Avatar billede lylover Nybegynder
30. august 2011 - 18:42 Der er 6 kommentarer

Simpel query problem

$bruger = $_GET["bruger"];
        $f_name = $_SESSION["brugernavn"];
        echo "INSERT INTO facebook_posts (post,f_name,userip,date_created) VALUES('".checkValues($_REQUEST['value'])."','$f_name','$bruger','".strtotime(date("Y-m-d H:i:s"))."');";

        mysql_query("INSERT INTO facebook_posts (post,f_name,userip,date_created) VALUES ('".checkValues($_REQUEST['value'])."','$f_name',
'$bruger','".strtotime(date("Y-m-d H:i:s"))."')") or die(mysql_error());

Ovenstående kode er et jeg bruger til at indsætte nogle posts med tilhørende bruger id.
Den indsætter dog IKKE noget som helst i userip columnen ? :)
Nogle ideer til hvad der kan være galt?
Avatar billede majbom Novice
30. august 2011 - 18:53 #1
så er $bruger vel tom?

og hvorfor ikke bruge et datetime-felt til "date_created" og sætte default value til CURRENT_TIMESTAMP ? så er det nemmere at sortere på (og mange andre ting er meget nemmere...)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
30. august 2011 - 19:42 #2
Pas på, din kode er følsom over for SQL injections, så i teorien kunne folk slette alt i din DB!

Læs lidt mere om det her:
http://www.tizag.com/mysqlTutorial/mysql-php-sql-injection.php

Desuden, ville et lille tip være at i stedet for at have den samme stump tekst (din echo og din mysql_query) så læg de i en variabel som du bruger i begge - det gør det nemmere at lave en ændring :)
Avatar billede olebole Juniormester
30. august 2011 - 22:25 #3
<ole>

I dag behøver man heldigvis ikke forsøge at 'hacke' sig uden om SQL-injections. I stedet bør man bruge mysqli eller PDO, som nu om stunder er installeret på langt de fleste hoteller

/mvh
</bole>
Avatar billede Mikardo Nybegynder
10. september 2011 - 09:59 #4
// prepared statement

$mysqli; // din data connection.

$bruger = @$_GET["bruger"];

$f_name = $_SESSION["brugernavn"];

if(isset($_GET['bruger']))
{

if($stmt = $mysqli -> prepare("INSERT INTO facebook_posts (post,f_name,userip,date_created) VALUES (?,?,?,?) "))
{

$stmt ->bind_param("ssis",checkValues($_REQUEST['value']),$f_name,$bruger,strtotime(date("Y-m-d H:i:s")));

$stmt -> execute();

$stmt-> close();

}

Avatar billede lylover Nybegynder
09. februar 2012 - 17:17 #5
Smid svar Mikardo :)
Avatar billede Mikardo Nybegynder
10. februar 2012 - 12:16 #6
:-)