avatar billede majbom Novice
12. september 2011 - 12:25 #4
hvorfor vil du har et array ind i din database? det giver ingen mening.

lav evt. en tabel til kalendere, som indeholder alle mulige indstillinger for kalenderen og ikke mindst: kalenderens ejer
Avatar billede kjeldsted Novice
12. september 2011 - 19:14 #5
Nej, nej, nej, nej!!!!!!
Der er kun meget få tilfælde hvor det kan betale sig at gemme et array i databasen. Du komme SÅ meget til at fortryder når der skal rettes i data. Streng hives ud af database, konverteres til array, søg efter "felt", ret i felt, konverter til streng, gem i DB.
Tror mig. Du vil fortryde.
Avatar billede emptry Nybegynder
12. september 2011 - 20:11 #6
Jaa i har sku nok ret begge 2 i at det bare er bedst at lave en ny tabel til begge dele .. Så det bliver på den måde det bliver lavet, altså med 2 nye tabler ..

men tak for jeres vurdering :)
Avatar billede majbom Novice
12. september 2011 - 20:16 #7
selv tak - og ja, vi har ret ;) det er så meget nemmere at finde, rette, slette og indsætte data på "vores" måde :)