Avatar billede popnizzen Nybegynder
08. september 2011 - 21:46 Der er 4 kommentarer

Dublet funktion Excel 2010

Jeg har to lister som sagtens kan laves til en lang liste hvis det gør arbejdet lettere.

Mine lister består af 4 kolonner hvor jeg gerne vil dublet søge i en bestemt kolonne (B). Hvis den finder en dublet skal den tag værdierne i C og D fra den dublet hvori der ingen værdi er i A og indsætte den i den anden dublet.

KAn dette overhovedet lade sig gøre med alvederns formler? JEg bruger en dansk udgave af excel, men kan også godt tag imod formlerne hvis de er på engelsk.
Avatar billede r_alexandersen Nybegynder
08. september 2011 - 22:02 #1
Et forslag kunne være at samle de 2 lister til 1 og gøre flg :

1. sorter efter kolonne A så alle de rækker uden værdier i kolonne A er øverst.

2. i Kolonne E laves formel som erstatter kolonne C

  Hvis(A2="";LOPSLAG(B2;$B$11:$D$100;2;FALSK);C2)

3. i Kolonne F laves formel som erstatter kolonne D

  Hvis(A2="";LOPSLAG(B2;$B$11:$D$100;3;FALSK);D2)
Avatar billede popnizzen Nybegynder
08. september 2011 - 22:11 #2
Super med et hurtigt svar, har dog et par problemer med løsningen :)
Hvad betyder denne oversat?
LOPSLAG(B2;$B$11:$D$100;2;FALSK)

Jeg får nemlig en #I/T (Værdien er ikke tilgængelig)
Avatar billede r_alexandersen Nybegynder
08. september 2011 - 22:31 #3
Faktisk er den også lavet lidt sjusket - Den korrekte ville være (når den indsættes i celle E2) :

=LOPSLAG(B2;B2:D100;2;FALSK)

Hvor :
B2      er den værdi hvis dublet du vil lede efter.
B2:D100  er det område du vil finde værdien (og resultatet) i
2        er det kolonnenummer (beregnet fra kolonne B som er første kolonne i ovenstående område) som du vil returnere værdien fra.
FALSK    Fordi du kun vil finde en dublet hvis værdien i er 100% den samme værdi som i B2 - ellers vil den finde tilnærmede værdier.

se evt F1 hjælpen til LOPSLAG - den er nok lidt bedre end min forklaring her.

Bemærk at LOPSLAG kun returnerer værdien af den første dublet den finder - så hvis der er 3 rækker med samme værdi vil den kun returnere den første værdi.
Avatar billede popnizzen Nybegynder
08. september 2011 - 22:54 #4
Hm jeg tror desværre ikke det virker :(
Selve funktionen kan godt fungerer men jeg tror ikke resultatet er korrekt. Når jeg bruger =LOPSLAG(B2;B2:D100;2;FALSK)så kommer værdien fra C-kolonnen rigtig nok ud i E-kolonnen, men det virker mere som om den nærmest bare kopier værdien over i E. Jeg har som eks. fundet frem til at linjerne 1783 og 18345 har en ens værdi i kolonne B, men kigger man på kolonne E på 18345, så har den bare fået samme værdi som C-kolonnen, hvorimod jeg vil have den til at tag den værdi der står i C1783 og sætte ind i E18345 ifølge funktionen.
Er der noget jeg misforstår?