Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 23:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Cookies: Søg og ændre i tilføjne linier

Hej eksperter.

Jeg kender til det mest basale i cookies, men vil gerne benytte dem mere og mere som lokale infolagring på brugerens computer.

Jeg har en database hvorfra jeg trækker 2 ting fra hver udtrukne række; et id, en tekst og et tal.

Jeg vil derfor gerne oprette en cookie hvor der for hver række i databaseudtrækket bliver tilføjet en linie i cookien med id, tekst og tallet.
DOG med dét kriterie, at id'et og teksten ikke allerede findes i cookien. I dét tilfælde, skal den plusse det nuværende tal med det nye.

Umiddelbart tænker jeg, at cookien ser således ud:

[Tekst]
[Tal]

Altså:
Hej

Lille lotte

Højhuset på kajen
18763

Dér har den tilføjet de 3 første rækker i databaseudtrækket, og næste ting er så, at række 4 kommer med følgende info:
tekst: "Lille lotte", tal: 58

Da teksten "Lille lotte" allerede findes på en linie i cookien, skal den altså ændre på den nuværende linie, istedet for, at tilføje en ny.

Så nu skal cookien se således ud:

Hej

Lille lotte

Højhuset på kajen
18763

Jeg kan ikke lige andre måder at gøre det på end med cookies, så derfor er det denne fremgangsmåde jeg tænker er bedst :)

Hvordan gør jeg?:)
(Håber, at det er bare nogenlunde forståeligt)
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2011 - 14:10 #1
Slet ingen ? :/
Avatar billede keenkbh Nybegynder
01. september 2011 - 08:59 #2
Ville det ikke være en idé at ligge værdierne i et dictionary eller lignende i stedet, mens du henter rækker fra db?

På den måde kan du få plusset tallene, og så ligge data i cookie efter database gennemløb.

F.eks.:

Dim _dictionary : Set _dictionary = Server.CreateObject("Scripting.Dictionary")

'... start read af databaserækker...

If _dictionary.Exists( [rækkens tekstfelt : f.eks. "Lille Lotte"] ) Then
  _dictionary.Item( [rækkens tekstfelt : f.eks. "Lille Lotte"] ) = _dictionary.Item( [rækkens tekstfelt : f.eks. "Lille Lotte"] ) + [rækkens talværdi : f.eks. 18]
Else
  _dictionary.Add [rækkens tekstfelt : f.eks. "Lille Lotte"], [rækkens talværdi : f.eks. 18]
End If

'... slut read af databaserækker...

'... iterer over rækker i dictionary og skriv til cookie...
Dim _keys : _keys = _dictionary.Keys
For i = 0 To _dictionary.Count - 1
  '...Skriv værdier til cookie...
  _dictionary.Item(_keys(i)) 'Tal værdien
  _keys(i) 'Teksten
Next

Nu er det godt nok et stykke tid siden jeg har siddet med ASP, så jeg kan ikke garantere for, at alt er 100% korrekt, men det er da et forslag til en løsning... :)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2011 - 10:48 #3
Jeg anede slet ikke mulighederne for et dictionary! :)
Det kan klart bruges, både til denne funktion, men også til en anden funktion som jeg har gået og syslet med! :)

Jeg siger mange tak for hjælpen, smid gerne et svar :)
Avatar billede keenkbh Nybegynder
01. september 2011 - 15:38 #4
Det var godt at høre... :)

Hermed et svar, og fortsat god fornøjelse med udviklingen... :)