Avatar billede PGade Nybegynder
27. august 2011 - 10:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af tekst format til tal format i access via en forespørgsel

Kære Eksperter,

Håber I kan hjælpe mig med koden til en forespørgsel, der konverter fra filtypen tekst til tal.

Min access database er "kædet" op imod en odbc database, som henter data til mine forespørgsler. Problemet er at beløbsfeltet i odbc databasen er formateret med datatypen "tekst", så jeg vil gerne have et forespørgsels udtryk (evt. af typen format(..), som konverter beløbene til almindelige tal.

På nuværende tidspunkt returneres der i feltet "beløb" tekstværdier i eksempelvis følgende format "63891.50000000000000000000" (ja, det er rigtigt at der er 20 decimaler ;-)).
Værdierne i feltet "beløb" vil jeg gerne have formateret til datatypen "tal", og samtidig skal der kunne returneres en værdi, der eksempelvis ser ud som følger x,00 (jf. ovenstående som 63891,50).

Mit spørgsmål er derfor, hvordan jeg får skrevet en sådan "format-forespørgsel", som kan returnere tekst til tal access??

Håber i vil kunne hjælpe.
Avatar billede fdata Forsker
27. august 2011 - 15:31 #1
Du kan konvertere teksten til et reelt tal via
  Tal: CDbl(Erstat([Beløb];".";","))
(udskifter punktum med komma og ændrer type)

Herefter kan du formatere tallet som du vil, f.eks.:
  Resultat: Format([Tal];"0.00")
Avatar billede PGade Nybegynder
27. august 2011 - 17:34 #2
Jeps, det virkede! Mange tak for det "fdata", det var super!
Avatar billede fdata Forsker
28. august 2011 - 12:13 #3
Velbekomme. Takker for point ;O)
Avatar billede ambe Nybegynder
29. januar 2012 - 20:12 #4
Hej,
Jeg sidder med det samme problem. Hvor ligges ændringen ind?
Avatar billede fdata Forsker
29. januar 2012 - 22:22 #5
Opret en forespørgsel baseret på din sql server tabel. Opret et "ekstra" felt i forespørgselsgitteret, hvor du skriver Tal: ... osv.
(Hm. Jeg ved ikke om det er helt ok iflg. e's regler at svare sådan oven i et allerede lukket spm.)