Avatar billede jokris Nybegynder
08. september 2011 - 14:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opslag

Hej eksperter,

Jeg har et problem som jeg ikke kan hitte ud - håber der er nogen herinde der kan hjælpe!

Jeg har to excel-ark. I det ene ark har jeg en pivottabel hvori der hver måned kommer endnu en kolonne med data. Derfor står der månedsnavne i øverste række af min pivot.

I mit andet excelark, har jeg en model hvor jeg har en celle hvori der eksempelvis står august 2011. Herunder ønsker jeg nu en formel som finder august 2011 i min pivot og returnerer værdien x rækker nede.

Nogen der har et bud?
Avatar billede Tryphon Nybegynder
08. september 2011 - 20:28 #1
Du kunne forsøge dig med Vopslag(Måned;opslagsmatrix = pivottabel;Række;Sand), men du er på den, hvis du ændrer i pivottabellen.

Problemet med pivottabeller er, at de er levende og hurtigt ændres. Det gør det svært at slå op med en formel.

Hvis dine kildedata ligger i Excel, kan du nok med fordel hente data herfra med f.eks. en sum.hvis formel.
Avatar billede jokris Nybegynder
09. september 2011 - 11:07 #2
VOPSLAG vil ikke returnere værdien. Den skriver bare #I/T. Er det fordi den værdi jeg søger efter - eksempelvis "Aug-11" (eller 40756) er placeret i et andet ark end opslagsmatricen?

Jeg har kildedata til at ligge i Excel, men hvorledes skal jeg bruge SUM.HVIS hvis jeg har flere forskellige kriterier?
Eksempelvis skal formlen kunne finde bestemte værdier i 5 kolonner, for så at returnere den 6 kolonnes værdi.

Eksempel på kildedata
Market1 Company1 Brand1 Product1 Month1 Volume
Market1 Company2 Brand1 Product1 Month1 Volume

Værdien jeg gerne vil have returneret er "Volume". Men jeg bliver nødt til at sikre mig, at Market, Company, Brand, Product og Month i samme række er magen til, for at jeg får returneret den korrekte værdi.
Avatar billede Tryphon Nybegynder
09. september 2011 - 12:08 #3
VOPSLAG i en pivottabel er temmelig usikker, så den vil jeg ikke anbefale dig at bruge. Det er ikke noget problem, at data ligger i et andet ark. Snarere at du ikke skriver det rigtige søgekriterie.

Sum.hvis på flere kriterier, hedder sum.hviser i 2007. I 2003 (og naturligvis også i 2007) kan du lave en hjælpekolonne, hvor du sammekæder værdierne og bruger dem som kriterie i sum.hvis.

F.eks. Market1&Company1&Brand1&Prodict1&Month1&Volume.

Så har du en entydig nøgle, som du kan bruge i sum.hvis formlen.
Avatar billede jokris Nybegynder
09. september 2011 - 13:07 #4
Min pivottabel er opsat og vil forblive i den nuværende form - bortset fra at der jo hver måned kommer en ny kolonne med data på.

Problemet med dit forslag omkring SUM.HVISER eller SUM.HVIS er, at det ikke er dynamisk. Du kan se hvordan mine kildedata groft set er opbygget ovenfor, men som sagt har jeg et andet ark, hvori jeg forhåbentlig skulle kunne ændre én celle fra eksempelvis juli-11 til august-11 og så få excel til automatisk at opdatere volumen fra mine kildedata (eller fra pivoten). Så vidt jeg kan se, vil jeg med din løsning skulle ændre i min formel for at opdatere denne afhængig af hvilken måned jeg ønsker volumen for - ikke blot den ene celle jeg gerne vil "styre" opslaget ud fra. Eller er det mig der har misforstået noget?

Pft.
Johan
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2011 - 07:39 #5
Hvis du vil kan du sende filen, så skal jeg forsøge at hjælpe.
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede jokris Nybegynder
12. september 2011 - 10:55 #6
Mange tak fordi I er så hjælpsomme!

Jeg har uploadet en dummy version af mit ark her:
http://gupl.dk/65400/

Jeg ved godt at det ikke er super logisk hvorfor arket er bygget op sådan, men det er en ret kompliceret model som er forsimplet en hel del i dette eksempel. Problemstillingen er dog god nok - jeg håber I kan knække nøden for mig ;-)

Sig endelig til hvis der er noget der er uklart. Det er nogle gange lidt svært af forklare hvorledes en stor model som min hænger sammen, men håber jeg har fået det hele med.

Pft.
Johan
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2011 - 16:38 #7
Er pt i Barcelona, så ser først #6 nu. Jeg skal se om jeg får mulighed for at kigge på det, men du må nok lige have lidt tålmodighed.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2011 - 07:56 #8
Prøv at se om du kan bruge det her:

http://gupl.dk/65527/

I ark INPUT har jeg lavet en formel som henter data fra dette ark baseret på de kriterier der er i E20:E24.

I ark PIVOT er vist en INDEKS-formel i H23 der viser resultatet fra række 5 i pivottabelområdet i den kolonne der har samme månedsangivelse som F21. Formlen bygger på to navngivne formler, Pivot_Range og Months som udvider sig i takt med at pivottabellen udvider sig.. Hvordan du vil bestemme rækkenummeret ved jeg ikke. Her har jeg, barew som et eksempel, valgt række 5, der som nævnt er "hard-coded" i formlen.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2011 - 16:15 #9
Jeg prøver igen uden password.

http://gupl.dk/65655/

Hans
Avatar billede jokris Nybegynder
19. september 2011 - 10:04 #10
Undskyld den lange svartid. Har været væk i weekenden.

Tak for begge dine løsningsforslag. Jeg har kigget lidt på det og forstår nu hvordan formlerne er skruet sammen - meget smart! Jeg foretrækker løsningen med pivot-tabellen, men det er udelukkende fordi jeg har så mange søgekriterier der skal angives for at hente de korrekte data direkte fra input - derfor er det for mig meget nemmere blot at anvende pivot-løsningen.

Mange tak for et flot svar - smid en kommentar, så tildeler jeg point!

Johan
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2011 - 10:05 #11
OK
Hans