Avatar billede RasmusJes Nybegynder
08. september 2011 - 18:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Valg af programmeringssprog

Hej eksperter

I forbindelse med et projekt på mit studie har jeg brug for at lave nogle små programmer til at behandle data fra .txt-filer. Jeg kender i forvejen til MatLab, men jeg vil foretrække et sprog som tillader mig at kompilere til en .exe-fil som kan eksekveres udenfor f.eks. MatLab.
En underviser har foreslået Fortran, men jeg har efter lidt søgen på nettet fået et indtryk af at det både er kompliceret at starte ud med og halvforældet??
Mit spørgsmål går på hvilket programmeringssprog der vil passe til opgaven, er til at gå til og kan klares med gratis software?

Mvh Rasmus
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2011 - 18:45 #1
Fortran er et niche sprog idag.

Men hvis vi snakker high performance vektor/matrix regning er det stadig sproget.

Valget staa saa mellem:

Fortran 77 - nemt sprog men meget gammeldags
Fortran 90/95 - komplekst sprog men moderne

Hvis du bare skal lave lidt smaa programmer skulle du maaske kigge paa Python i.s.f..

Der findes gratis Fortran til de mest gaengse (desktop) platforme.

Og Python er saa vidt jeg ved altid gratis.
Avatar billede RasmusJes Nybegynder
08. september 2011 - 21:36 #2
Mange tak for svaret. :-)
Jeg har kigget på Fortran 77 og har hentet både Open Watcom og gfortran. Jeg fatter dog ikke at få noget af det til at virke, hvilket jo ikke er det bedste udgangspunkt. :-S Har du et godt forslag til en simpel compiler og evt. også editor? (har dog ikke noget imod notepad). Jeg vil lige prøve at kigge lidt på Python, om det er noget jeg vil kunne finde ud af.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2011 - 21:42 #3
Der burde ikke vaere problemer med at bruge gfortran.

Installer.

Put det installeredes bin dir i path.

gfortran foobar.f -o foobar.exe

Men at laere fortran kraever naturligvis lidt tid - selv med 77.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2011 - 21:44 #4
http://www.eksperten.dk/guide/1210  gennemgaar Fortran 77 og du kan maaske faa lidt nytte af den selvom den mest henvender sig til dem der har C/C++/Java/C# erfaring.
Avatar billede RasmusJes Nybegynder
08. september 2011 - 22:11 #5
Mange tak for artiklen. Selve sproget kan jeg nok godt lære lidt ad gangen, men selve det at få det til at køre er jeg tilsyneladende ikke for skarp til.

"Put det installeredes bin dir i path. gfortran foobar.f -o foobar.exe"  Jeg ved slet ikke hvad det betyder.. Kan du udpensle det for mig?

Mvh Rasmus
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2011 - 23:27 #6
1) du installerer
2) hvis du f.eks. installerer i C:\gcc saa skal C:\gcc\bin tilfoejes PATH
3) hvis du vil oversaette foobar.f til foobar.exe saa laver du:
gfortran foobar.f -o foobar.exe

Det er saa alt sammen command line.

Man kan ogsaa bruge IDE f.eks. Eclipse Photran, men min erfaring er at det godt kan vaere lidt mere tricky.
Avatar billede RasmusJes Nybegynder
08. september 2011 - 23:34 #7
Ok, mange tak. Jeg har fået det til at virke med g95 nu. Open Watcom og gfortran installerede sindssygt mange filer, som jeg slet ikke anede hvad jeg skulle stille op med. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. oktober 2011 - 23:54 #8
jeg smider et svar