Avatar billede simsen Mester
05. september 2011 - 10:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

God tutorial ønskes

Hej,

Jeg forsøger at lære Delphi. Til dette har jeg til nu brugt http://101.lv/learn/delphi/index.htm - Teach Yourself Borland Delphi 4 in 21 Days. Jeg ved godt det er Delphi 4 og jeg bruger Embarcadero RAD Studio 2010, men læste på nettet, at denne kunne godt bruges også til senere versioner.

Mit problem er ikke, at jeg ikke forstår, hvad der bliver skrevet, men at jeg slet og ret ikke aner hvor hulen det skal skrives henne i pas filen.....

Et eksempel:

Der står ved sets, at her kan man definere et set og så genbruge det rundt omkring i de forskellige metoder.

Koden han skriver er følgende:

var
  Styles : TFontStyles;
begin
  Styles := Styles + [fsBold, fsItalic];
end;

Memo.Font.Style = Styles;

Godt så, så er jeg jo godt klar over at Memo.Font.Style = Styles; skal stå i den metode, jeg nu vil bruge min nye set Styles til....Mit problem er at jeg ikke aner, hvor hulen jeg skal definere Styles henne.

Jeg kan godt definere den i selve buttonClick eventen - men så går det smarte jo af det - så kan jeg kun bruge den der og ikke i andre metoder. Så det MÅ slet og ret være et andet sted, han mener, den skal sættes ind....men hvor?

Min kode:
unit Diverse;

interface

uses
  Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
  Dialogs, StdCtrls;

type
  TForm1 = class(TForm)
    Button1: TButton;
    Label1: TLabel;
    Memo1: TMemo;
    procedure Button1Click(Sender: TObject);
  private
    { Private declarations }

  public
    { Public declarations }
  end;

var
  Form1: TForm1;

implementation

{$R *.dfm}

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  Styles : TFontStyles;
begin
  Styles := Styles + [fsBold, fsItalic];

  Label1.Font.Style := Styles;
end;

end.

Så mit spørgsmål lyder - findes der en online tutorial, der viser, hvor hulen de forskellige ting skal sættes - elller vil I hellere være overbærende og svare på en masse dumme spørgsmål om, hvor i koden tingene skal sættes?

mvh
simsen :-)
Avatar billede kroning Nybegynder
05. september 2011 - 17:43 #1
Jeg vil sige nej til dit spørgsmål, der er alt for mange detaljer til at man præcis kan sige at det skal skrives der og det skal skrives der.
Man skal i stedet vide at Styles kan du f.eks. sætte at design time i din object inspector for din Label1, men hvis den skal sættes at run time så vil OnCreate for formen nok være et fint sted.
En altid god ide er at kikke på koden for færdige programmer som andre har skrevet.
Men ellers kom bare med flere spørgsmål :-)
Avatar billede simsen Mester
05. september 2011 - 22:34 #2
Hej kroning,

Se du kunne fortælle mig det - helt uden at vise det - og jeg forstår det endda :-) Jeg var godt klar over at styles bliver sat/kan sættes i objet inspector - men det at du så skriver at når den kan sættes at run time i OnCreate metoden - det var det jeg manglede - nu kan jeg google mig til noget (er jeg overbevist om).

Og det er netop sådan noget at den her tutorial ikke fortæller - bare at smide en stump kode - gør sådan en som mig frustreret :-)

Jeg har valgt at forsøge mig med en anden tutorial i stedet: Mastering Delphi 6 af Marco Cantù - Jeg kan (på hans hjemmeside) se, at han viser koden til alle hans eksempler.....så nu kan jeg få en idé om, hvor hvad bliver skrevet, når jeg pløjer mig igennem hans bog.

Tak for hjælpen og smid i et svar - det er sikkert ikke sidste gang du hører fra mig :-)

mvh
simsen
Avatar billede kroning Nybegynder
05. september 2011 - 22:47 #3
OnCreate proceduren kan oprettes ved at bruge Object Inspector Events fanen, og i min Delphi 7 kan det også gøres ved at dobbelt klikke et tomt sted på Form1 vinduet.
Og det er jo ikke nødvendig at oprette en TFontStyles variable for at sætte stylen:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
    Label1.Font.Style:=[fsBold, fsItalic];
end;