Avatar billede ducks Nybegynder
01. september 2011 - 13:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problem med Dovecot

Jeg prøver at få sat en mailserver op, lige nu skal jeg bare have sat op så man kan logge ind med imaps og sende mails. Der skal være login på IMAPS (selvfølgelig) og SMTP. Spamfilter og virus scanning kommer bagefter. Jeg har sat Dovecot og Postfix op efter bedste evne, men jeg har stadig nogle problemer når jeg prøver at tilgå den via Roundcube.

Sep  1 13:04:38 Debian-60-squeeze-64-minimal dovecot: imap-login: Disconnected (no auth attempts): rip=xx.xx.xx.xx, lip=xx.xx.xx.xx, TLS handshaking: SSL_accept() failed: error:140760FC:SSL routines:SSL23_GET_CLIENT_HELLO:unknown protocol

Det er den eneste log jeg lige umiddelbart har, jeg har rydet mail.info, mail.err, mail.log og det er det eneste der er i dem efter jeg har prøvet at logge ind med Roundcube.

Skal der bruges noget om opsætning i config filer må i lige sige til.
Avatar billede ducks Nybegynder
01. september 2011 - 13:10 #1
Postfix er sat op til at tjekke med brugere i databasen, Dovecot må gerne bruge samme auth tables så SMTP og IMAPS har samme brugere.
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. september 2011 - 19:08 #2
Virker det uden SSL ?
Er det kun roundcube der er problemet, virker det med en alm. mail klient ?
Avatar billede ducks Nybegynder
02. september 2011 - 00:22 #3
Jeg ved ikke om jeg har fået rodet godt rundt i det hele, jeg sidder pt fast i de her fejl nu fra loggen.

mail.info:

Sep  1 22:04:38 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/smtpd[9490]: warning: dict_nis_init: NIS domain name not set - NIS lookups disabled
Sep  1 22:04:38 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/smtpd[9490]: connect from xxx.yyy.dk[xx.xx.200.10]
Sep  1 22:04:38 Debian-60-squeeze-64-minimal dovecot: auth(default): new auth connection: pid=9490
Sep  1 22:04:39 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/smtpd[9490]: 06A5118F4F19: client=xxx.yyy.dk[xx.xx.200.10]
Sep  1 22:04:39 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/cleanup[9493]: 06A5118F4F19: message-id=<090BEFE4-DEE6-4A94-80F3-F9574044358E@yyy.dk>
Sep  1 22:04:39 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/qmgr[9342]: 06A5118F4F19: from=<zzz@yyy.dk>, size=11227, nrcpt=1 (queue active)
Sep  1 22:04:39 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/smtpd[9490]: disconnect from xxx.yyy.dk[xx.xx.200.10]
Sep  1 22:04:39 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/qmgr[9342]: warning: connect to transport private/dovecot: No such file or directory
Sep  1 22:04:39 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/error[9494]: 06A5118F4F19: to=<uuu@hhh.dk>, relay=none, delay=0.14, delays=0.13/0.01/0/0, dsn=4.3.0, status=deferred (mail transport unavailable)

mail.warn

Sep  1 22:04:38 Debian-60-squeeze-64-minimal postfix/smtpd[9490]: warning: dict_nis_init: NIS domain name not set - NIS lookups disabled
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. september 2011 - 08:15 #4
Det her er SMTPD delen.
Ser ud til der er noget galt med din transport maps et sted. Den prøver at finde mappen private/dovecot hvilket ikke eksistere. Jeg ved så ikke hvorfor den søger efter den mappe.
Umiddelbart burde den hedde Maildir/. Måske du har oprettet din bruger forkert, så hjemmemappen peger forkert?
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. september 2011 - 08:16 #5
Det kan også være et rettighedsproblem. Postfix skal eje mappen.
Avatar billede ducks Nybegynder
02. september 2011 - 08:46 #6
Main /etc/postfix/main.cnf ser sådan her ud, ved ikke om der kan være noget galt her?

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Debian/GNU)
biff = no
append_dot_mydomain = no
#delay_warning_time = 4h
myhostname = xxx.dk
myorigin = xxx.dk
mydestination = localhost, localhost.localdomain
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all

# Virtual mailbox settings
virtual_mailbox_domains = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_domains.cf
virtual_mailbox_base = /home/mail
virtual_mailbox_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_mailboxes.cf
virtual_alias_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_forwardings.cf, mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_email2email.cf
virtual_minimum_uid = 5000
virtual_uid_maps = static:5000
virtual_gid_maps = static:5000
virtual_transport = dovecot
dovecot_destination_recipient_limit = 1
# SASL Authentication
smtpd_sasl_auth_enable = yes
smtpd_sasl_exceptions_networks = $mynetworks
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
broken_sasl_auth_clients = yes
smtpd_sasl_type = dovecot
smtpd_sasl_path = private/auth

smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, permit_sasl_authenticated, reject_unauth_destination
message_size_limit = 30720000
virtual_alias_domains =
smtpd_sasl_authenticated_header = yes
smtpd_use_tls = yes
smtpd_tls_cert_file = /etc/postfix/smtpd.cert
smtpd_tls_key_file = /etc/postfix/smtpd.key
transport_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_transports.cf
virtual_create_maildirsize = yes
virtual_maildir_extended = yes
virtual_mailbox_limit_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_mailbox_limit_maps.cf
virtual_mailbox_limit_override = yes
virtual_maildir_limit_message = "The user you are trying to reach is over quota."
virtual_overquota_bounce = yes
proxy_read_maps = $local_recipient_maps $mydestination $virtual_alias_maps $virtual_alias_domains $virtual_mailbox_maps $virtual_mailbox_domains $relay_recipient_maps $relay_domains $canonical_maps $send$
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. september 2011 - 16:58 #7
virtual_mailbox_base = /home/mail bør pege på en "dynamisk" sti. F.eks. /var/spool/postfix/virtual/

Som det står der, skal du have lavet en bruger der hedder mail, eller i hvert fald oprettet mappen. Det kan godt komme til at virke,  men kan blive noget rod.
Ellers, hvem er ejeren af denne mappe?

Jeg går ud fra at UID og GID på de 5000 er postfix's ?

Umiddelbart har du to problemer, eller ?
1) Du kan ikke modtage mails
2) Du kan ikke logge ind med IMAP ?

Begge kan skyldes at rettighederne er forkerte, eller stien som nævnt ovenfor ikke eksistere.

Ellers skal du dobbeltchecke dine maps er korrekte, så den foretager det korrekte lookup.

virtual_mailbox_domains
virtual_mailbox_maps
virtual_alias_maps
Avatar billede ducks Nybegynder
01. oktober 2011 - 14:08 #8
http://workaround.org/ispmail/

Jeg fandt den, ret god gennemgang af opsætningen