Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. september 2011 - 17:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forskel på kode?

Hvad er forskellen på at trykke på ESC med følgende kode og så at trykke på krydset?

procedure TfrmCalendarYear.FormKeyPress(Sender: TObject; var Key: Char);
begin
  if Ord(Key) = 27 then
    begin
      Close;
    end;

Hvis jeg trykker på krydset får jeg ingen fejl, men hvis jeg trykker på ESC så får jeg en Access violation i mit datagrid.
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. september 2011 - 17:28 #1
prøv med en message til din form i stedet. evt. kan du måske blive klogere på at læse lidt om CloseQuery(), men mon ikke det er noget med datagridet der halter :-), der er også mulighed for at bruge Release ... hvis den stadig findes
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. september 2011 - 17:43 #2
Jeg tror jeg har fundet fejlen nu

På KeyPress af gridet er der  if (key = Chr(9)) then Exit;
Det er noget jeg har sakset fra About.com for at kunne have en checkbox på.

Hvis jeg laver det om til
if (key = Chr(9)) or (key = Chr(27)) then Exit;
så forsvinder fejlen!

Koden efterfølges så af
  if (grdCalendarYear.SelectedField.FieldName = chkDaySpecial.DataField) then
    begin
      chkDaySpecial.SetFocus;
      SendMessage(chkDaySpecial.Handle, WM_Char, word(Key), 0);
    end;
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
12. september 2011 - 18:46 #3
Som nævnt var det en fejl jeg selv kunne rette da det var mig selv der havde lavet den :-)