Avatar billede feekoc Nybegynder
09. september 2011 - 17:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

CSS3 og IE9

Hej

Jeg har læst mig til at IE9 understøtter de mest almindelige funktioner i CSS3.

Jeg har forsøgt mig med at lave nogle runde kanter.
Jeg har forsøgt at lave et helt simpel dokument, kun med dette formål.

test.html

<html>
<head>
<LINK rel=stylesheet type=text/css href="stil.css">
</head>
<body>
<div class=hej>hej hej hej </div>
</body>
</html>

stil.css
.hej {border-radius: 100px 66px  200px  50px;
border: 1px blue double;
padding: 24px;
width: 400px;height: 125px;}

efter min mening burde dette virke.
Når jeg åbner det i Chrome virker det da også helt fint, og jeg er glad. Men når jeg åbner det i IE9, bliver det bare en firkantet kant.
Er der noget jeg har glemt?
Nogen der kan hjælpe?

mvh
Christian
Avatar billede kjeldsted Novice
09. september 2011 - 17:24 #1
Nop. IE9 understøtter ikke border-radius.
Avatar billede MikkelEDB Nybegynder
09. september 2011 - 18:25 #2
Det er ikke helt korrekt afaik.

Du skal dog huske at deklarere dette meta tag:
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=9" />

Så burde den være der. Hvis du eller har problemer med CSS3 til IE så check PIE, det giver dig CSS3 værktøjer til IE6-IE9 (ingen text-shadown desværre, men der kan man heldigvis bruge lidt span magi).
Avatar billede fredskov Nybegynder
09. september 2011 - 18:51 #3
Ellers er der altid http://www.w3schools.com/css3/css3_borders.asp w3schools at søge svar på :)
Avatar billede Vixo Novice
09. september 2011 - 20:51 #4
hvis du vil have border-radius til at virke i IE så skal du bruge:
-ms-border-radius: 100px 66px 200px 50px;

Ligesom du kan bruge:
-moz- (firefox)
-o- (opera)
-webkit- (safari og chrome).

Ved det rigtig irriterende, men de små koder skal sættes ind foran for at det virker :)
Avatar billede tjens Nybegynder
09. september 2011 - 21:32 #5
Jeg har lavet samme eksperiment tidligere, og min HTML5 test af border-radius virker i MSIE9, FF, Chrome og Opera: http://tjens.dk/javascript/mmviewer/HTML5Viewer.html

Prøv at chekke om din side validerer som HTML5 på http://validator.w3.org
Avatar billede feekoc Nybegynder
10. september 2011 - 23:17 #6
Tak for alle de gode forslag.

Det der hjalp mig var en blanding af tjens og fredsskov.
Jeg havde glemt i toppen at skrive
<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd'>

Efter jeg indsatte det, virkede alt fint:)

Så hvis I vil skrive jeres indlæg som svar, skal I nok få jeres point:)
Avatar billede MikkelEDB Nybegynder
10. september 2011 - 23:31 #7
Vil bare råde til altid at bruge strict xhtml doctype istedet.
Avatar billede tjens Nybegynder
11. september 2011 - 09:23 #8
Svar herfra :-)
Avatar billede feekoc Nybegynder
11. september 2011 - 13:04 #9
fordele/ulemper ved xhtml doctype?
Avatar billede fredskov Nybegynder
11. september 2011 - 16:20 #10
Doctype er også altid en god ide, specielt når det gælder optimering af IE. Mht. til det med xhtml vs. html kan jeg desværre ikke selv give et svar, men er selv ret nysgerrig omkring det til min egen side. :)
Avatar billede feekoc Nybegynder
11. september 2011 - 16:34 #11
fredskov, hvis du laver dit indlæg som svar, vil du få nogle point:)